מעבר מתבקש מלקוחות מוסדיים לפרטיים/ ערן בן עזרי

"אבא שלי מאיר הקים את העסק המשפחתי לפני כ־30 שנה. האחים שלי גם עבדו פה, וב־2009 אני קיבלתי אותו לידיים. אנחנו מוכרים את כל המוצרים והציוד שבתי מלון ומסעדות צריכים – מוצרי נייר של קימברלי, חומרי ניקוי וחיטוי, פחי אשפה, מגבות ערד, סכו"ם, סירים, מחבתות, מצקות, צלחות פורצלן וכוסות זכוכית – וגם ציוד חד־פעמי כמו פלייסמטים, ניירות כסף, קופסאות ועוד. עבדנו עם יותר מ־30 בתי מלון, כ־40 מסעדות ולקוחות נוספים. עד הקורונה עבדו כאן עשרה אנשים – נהגים, אנשי מכירות פקידות ומחסנאים – כש־95% מהלקוחות שלנו הם מוסדיים.

"כשהתחילה הקורונה, שלחתי את העובדים לחל"ת לאחר שכל המלונות והמסעדות נסגרו בן לילה, ונשארתי פה עם מזכירה ונהג משלוחים, כי אנחנו עסק חיוני. למרבה המזל, כבר לפני שנתיים החלטתי שהגיע הזמן שננגיש את עצמנו גם לקהל הפרטי והקמתי אתר אינטרנט למכירות אונליין. בסגר הראשון ניצלתי זאת כדי לשווק את המוצרים וחומרי הניקוי הייחודיים שלנו לראשונה לשוק הפרטי, כי עמדנו עם מחסן בשטח 1,500 מ"ר מפוצץ בסחורה שנתקענו איתו לחג הפסח. צילמנו את המוצרים, העלינו לאתר ולדף הפייסבוק – והביקוש הוא פנטסטי. החלטנו שלא לגבות תשלום על המשלוח, גם אם מדובר בנוזל ניקוי ב־20 שקל.

"בקיץ העיר קצת נפתחה, אבל אז הגיעו הסגר השני והשלישי, והיקפי ההזמנות ירדו משמעותית. צריך לזכור ש־90% מבתי המלון והמסעדות באילת עדיין סגורים, וזה חור במחזור שאי אפשר לסתום. לכן אנו מקווים שעד ליל הסדר הסגרים יסתיימו, כי עבורנו זה החודש הכי חשוב בשנה. עם זאת, תמיד היתה לי מחשבה לפתוח חנות קמעונאית ללקוחות פרטיים. הקורונה נתנה לחלום הזה דחיפה, ואני מאמין שאני גם אממש אותו בעתיד הלא רחוק".

ערן בן עזרי (צילום: צילום פרטי)
ערן בן עזרי (צילום: צילום פרטי)

הכותב הוא הבעלים של "זהר צח אילת". רח' האדריכל 49, אזור תעשייה שחורת.
טל': 050-8782632
zz-zz.co.il

חושבים פעמיים לפני שקונים סטוקים/ יצחק רפאל

"שותפי מוטי פדלון ואני קיבלנו ב־2011 את הזיכיון לסניף של רשת 'הכל בשקל' הארצית - 'משו' באילת. התחלנו בחנות של 100 מ"ר עם מגוון של 1,500 פריטים, ולפני כמה שנים עברנו למיקום חדש בתחנת אגד עם חנות של 240 מ"ר ומחסן של 270 מ"ר. כל מי שרוצה לעשות מסיבה, אירוע או יום הולדת, עובר דרכנו. בשלב מסוים חילקנו את החנות לשניים – מימין הכל בשקל וחצי, ומשמאל אנו מציעים מוצרים ושירותים נוספים כמו הדפסות על מוצרים, פלסטיקים לאירועים ומחלקת בלונים שהשקענו בה הרבה כסף.

"את המכה הראשונה חטפנו בפורים, שזה החג הכי חזק שלנו. המון לקוחות החזירו לנו סחורה כי ביטלו את כל האירועים, המסיבות והשמחות. כשנכנס הסגר הראשון, איבדנו גם את כל מוסדות החינוך ובתי המלון, שהם לקוחות מאוד משמעותיים עבורנו. בשלב הזה החלטנו להציע את הסחורה שנשארה לנו במחירי 'שחיטה' כמו שאומרים, רק כדי שיהיה מאיפה להחזיר חובות ולעמוד בהתחייבויות לספקים.

