בין שאנחנו ניצבים בפני סוף עידן הקורונה ובין שמדובר בעוד נקודת ציון בדברי ימי המגיפה, ברור כבר עתה כי השפעותיה על שוק העבודה הן ככל הנראה בלתי הפיכות. הריחוק החברתי והמגבלות הרפואיות הגדירו מחדש בכל רחבי העולם לא רק את שגרת העבודה, אלא גם את אופיים של מקומות העבודה, תנאי ההעסקה, התשתיות הטכנולוגיות הדרושות לארגונים והאתגרים הטכנולוגיים להתאמת הארגונים למציאות החדשה.

מכון IBM לערך עסקי ערך סקר בקרב כ־3,000 מנכ"לים ומנכ"ליות מ־26 מגזרים, ובהם הייטק, פיננסים, תעופה, קמעונאות ועוד, ב־50 מדינות וישראל ביניהן, במטרה לברר מהם האתגרים הנתפסים כגדולים ביותר כיום ואילו כלים דרושים כדי להתמודד עמם.

גם בתוצאות הסקר הבינלאומי וגם בנתונים שמקורם בסקר בישראל, עולה כי העבודה מהבית או העבודה מכל מקום שאינו המשרד, תופסת מקום כאחד מאתגרי התעסוקה הגדולים ביותר בשנים הבאות. המנהלים נשאלו, בין היתר, "מה מבין הגורמים הבאים את/ה מצפה שיהיה האתגר הגדול ביותר עבור הארגון שלך במהלך השנתיים־שלוש הבאות"?

כ־30% בסקר העולמי – וכ־40% בסקר בישראל – השיבו שהעבודה "מכל מקום" היא אתגר עצום, בולט ומשמעותי, בדומה לחסמי רגולציה, תחרות, פער בתשתיות טכנולוגיות או סיכוני סייבר. 54% מהנשאלים בישראל ציינו כי העצמת כוח העבודה מרחוק הייתה הפעולה החשובה ביותר שערכו מאז תחילת מגיפת הקורונה. המגמה דומה גם בקרב הנשאלים בעולם, וכ־61% סברו שהעצמת כוח העבודה מרחוק היא בעלת החשיבות הרבה ביותר לאסטרטגיה העסקית.

"האתגרים של ניהול בשנתיים האחרונות היו דומים בכל רחבי העולם, אבל אולי בישראל ־ בגלל הגודל, העובדה שכולם כאן מכירים בסוף את כולם והאופי 'הישראלי' החם שלנו, יש בכל זאת ניואנסים קצת שונים", אומר מנכ"ל IBM ישראל דניאל מלכה.

לדבריו, "ההתמודדות של המגזר העסקי עם המגיפה דרשה שינוי פרדיגמות בכל הקשור למקומות העבודה, התשתיות הטכנולוגיות והאצת המעבר לדיגיטל, ויחד איתם התרחבות סיכוני סייבר. אבל יש לכל האתגרים הללו מכנה משותף והוא הזווית האנושית. אנשים הם אלה שעושים את ההבדל בין עסק מצליח לעסק שמצליח פחות, ולכן התובנה שאני לוקח מהסקר הזה ומהשנתיים האחרונות שאם יש קונפליקט בין התוצאות העסקיות לבין התמקדות באנשים, הבחירה צריכה להיות באנשים".