לאחר שצבר ניסיון בהכוונה ובשילוב נשים בשוק התעסוקה, השיק ארגון בעצמי מיזם חדש בשם "אמהוּת צעירה" - המכוון לאמהות צעירות שיצאו משוק העבודה לאחר הלידה.

השקת המיזם, המשותף לארגון ולמינהל אוכלוסיות בזרוע העבודה במשרד הכלכלה, נערכה בהשתתפות מנכ"לית ארגון בעצמי נירה צימלס, עשרות אמהות צעירות ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי (יש עתיד).

ברביבאי אמרה: "נשים לא צריכות לבחור בין אמהות לקריירה. כשאמהות צעירות לא חוזרות לעבודה לאחר הלידה זה לא רק הפסד ערכי עבורן, אלא הפסד לכולנו - שנאמד בעשרות מיליארדי שקלים מדי שנה".

ואכן, בדצמבר 2021 פורסם דוח של הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שבחן את סוגיית "קנס האמהות", ומצא כי עם המעבר לאמהות - שכר האישה יורד בכ־30% בהשוואה לשכרה הקודם. פער זה מתורגם להפסד של כ־80 מיליארד שקל מדי שנה למשק.

מיזם "אמהות צעירה" יקנה כלים ומיומנויות לאמהות צעירות בתחום התעסוקה, הורות, כלכלה, מיצוי זכויות וקהילה. הוא מתמקד בפיתוח חוסן תעסוקתי של המשתתפות ובמיקודן במסלולי קריירה מותאמים.

משתתפות התוכנית יקבלו ליווי פרטני וקבוצתי במטרה לסייע להן להשתלב בצורה מיטבית בשוק העבודה. מלי קניאס, מנהלת תוכנית "אשת חיל" בארגון בעצמי, אומרת: "המיזם הוא בשורה לאמהות בתחילת דרכן ההורית, שעסוקות בשילוב ההישגים המקצועיים שלהן עד כה עם ההורות הטרייה. אנחנו מזמינות אמהות צעירות להשתתף במיזם ללא עלות, ולהצטרף לקהילה המתרחבת שלנו".

קבוצות ראשונות כבר החלו לפעול בראש העין, חדרה וקריית גת, וקבוצות נוספות עתידות להיפתח בקרוב בראשון לציון, באר יעקב, חריש ועפולה.

אלה בת ה־34, אם לשני ילדים שמשתתפת במיזם, מספרת: "הרצון העז לשמר את כל מה שבניתי עד כה בקריירה ועדיין ליהנות מהזמן עם הילדים יוצר תסכול גדול, ובמערבולת הזו יש המון בדידות. במיזם מתקיימים מפגשים אישיים וקבוצתיים שאפשרו חשיפה לנשים מוצלחות שגם אותן 'תפסה' האמהות בשלב שונה בחיים, ועוררה בהן צורך לעשות שינוי.

"פתאום מגיעה ההבנה שאת לא לבד. המפגשים מעודדים כל אחת לצמוח ולהתפתח בעולמה האישי. שוק העבודה צריך להוקיר אמהות, לא לפחד מהן או להימנע מהעסקתן - ואנחנו צריכות להיות מתוגמלות לפי הכישורים והיכולות שלנו".