בעוד כארבעה שבועות זה מתחיל, למרבה שמחתם של בעלי עסקים, אתרים למסחר אלקטרוני, חברות שילוח ומאות מיליוני לקוחות בכל רחבי העולם: חגי הקניות הבינלאומיים המסורתיים של חודש נובמבר יוצאים לדרך עם חגיגת יום הרווקים הסינים ב־11 בחודש, שהוא גם יומם הגדול של אתרי המכירות הסיניים.

15 ימים אחר כך יגיע אירוע השיא, בלאק פריידי, וכעבור שלושה ימים, ב־29 בחודש, יסתיימו החגיגות באירוע הסייבר מאנדיי, המתמקד ברכישות בתחומי האלקטרוניקה, המחשבים והסלולר. כאן בישראל החגיגות יחלו קודם לכן, ב־9־10 בנובמבר, באירוע SHOPING IL, שאותו מארגנת כמדי שנה חברת גוגל, ובו אלפי בתי עסק המפעילים חנויות מקוונות ורגילות יציעו את המוצרים והשירותים שלהם לצרכנים המקומיים. 

"ההכנות לחגי הקניות של נובמבר מופיעות בתוכניות השנתיות של כל הלקוחות שלנו", אומרת מיכל חיון, מייסדת ומנכ"לית חברת 2DO! לייעוץ וניהול פרויקטים בעולמות הדיגיטל והאיקומרס. "מבחינת בעלי העסקים, זו הזדמנות משמעותית להצבת יעדי מכירות שיכולים לנוע בין פי שניים עד פי חמישה מהרגיל – תלוי בפלטפורמה.

נובמבר זה חודש שצריך לדעת להתנהל בו, כי בכל העולם יוצאים במבצעים, וזה מחייב את כולם להורדת מחירים הארד קור. אלה כללי המשחק של עולם הסחר האלקטרוני בחודש הזה. יש לזה מחיר, כי זה שם בסימן שאלה את הרווחיות של כל עסקה שתשיג בחודש הזה. מצד שני, זו הזדמנות להרבה חברות וארגונים להתמקד בעבודה שיווקית על לקוחות חדשים, מכיוון שהארנק שלהם כבר פתוח ומוכן לקבל דילים".

עד לפני כשני עשורים התרכזו מבצעי הקניות וההנחות השנתיות ברחבי העולם בחגי דצמבר - כריסמס, חנוכה וסוף השנה האזרחית. מי שרצה להקדים ולקבל לידיו את מה שרכש עוד לפני החגים, נהג לבצע את הקניות כבר בנובמבר, מתוך מחשבה שמשלוח החבילות יארך מספר שבועות לפחות. חלפו השנים, החבילות כבר מגיעות כיום ליעדן בכל העולם תוך ימים ספורים, אבל ימי חגי המכירות של נובמבר ממשיכים עד היום לשביעות רצון כולם, במיוחד אתרי המכירות המקוונים, כשהמשותף לכולם הוא חיתוך חד במחירים, גם בסדר גודל של 50% ואף יותר. 

“לקוחות מנוסים נערכים לחגיגת הקניות של נובמבר כמה שבועות ואף חודשים מראש, כמו ציידים”, מסביר תימור גורדון, יועץ בכיר לאיקומרס ומגיש הפודקאסט קומרסיישן. “הם עושים דרך המחשב מחקרי שוק, בודקים אילו מבצעים יש באתרים של חברות שמודיעות על כך מראש – ולא פעם גם משריינים לעצמם את המוצר או קובעים לעצמם תור ברשימות ההמתנה. חברה כמו עלי אקספרס, שמתמחה במסחר אלקטרוני, תפתח לך ב־1 בנובמבר כרטיס משתמש ותשלח לך תזכורות על מבצעים ומוצרים חדשים – ועל מצב המלאים שלהם”.

מבין ארבעת חגי הקניות של נובמבר, בלאק פריידי הוא הכי יוקרתי והכי עוצמתי. הוא התחיל בארה”ב, אבל מאז אומץ על ידי כל אתרי המכירות המקוונים בעולם, גדולים כזעירים, שמציעים “מחירי כאסח” על ימין ועל שמאל. “חשוב לציין שהמכירות בבלאק פריידי גלשו מהר מאוד גם לקניונים ולחנויות ולא נשארו רק ברשת”, מוסיף גורדון. “ותמיד גם יראו לך בתקשורת איך לקוחות דוחפים אחד את השני בתור כדי לרכוש זוג נעלי ספורט במבצע. אבל הבלאק פריידי, למשל, הוא גם הזדמנות מאוד טובה לרכוש מוצרים איכותיים ורציניים במחירי רצפה, אפילו מכוניות”.

חגי נובמבר הם הזדמנות של הלקוחות להיחשף ולרכוש ממקומות לא מוכרים שביומיום אתה לא נתקל בהם, כשלא פעם מדובר בבתי עסק שפועלים מתחת לרדאר, כי לבעלים אין תקציבי ענק למבצעי פרסום. זה נכון במיוחד במקרה של SHOPING IL, שהוא הזדמנות לצרכן גם לגוון את רכישותיו וגם לקדם עסקים ישראליים. “ההיערכות של בעלי העסקים לקראת חגי נובמבר היא לדאוג שהכל יהיה מתוקתק בכל הקשור למלאים ולאספקת המוצרים”, מחדד גורדון את הנקודה. “גם ככה זה חודש שמתאפיין בקשיים בהפצה ובמשלוח החבילות, וזה נכון ביתר שאת השנה, כשכל תחום התעבורה העולמית נתון במשבר עמוק זה יותר משנה וחצי”.

