בנק דיסקונט דחה בשבועות האחרונים מספר הצעות לכניסה למשא ומתן למכירת השליטה בחברת ויזה כאל - כך נודע ל"מעריב". ההצעות הגיעו בעיקר מצד גופים פיננסיים בענף הביטוח, על רקע ההנחה שהבנק יחויב ממילא על ידי האוצר למכור עד סוף 2022 את השליטה בחברה

בדיסקונט הסבירו שכאל אינה עומדת למכירה וכי תוצאות פעילות החברה ובעלות דיסקונט עליה מוכיחות את תרומתה לתחרות. גורמים בבנק אומרים שאם השליטה בה לא תהיה בידיהם אין ספק שהריבית בעסקאות תשלומים בכרטיסי אשראי תעלה, ואת המחיר ישלם הציבור הרחב.

ההצעות לדיסקונט למכירת כאל מגיעות גם על רקע רכישת השליטה בחברת כרטיסי האשראי מקס על ידי כלל ביטוח. בסוף השבוע אישר דירקטוריון כלל אחזקות ברוב גדול את עסקת הרכישה של מקס מקרן ההשקעות ורבורג פינקוס לפי שווי של 2.47 מיליארד שקל.

בינתיים, דיסקונט פרסם בסוף השבוע דוחות כספיים רווחיים. הרווח הנקי במחצית 2022 גדל ב־9.3% ל־1.66 מיליארד שקל. הרווח מהווה תשואה להון של 14.9%. הרווח הנקי ברבעון השני ירד ב־20.9% ל־680 מיליון שקל. הסיבה לכך היא שברבעון המקביל אשתקד נרשמו הכנסות חריגות מהפסדי אשראי בסך של 410 מיליון שקל. מאידך, ברבעון הנוכחי לא רק שלא נרשמו הכנסות מהפסדי אשראי, אלא נרשמה הפרשה קבוצתית של 131 מיליון שקל להפסדי אשראי.

הבנק היה הראשון בסבב הנוכחי לגייס 1.4 מיליארד שקל בהנפקת מניות. מינוף תמורת ההנפקה סייעה לצמיחת אשראי בעיקר בעקבות חברות גדולות, אך גם בתחום המשכנתאות. הבנק בניהול אורי לוין ויו"ר הדירקטוריון המכהן שאול קוברינסקי יחלק דיווידנד של 136 מיליון שקל שהם 20% מהרווח.

הגידול באשראי לציבור בשנת 2022 נובע, בין היתר, ממינוף תמורת הנפקת ההון, בסך 1.4 מיליארד שקל, לצמיחת אשראי חזקה ואחראית, תוך ניצול הזדמנויות בתחום האשראי לעסקים הגדולים. עליית הריבית הגדילה את הכנסות הבנק ב־100 מיליון שקל, שקוזזו בהוצאה לעסקאות גידור פיננסיות. היום יפורסמו הדוחות הכספיים של בנק הפועלים, בנק לאומי ובנק מזרחי טפחות.

אורי לוין המנכ"ל: "התוצאות ברבעון השני מעידות על העוצמה של דיסקונט ועל היכולת להניב באופן קבוע תשואה דו־ספרתית על ההון, תוך גידול מתמיד ואחראי בתחומי המיקוד שהצבנו לעצמנו".