טיסה שגרתית מפניקס באריזונה להונולולו בהוואי אורכת כמו טיסה שגרתית של חברה ישראלית ליעד במרכז אירופה, כולל מטוסים דומים וסימן זהה להידוק חגורות הבטיחות. ובכל זאת, 30 פצועים נחתו השבוע מטיסה כזו, בהם ילדים ותינוקות, מרגעים בודדים של מערבולות אוויר חמורות הנקראות בשמן המקצועי ״חִתְחוּת״. הסרטונים מהטיסה אכן מפחידים ומדברים בעד עצמם, ועלינו לעשות הכל כדי שהסרטון הבא לא יהיה בעברית. אף נוסע לא אמור לעלות בריא ולנחות פצוע, וזה תלוי בכם, נוסעים יקרים, אז הדקו חגורות.

חתחות, או בשפה השגורה "מערבולות אוויר", הן ״קפיצות״ שמתרחשות עקב שינויי טמפרטורה בגובה, בצפיפות האוויר ובמשטר הרוחות המלווה את המטוס בגוש האוויר שבו הוא נע בדרכו אל היעד. זאת תופעה שכיחה שכולנו חווינו בדרך כלל ללא תשומת לב מיוחדת, וזה בדיוק מה שמסוכן וזאת גם הסיבה שיש להיזהר. את חלקן ניתן לצפות במפות הטיסה החוזות את מזג האוויר ולעתים גם במכ״מ המותקן בכל מטוס המגלה עננים פעילים בסביבתו, אך יש כאלו שאי אפשר לחזות והן עשויות להיות אלימות ומפתיעות, בדיוק כפי שהפתיעו את הנוסעים 30 דקות לפני הנחיתה בהוואי.

CAT, כלומר Clear Air Turbulence, הן מערבולות אוויר נקי שאינן מצויות בקרבת עננים ולעתים אף אינן חזויות. האוויר מחוץ למטוס נראה שמשי ורגוע, פסי התעבות לבנים מציירים בו כתמונה, אך בתוכו חבוי חתחות שלפעמים עשוי להתגלות כחמור וכמסוכן ביותר.

זכרו כי המקום הבטוח ביותר לנוסע במטוס הוא במושב שלו, והמצב הבטוח ביותר לנוסע במטוס הוא כאשר הוא חגור במושב שלו. לשם כך, נועדו המושבים וחגורות המושב - הם עמידים בתנאי חתחות וישמרו על הנוסעים שלא יעופו אל התקרה במקרה של חתחות חמור. ״נפילה״ של כמה מטרים בטיסה היא חלק מהתופעות, בהן טלטול חריף ואף תנועות חפצים חופשיים בתוך תא הנוסעים - ממטען ותיקים אישיים ועד עגלות שירות ומגשי מזון ושתייה. החתחות משפיע גם על צוות הטייסים מלפנים, הנמצא חגור בכל שלבי הטיסה בדיוק כמו הנוסעים. עוצמת החתחות מדידה והיא מפריעה לעקוב אחר מכשירי הטיסה ואף לעתים גורמת לאובדן היכולת לשמור גובה באופן מדויק. רגעים כאלו מדווחים תמיד ברשת הקשר ליחידות הבקרה ולמטוסים הסמוכים בסביבה, וכולם עושים כל מאמץ לשנות את הנתיב או את הגובה לאזור שבו ייתכן אוויר יציב יותר.

חתחות, הדמייה (ללא קרדיט)
חתחות, הדמייה (ללא קרדיט)

חברות התעופה מונחות לא לשגר טיסות בנתיבים שבהם מופיעים אזורים של חתחות חמור, ואף לעקוב ככל הניתן אחר אזורים צפויים אף בחתחות בעוצמה נמוכה הרבה יותר.

להדק את החגורה

לכן השלט להידוק החגורות אינו המלצה, אלא יכול להציל חיים ולמנוע פציעה חמורה. מושבי הטיסה בעידן המודרני מספקים לנוסעים את מרב האמצעים לצפות במערכות הבידור במסכים אישיים, לאכול ולשתות על המגש המוקדש רק להם ואף לשוחח עם השכן או השכנה הסמוכים. עמידה רגעית והתפנות חשובים כאשר ניתן והשלט להידוק החגורות אינו מואר, והם אף נכונים מסיבות פסיכולוגיות חשובות. אולם, טוב תעשו עם בסיום תחזרו מיד למושבכם. אין מה להנעים את זמנם של הדיילים והדיילות במטבחי המטוס בשעת לילה מאוחרת, ואין סיבה לנהל שיחות קבוצתיות במעברי המטוס כשכולם מסביב ישנים.

אירועים של חתחות יכולים להתרחש ביום ובלילה, בחורף ובקיץ, ובדרך לכל ומכל מקום. המטוסים בנויים לחלוף דרך אזורי חתחות וגם הצוותים מיומנים בכך. כנפי המטוס, המלאות בדלק, גמישות, לצוותי הטיסה יש חגורות כתפיים המסייעות להם להתמודד עם רגעים כאלו, ובעזרת גורמי הבקרה הם נמנעים מחתחותים.

ואתם, נוסעים יקרים, שלמען בטיחותכם ושירותכם אנו נמצאים כאן (בסדר הזה), הקפידו על חגורות המושב גם כשהשלט להידוק החגורות כבוי, הקפידו לשוב אליו מיד תמיד והימנעו ככל הניתן משהייה במעברים והרחק ממושבים שלא לצורך. אפשר אפילו להתפלל במושב - זה נהוג ומקובל הלכתית לגמרי.

הכותב הוא יו"ר איגוד הטייסים הישראלי