לפני פחות משנה, ב־22 בספטמבר 2021, יצאה לדרך רפורמת "מעבר בקליק" - המאפשרת מעבר בין הבנקים בלחיצת כפתור תוך שבעה ימי עסקים. על פי ההערכות, עד כה ניצלו את אפשרות המעבר כ־100 אלף לקוחות. עם זאת, לקוחות שרצו לעבור שוכנעו על ידי בנק האם שלהם להישאר ולקבל שיפור בתנאים הנוכחיים.

רפורמה זו היא רק אחד מהמהלכים הצרכניים שהוביל בשנה האחרונה המפקח על הבנקים יאיר אבידן. היום יוצאת לדרך רפורמה בתחום המשכנתאות, מהלך חשוב לא פחות, שמגביר את שקיפות המידע ללקוחות - מה שעשוי להגדיל את פוטנציאל התחרות בשוק המשכנתאות. הבנקים נדרשים להציג הצעת משכנתה במבנה אחיד, ובה יינתנו שלושה סלים אחידים וסל נוסף שיותאם לבקשת הלקוח.

הסלים האחידים נועדו לשפר את יכולת הלקוח לערוך השוואת עלויות בין הצעות המחיר השונות של הבנק ומול הצעות מחיר אפשריות מבנקים אחרים.

בעת אישור ההלוואה יוצגו הריבית הכוללת החזויה, סכום ההחזר הכולל שישולם עד לסוף תקופת ההלוואה, סכום ההחזר החודשי הראשון וסכום ההחזר החודשי הגבוה ביותר.

ההוראות כוללות גם את האפשרות ללקוחות לקבל הצעת משכנתה באמצעים דיגיטליים, הנגשת ההצעה באתרים וצירוף מחשבון סימולציה לחישוב תנאי המשכנתה.

לצורך הנגשת הרפורמה לציבור גיבש בנק ישראל שורת צעדי הסברה: קישור לאתר ייעודי לרפורמה, קישור לחוברת הסברה, קמפיין דיגיטלי וברדיו שיעלה בחודש הקרוב ויכלול סרטוני הסבר לציבור, חוברת דיגיטלית ועוד. בנוסף הבנק יקיים סדרת כנסים לציבור בפלטפורמה דיגיטלית לאורך החודשים הקרובים.

המהלכים הצרכניים של הפיקוח בשנה האחרונה כוללים את ההסכמה להגבלת עמלה לפתיחת תיק משכנתה לסכום של 360 שקל בלבד במקום אלפי שקלים. היוזמה התקבלה בכנסת בהובלת ח"כ חיים כץ (הליכוד) ובליווי הפיקוח על הבנקים.

מהלך צרכני חשוב נוסף שהושק בתחילת החודש הוא הרחבת הפיקוח על עמלות עובר ושב. מדובר בין היתר בהפקדת ובמשיכת מזומן, העברה בנקאית והפקת תדפיסים - פעולות הנעשות על ידי פקיד או באמצעים דיגיטליים.

אבידן: "המהלך יגביר את התחרות בין הבנקים באמצעות פישוט המשכנתה. הוא יסייע להתנהלותם הכלכלית של הלקוחות, יקל בביצוע סקר שוק ויגביר את השליטה על תנאי ההלוואה. זהו צעד נוסף במסגרת הצעדים שאותם נוקט בנק ישראל להעברת הכוח ללקוח ולראייתו במרכז".