האלימות בתקופה האחרונה מאתגרת את החברה כולה, מכרסמת בתחושת הביטחון ונראית לעתים כמאיימת על הסדר החברתי. הכניסו את כל אלו לטיסה במטוס, שמשייט בגובה רב בסביבה נטולת חמצן או טמפרטורה המאפשרת חיים. אלו הם "הנוסעים האלימים" - מונח מקצועי שעמו אנו מתמודדים.

כולנו צופים בסרטוני רשת שבהם נראים נוסעים מקללים, מכים זה את זה או מתנהגים בגסות אל אנשי הצוות. כל אלו ועוד עונים על הגדרת הנוסע האלים - זה שאינו מציית להנחיות הצוות, מאיים על הסדר הציבורי במטוס או נוקט אלימות שיש בה סיכון של בטיחות הטיסה.

לנוסע האלים הגדרה ברורה בכלל חברות התעופה בארץ ובעולם. לצוות המטוס, ובראשו הקברניט, יש הסמכות המלאה לא להעלות נוסע אשר מעורר חשד להתנהגות אלימה, אף שטרם בוצעה, כדוגמת שכרות ברמות מסוימות, לא כל שכן באוויר, לשנות את נתיב הטיסה ולנחות בשדה משנה אם צריך, ולבטח לדווח על כך לכוחות השיטור המקומיים, שימתינו לנוסע האלים וינהגו בו בהתאם לדין המקומי. חלק מהחברות אף יכניסו את הנוסע האלים לרשימת מסורבי טיסה בהן.

ניתן להצביע על עלייה מסוימת בעולם בהתנהגות אלימה של נוסעים. איש לא מצפה מנוסע להתנהג לא בהתאם לנהלים ובוודאי באלימות בטיסה, שכן מצופה וברור כי סיכון בטיחות הטיסה אינו האינטרס של הנוסע, אולם סביבה תחבורתית המייצרת לחץ, תוספת של קצת חרדה וחוסר סבלנות, בייחוד בטיסות ארוכות, עשויה לזמן לנו אירועי אלימות על כלל סוגיה.

הסבלנות וההכלה בסוגיות של אלימות מייצרות בדיוק את ההפך, והן מתירות ומגבירות התנהגויות אלימות. התעלמות וחוסר התערבות הם התנהגויות שניתן להבין, אבל אלו יכולות להיות גם דיווח לרשויות על הקרקע או לאיש צוות באוויר. הן אינן חייבות להיות עימות ישיר עם ההתנהגות האלימה, לא במטוס ולא על הכביש, לא במגרש החנייה ולא בתור לבידוק הביטחוני בשדה התעופה. בכל מקרה, צוותי האוויר מונחים לאפס סובלנות בכל מקרה שבו קיים חשש לבטיחות הטיסה.

נוסעינו היקרים, אנו שמחים להטיס אתכם מכל מקום לכל מקום, אך במטוס כללי התנהגות ברורים, ומי שלא יקפיד עליהם ולא יתנהג בהתאם, יישאר מאחור או במקרים אחרים יפגוש משטרה מקומית ביעד שאליו לא תכנן להגיע. הקפדה על הוראות הבטיחות היא הנחיה שיש למלא, כדי שמאות נוסעים החולקים יחד מטוס שלם יוכלו להגיע ליעדם בשלום ובבטיחות. אבל אם המצב אינו כזה, סבלנותנו שואפת לאפס ואנו נעשה הכל כדי למצות את הדין עם הנוסע האלים בכל טיסה ובכל חברה. כל קברניט יגבה את צוותו בטיפול בנושא במקצועיות וללא פשרות, כי פשוט אין דרך אחרת להעביר מיליוני נוסעים.

התעופה היא עדיין ענף התחבורה הבטוח ביותר מבחינה סטטיסטית, הכי פחות אלים. הסרטונים המופצים מעת לעת מפתיעים ומשמעותיים, אך המקרים מייצגים מיעוט קטן של נוסעים המתנהגים באלימות.

נוסעים יקרים, בכביש ובנמל התעופה, ברכב או במטוס, באשר תהיו ולכל מקום שרק תחפצו להגיע, עצבים אינם חייבים להביא להתנהגות אלימה. האיפוק והנימוס הם כוח חזק משניהם עשרות מונים, וסדר ציבורי, כמו שיש במטוס, יכול להיות בכל מקום!.

הכותב הוא יו"ר איגוד הטייסים הישראלי