"מאז תחילת הסגר השלישי החנות סגורה, אבל אני ממשיך לחפש מוצרים חדשים למכירה – הבאתי קצת ביגוד, פיתחתי את נושא עיצוב המתנות ואת ההדפסות והכיתובים על ספלים. בלונים וחולצות. למרות זאת, מחזורי הקופה נמוכים, כי אין מסיבות ואירועים ומערכת החינוך סגורה. כרגע אנחנו פה השותף מוטי, אשתי אילנית ואני, ואנחנו כבר כמה זמן שלא מושכים משכורות אלא מביאים כסף מהבית, כדי להצליח להעמיד את החנות. ובכלל, המשבר הזה לימד את האנשים לחשוב פעמים לפני שהם קונים סטוקים. אם מישהו, למשל, מזמין אצלי משהו – אני קודם בודק אם יש אותו במלאי ורק אז מזמין אותו ועוד פריט או שניים נוספים למקרה שתהיה תקלה".

יצחק רפאל (צילום: צילום פרטי)
יצחק רפאל (צילום: צילום פרטי)

הכותב הוא בעל זיכיון משותף של "משו אילת". שדרות הדקלים 12, אילת. טל': 054־4624776

שת"פים עם יזמים נוספים מהעיר/ עומר חרמוני

אף על פי שהעסקים המופיעים במדור השבוע אינם מוכרים ישירות לתיירים, יש לזכור שהם נפגעו מעצירת תנועת התיירות בדרגה שנייה – סגירת בתי המלון, ובדרגה שלישית - הפגיעה ביכולת ההשתכרות של התושבי המקומיים. בית העסק זהר צח אילת התמודד יפה עם חסרונם של 95% מלקוחותיו שהם בתי המלון והמסעדות - ופנה לשוק הפרטי. אייעץ לו, אם הוא לא עשה זאת קודם לכן, לפנות גם ליזמים מבין תושבי אילת שהחליטו בתקופת הסגר להתפרנס ממשלוחים של מזון המבושל בביתם ולהציע להם פתרונות לאריזת משלוחי המנות שלהם. חנות רשת 'הכל בשקל' הארצית 'משו' היא מחנויות הסטוק שהוגדרו כעסקיים חיוניים. בכל הארץ הן נשארו פתוחות בכל תקופות הסגר - וזכו לפריחה בדיוק מסיבה זו. חנויות הסטוק השכילו לגוון את היצע הסחורה כדי לתת פתרון ללקוחות של חנויות שנסגרו בשל הוראות הסגר. לא ברור, לכן, מדוע החנות סגורה, מאחר שאין מניעה חוקית לפתוח אותה. לכן מומלץ לפתוח אותה, לרכוש סחורה שכעת אינה זמינה לקהל הרחב בשל הסגר, ולפרסם זאת לקהל המקומי.

הכותב הוא יועץ עסקי

עומר חרמוני (צילום: צילום פרטי)
עומר חרמוני (צילום: צילום פרטי)

התאמות בתהליכי השיווק והמכירה/ לברן בוכריס

משבר הקורונה גרם לשינוי משמעותי בהרגלי הצריכה ובהעדפות של הצרכנים בישראל ובעולם. שינויים אלו מחייבים את בעלי העסקים לבצע התאמות בתהליכי השיווק והמכירה של המוצרים, בשימוש בשיווק דיגיטלי נכון ובפרסום ממוקד על מנת להגדיל את החשיפה של העסק ללקוחות. בנוסף, בשל הכניסה והיציאה מהסגרים מחויב בעל העסק בניהול מוקפד של המלאי, בהוצאת העובדים לחל"ת ובשימוש בצורה מושכלת בפתרונות המימון שמוצעים לעסק על ידי הבנקים ועל ידי המדינה. לפיכך, ניהול נבון של תזרים המזומנים הכרחי לפעילות העסק בכלל, ובמצבים של חוסר ודאות כמו בימים אלו בפרט.


על רקע ההתמודדות המתמשכת במשק עם משבר הקורונה, "מעריב" ובנק הפועלים במדור מיוחד, שמטרתו לחשוף וללוות סיפורי עסקים מענפים שונים, ולתת ידע והכוונה להתמודדות מיטבית בתקופת משבר וחוסר ודאות. מדי שבוע נציג בפניכם סיפורי עסקים מתחומים ואזורים שונים, לצד כלים וטיפים מקצועיים כיצד לצלוח עסקית ופיננסית תקופה מאתגרת זו. המידע נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי.

לברן בוכריס (צילום: צילום פרטי)
לברן בוכריס (צילום: צילום פרטי)

אין האמור לעיל מהווה הצעת אשראי, מתן הלוואה ו/או דחיית תשלומים בכפוף לאישור הבנק ותנאיו. אי־עמידה בפירעון ההלוואה עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

הכותב הוא מנהל המחלקה העסקית בסניף אילת בבנק הפועלים