בעקבות סערת חוק האפלייה: בנק דיסקונט עדכן היום (שני) את מדיניות האשראי שלו, לפיה הוא לא יעניק אשראי לעסק או גוף המפלה לקוחות על בסיס דת, גזע, מין או נטייה מינית. 

שאול קוברינסקי, יו"ר דירקטוריון דיסקונט, אמר: "מצאנו לנכון לתקן את מדיניות האשראי של הבנק, כך שהמובן מאליו יקבל תוקף רשמי. על פי המדיניות, דיסקונט לא יעניק אשראי לבתי עסק או לגופים שיפלו לקוחות במדינת ישראל. זו מחויבותנו ואחריותנו כגוף עסקי משמעותי במשק הישראלי״.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

גם חברת סודהסטרים הצטרפה ליוזמה. אייל שוחט, מנכ"ל החברה, מסר: "אנחנו עומדים נדהמים נוכח התיקון לחוק איסור הפליה, אשר נותן חותמת כשרות לרעיון החשוך של הפליה בין אדם לאדם בשל מינו, דתו, גזעו, או נטייתו המינית. זוהי אינה שאלה פוליטית של ימין או שמאל, אלא שאלה ערכית. שאלה אנושית". 

"מציאות שמאפשרת ומקבלת הכלה של השונה ממך היא נחלתם של המעזים, האמיצים ובעלי התקווה. זהו הצד המואר. פחדנים הם אלו שזורעים שנאה ומקדמים הפליה. ברוח חג החנוכה שזה עתה הסתיים, אנו נמשיך לבחור ולעמוד בצד המואר ונפעל למגר שנאת חינם, חושך ואפלה. 

"בסודהסטרים, מעולם לא נזקקנו לחוק שימנע הפליה. שיוויון, הכלה וקבלה של האחר עומדים בלב העשייה שלנו מאז ומעולם. המפעלים שלנו הם דוגמא חיה לכך ולפסיפס הישראלי המרגש, המפגיש מדי יום יהודים, מוסלמים ונוצרים העובדים שכם אל שכם בשלום ובאחווה". 

בנוסף, מיכל ברוורמן-בלומנשטיק, מנכ"לית מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח, הצטרפה לדברים ומסרה: "מיקרוסופט היא בית מגוון שבדלתו לא נכנסת גזענות. הסיבה להצלחת החברה היא הגיוון: אני מסתובבת במסדרונות מיקרוסופט מדי יום ורואה עובדות ועובדים נפלאים - יהודים, ערבים, חרדים, חילונים, להט״בים, נשים וגברים - עובדים זה לצד זו באחווה, במקצוענות, על רקע ההבנה הבסיסית שכולם שווים. ישראל היא מדינה דמוקרטית ומוסרית ועליה להישאר כזו אם חפצת חיים היא. לשיח המעודד גזענות ואפליה מכל סוג שהוא אין מקום בחברה מתוקנת".

חברת ההזנק Wiz הודיעה גם כן כי היא דורשת מכל ספקיה להתחייב למניעת אפליה מכל סוג שהוא. "חברת וויז מאמינה ושמה במרכז ערכי שיוויון וכבוד האדם. הקריאות לכרסום ערכים אלו כפי שנשמעו לאחרונה בזירה הפוליטית בישראל מדאיגות מאוד את החברה ואנחנו מחוייבים לעשות ככל שביכולתנו למנוע הפליה מכל סוג שהיא, כולל, מטעמי גזע, דת, לאום, ארץ מוצא, מין או נטייה מינית".

חברת AIG ישראל הודיעה כי תפסיק לבטח כל עסק שיבצע הפליה מכל סוג. בהודעה נכתב: "AIG חרטה על דגלה לקדם ערכי שוויון, סובלנות וכבוד האדם וחירותו, ולא תקבל פעולות המכרסמות בערכים אלו מצד מבוטחיה וספקיה". יפעת רייטר, מנכ"לית החברה, הוסיפה: "מאז ומתמיד חברת הביטוח AIG שמה בראש סדר העדיפויות שלה את ערכי הסובלנות, השוויון וקבלת האחר. לא הסכמנו בעבר ולא נסכים גם כעת לקבל אמירות ומעשים שפוגעים באוכלוסיות ומגזרים שונים בחברה הישראלית. בפתחה של שנת 2023, שיח גזעני ומפלה אינו מתקבל על הדעת. אני קוראת לראשי המשק לפעול בצורה נחושה ולהוקיע מהשורש את התופעה הפסולה הזו".

בית ההשקעות אלטשולר שחם הדגיש: "נמשיך להיות בית פתוח לכל מיליוני לקוחותיו, ללא הבדל דת גזע ומין. אנו מתחייבים לא להתקשר ו/או להשקיע  אל מול  גוף שבחר להפלות לקוחות, עובדים, או לנקוט בכל אפליה שהיא כלפי כל מגזר שהוא". המנכ"ל רן שחם הוסיף: "נמשיך לקדם שיח פתוח, שוויוני, מכיל ומגוון למען מאות אלפי עובדנו ולמען מיליוני לקוחותינו ונצביע ברגליים למען חברה האוחזת בערכים אלו. זוהי שעתנו כגוף מוסדי לא רק לנהל השקעות אלא לתת ביטוי לערכים שמנחים אותנו ואת עובדנו, יום – יום, שעה שעה".

ראש הממשלה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד מסר בתגובה: "אני מברך את העסקים שהחליטו להציב קו אדום לממשלת המופרעים שנרקמת בישראל. כל הכבוד לדיסקונט, מייקרוסופט, wiz, שהתחילו מחאה אזרחית מצוינת ומוכיחים שאזרחי ישראל רוצים לשמור על המדינה שלנו, דמוקרטית, ליברלית ושוויונית".

כאמור, ההחלטה מגיעה ברקע הסערה שפרצה בעקבות התבטאותם של חברי הכנסת שמחה רוטמן ואורית סטרוק (הציונות הדתית) על תיקון חוק האפליה, כאשר בעוד סטרוק הכריזה כי "אסור לכפות על רופא לתת שירות אם זה נוגד את אמונתו הדתית", רוטמן ציין שבעל מלון דתי יוכל לבחור שלא לארח קבוצת הומואים.

כזכור, במהלך הימים האחרונים נחשפו ההסכמים הקואליציונים בין השותפות בממשלה המסתמנת, ביניהם מספר סעיפים מעוררי מחלוקת. אחד מהם, הוא תיקון חוק האפליה באופן שיאפשר לכל בית עסק פרטי להימנע מלספק שירות או מוצר בשל "אמונה דתית", בתנאי שניתן להשיג חלופה דומה בקרבה גיאוגרפית ובמחיר דומה.