כאמור, נובמבר ומבצעיו הם הזדמנות לבעלי העסקים לשים בפרונט מוצרים חדשים או קולקציות חדשות, גם אם המחירים הנמוכים חותכים קשות ברווחים. מדובר בחגיגה שיווקית עולמית שאי אפשר לדלג עליה, כשחברות רבות מקריבות הכנסות תמורת החשיפה. עם זאת, צריך לזכור שבחגים הבינלאומיים הפוקוס יהיה על חברות ענק כמו אמזון ועלי אקספרס ותקציבי הענק שלהן.

"רוב החברות לא משתתפות בכל ארבעת חגי המכירות של נובמבר, כי רק לחברות מעטות יש את היכולות הכספיות והלוגיסטיות לכך", מחדדת חיון את הנקודה. "לכן כל חברה צריכה להחליט מראש איפה היא שמה את הפוקוס, את המבצעים הכי עמוקים שלה. האם כבר בתחילת החודש? או שאולי עדיף מהלך שתופס תאוצה לקראת הבלאק פריידי בסופו? בגלל זה SHOPING IL, שהוא חג ישראלי, חשוב מאוד למותגים עם תקציבים צנועים לא פעם יותר מבלאק פריידי, כי הוא מתאפיין בהרבה רוח גבית של שיווק וקידום שעושה המעטפת של גוגל בשיתוף האתר זאפ".

חיון דווקא חושבת שהמשבר הנוכחי בשוק התעבורה והמשלוחים העולמי מהווה יתרון לאתרים הישראליים, שיכולים להציע ללקוחות משלוחים לדלת מהיום להיום. "זה כמו להגיד ללקוחות: 'תחשבו אם אתם רוצים לרכוש את הנעליים באמזון, כשלא ברור אם יגיעו אליכם ומתי, או לקנות אצלנו בישראל בהנחה קטנה יותר, אבל כשהאספקה היא בטוחה".


מודלים עסקיים חדשים במסחר האלקטרוני I מאת חן סבג: 

"מסחר אלקטרוני הוא מנוע הצמיחה של עולם הקמעונאות, והוא טומן בחובו אפשרויות לצמיחה שאינן זמינות באותה קלות לקמעונאות מסורתית. זאת בעיקר בזכות קהל צרכנים נגיש גדול יותר (גלובליות), יכולות שינוי דינמיות בהתאם לביקוש בקרוב לזמן אמת, ריבוי דאטה לזיהוי מגמות וטרנדים וחופשיות גדולה יותר לשינויים ללא 'עוגנים' של הוצאות קבועות כבדות. הקורונה רק האיצה את קצב האימוץ של מסחר אלקטרוני, והרבה צרכנים משמרים את הרגלי הצריכה שסיגלו בתקופת הקורונה. 

"המסחר האלקטרוני מתרחש במספר צורות - בזירות מסחר, באתרים עצמאיים ובמדיות החברתיות. כמו כן, אנו רואים כניסה של מודלים עסקיים חדשים, העצמת פעילות היברידית (שילוב של מסחר פיזי ואלקטרוני) וסוגים חדשים של צורות העסקה ומכירת מוצרים. צורכי המימון של סוחרים אלקטרוניים הם בהקמת הפעילות, צמיחה לא עונתית (כניסה למוצר חדש, שיווק), מימון הון חוזר וכמובן היערכות לרבעון הרביעי. 
"כדי לממש את הצמיחה העונתית המתרחשת מדי רבעון רביעי, נדרשת מהסוחר היערכות מקדימה, שלרוב מסתכמת ברכישת מלאי בחודשים יולי־ספטמבר. בנק הפועלים מפתח הצעות ערך חדשות עבור סוחרים אלקטרוניים, ואנו ממליצים לעסקים המעורבים בתחום להתייעץ עם בנקאי על מנת להתאים פתרונות ייעודיים לעסק לפי צרכיו". 

הכותבת היא מהאגף לבנקאות קמעונאית בבנק הפועלים

לקראת ימי קניות האונליין הגדולים של נובמבר, "מעריב" ובנק הפועלים במדור מיוחד, שבא לעשות סדר ולהנגיש לעסקים ולציבור הרחב מידע שימושי בנושא מסחר מקוון. בשבועות הקרובים נציג סיפורים של עסקים מקומיים הנערכים לחודש הקניות, בצד כלים וטיפים בנושא מסחר מקוון, שיסייעו לעבור את התקופה בהצלחה ובצורה בטוחה.

המרכז לצמיחה פיננסית מבית בנק הפועלים, בשיתוף עם מכללת Digitalent, מזמין אתכם בעלי העסקים לחמש סדנאות לליווי העסק במעבר לדיגיטל, אשר יתקיימו בתאריכים 31.10־4.11 באמצעות ה־Zoom. ההשתתפות בסנדאות היא ללא עלות וכרוכה בהרשמה מראש

לפרטים ולהרשמה: https://www.fingrow.co.il/he/node/2384

המידע נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי.