ביום ראשון יצא לדרך המונדיאל בקטאר, במשחק בין הקבוצה המקומית לנבחרת אקוודור. באותם רגעים ממש צבעו את השמיים ממזרח למערב ובכל היבשות קרוב ל־250 המטוסים החדישים בחברת התעופה הקטארית - חברה הנוחתת בכל נמל תעופה מרכזי בעולם וממריאה ממנו ושיאנית העסקאות ברכש מטוסים, שהחלה לטוס בתחילת שנות ה־90 ועולה היום על כל חברת תעופה בנפח ההשקעה בפרסום. לכן ספק אם מישהו יודע מה שם החלוץ של נבחרת קטאר, אך רבים מכירים את מדי פריז סן ז'רמן וברצלונה (בעבר), המעוטרים בסמל חברת התעופה שלה.

בקטאר כמעט 3 מיליון תושבים, שדה תעופה מרכזי בעיר דוחא וחברת תעופה בין המעוטרות בעולם. החיבור בין תעופה לספורט מתחדד ומתעצם בכדורגל, הקטארים לא המציאו אותו. חברת תעופה ממשלתית ששמה מתנוסס על מדי נבחרות מובילות בעולם ובתשדירי פרסומת בזמני שיא היא תופעה שכיחה בקרב חברות גדולות נוספות, כגון טורקיש איירליינס ואמירייטס, כי מי לא רוצה לטוס עם נותן חסות לקבוצת כדורגל מנצחת, ואם מסי או ניימאר רצים עם לוגו חברת תעופה, אנחנו נרוץ לרכוש בה כרטיס.

התעופה איננה עוד רק מפעל להעברת אנשים וסחורות ממקום למקום, אלא היא כלי ביחסי חוץ של מדינה וזרוע כלכלית ותדמיתית חשובה בדעת הקהל הבינלאומית. מדינות המפרץ הפרסי מתמחות בכל אלו דרך האוויר, כך מדי קבוצות וטורנירים ספורטיביים מקבלים חסות מענקיות תעופה במפרץ, שספק אם הלובשים אותן יודעים היכן הן נמצאות. התמיכה במועדוני כדורגל על ידי חברות התעופה גדלה משמעותית בעשור האחרון, אבל לא תמצאו שם את אמריקן איירליינס או את לופטהאנזה.

הנוסע אינו יודע לדרג חברת תעופה באופן מקצועי ואין זה תפקידו, הוא אינו יודע מהם יחסי העבודה ומהו עברה הבטיחותי, הוא לא שמע על מדיניות דיווח האירועים, על פיטורים או על דוחות כספיים - הוא מכיר מחיר ושירות, נתיבים ופרסומות מחייכות, מטוסים חדישים ובשנים האחרונות גם זהות עם קבוצות כדורגל. יש משהו מאוד ״נקי״ בתעופה: המטוסים נראים חדשים והאוויר צלול, היעדים והצוות מחייכים תמיד, ומטוס מהגובה משאיר על הקרקע את מאפייני המדינה שממנה המריא. לא אחת נצבעים מטוסי החברות האלו בכיתוב מקדם מכירות לטורניר כדורגל או למרוצי פורמולה שמתקיימים במפרץ הפרסי.

האוהדים הישראלים אוהבים כדורגל וטיסות. הם פוקדים משחקים בליגות המובילות בעולם, וכמובן באצטדיונים החדשים במונדיאל קטאר.
הטיסות הישירות מישראל, שמשרתות אלפי אוהדים ישראלים, יצאו בימים האחרונים מהמרחב האווירי הישראלי בדרך אל היעד, אבל החברות הישראליות לא הורשו להצטרף לחגיגה מסיבות רגולטוריות. נחיתת מטוס במדינת היעד מחייב את אישורה וכמובן הסדרי ביטחון ועוד, שטרם התקבלו. לכן מי שעקב אחר הטיסות ההיסטוריות ברשת גילה שהיעד למטוס שהמריא מתל אביב הוגדר בהן ״אינו ידוע״.

יום יבוא ונוכל להמריא מתל אביב לדוחא ולכל מקום בעולם, לשרת את האוהדים הישראלים בדרך למשחק, כמו את המעריצים בדרך להופעה, בקיצור כמו כל אזרח בעולם. את הביקורת החשובה נשאיר על כר הדשא, ועד אז נמשיך לצפות בכוכבי־העל רצים לעבר השער, כשעל מדיהם סמלי חברות תעופה שכבר מזמן הבקיעו שער ביתי בסלון של כל אחד ואחת מאיתנו.

הכותב הוא יו"ר איגוד הטייסים הישראלי