בשבוע שעבר התרסק מטוס מדגם ATR 72 של חברת YETI הנפאלית, שעמד לנחות בעיר פוקרה. הנוסעים ואנשי הצוות נספו. ועדת חקירה משותפת לשלטונות המקומיים ולרשות החקירה הצרפתית המייצגת את יצרנית המטוס, תגיש מסקנות בתחילת פברואר. בינתיים זו הזדמנות להכיר את שדות התעופה המיוחדים בנפאל, שבה שילוב של טופוגרפיה ייחודית וצורך מתמיד בתחבורה אווירית גרם, למרבה הצער, לתאונות קשות לאורך השנים.

בזמן לייב בפייסבוק: נוסע צילם את ההתרסקות בנפאל מתוך המטוס | צפו

בנפאל מספר שדות תעופה שלכל אחד מהם מאפיינים ייחודיים. השדה בבירה קטמנדו נמצא בגובה רב ובלוקלה שבמזרח המדינה מתבצעות הנחיתה וההמראה על אותו המסלול, בשני כיוונים שונים. שדה התעופה של פוקרה נחנך בתחילת ינואר, הוא מחליף את השדה הישן שמרוחק ממנו כ־3 ק"מ. השדה נבנה על ידי חברה סינית כבדומה לפרויקטים גדולים כמו רכבות וגשרים, נמלים ומסילות, ממש כמו בישראל.

תשתיות תעופה הן דבר יקר הדורש תכנון והביצוע אורך כחמש שנים. אותן חברות תשתית סיניות מתמחות בשלבי התכנון והביצוע ויש להן ניסיון רב בבנייה של שדות תעופה דוגמת הונג קונג ומקאו.

בשדה התעופה החדש בפוקרה מסלול אחד בן 8,200 רגל, המידה המקובלת לאורך מסלול בעולם. במקביל אליו יש ארבע עמדות חניה למטוסים מהסוג שהיה מעורב בתאונה בשבוע שעבר, מתוכן שתיים מצוידות בגשר כפי שאנו מכירים ועוד ארבע עמדות למטוסים קלים יותר. המסלול מצויד בתאורה מתקדמת, שמאפשרת לרוב המראה ונחיתה בראות נמוכה. המסלול יצוק מבטון, שלא כמו מרבית המקרים בעולם, בהם המסלולים סלולים מאספלט. הבטון מונע שקיעה לתוך קרקע שאינה דחוסה מספיק ומשפר את האחיזה בשטח הסלעי.

התרסקות המטוס בנפאל (צילום: רויטרס)
התרסקות המטוס בנפאל (צילום: רויטרס)

גובהו של השדה הוא מעט מעל 2,000 רגל, לא גבוה במיוחד, אך סביב השדה מצויים הרי ההימלאיה שמאלצים את הטייס להנמיך מתחת לגובהם על מנת להגיע למסלול - ובמידה ולא הצליח לנחות, עליו להמריא מחדש  (בעגה המקצועית “ללכת סביב״). כל אלה אינם בהכרח מהגורמים לתאונה הקשה מהשבוע שעבר.

על חקירת תאונות נרחיב בטורים הבאים, אולם ניתן היה לראות כי בשלב ראשון הגיעו לזירת ההתרסקות צוותים לאיתור ניצולים ותיעוד השברים. צוותים אלו קבעו די מהר כי לפחות שבעים מתוך שבעים ושניים הנוסעים ואנשי הצוות נספו. בהמשך נאספו צילומים ממצלמות הרוסות בשדה בקרבתו וגם צילומי חובבים, אשר באחד מהם ניתן לראות את המטוס נוטה על צדו בחדות בשלבי הנחיתה הסופיים. אחת הסברות היא כי למטוס הייתה תקלה טכנית במערכת המדפים. מדובר בסברה אחת מני רבות שעוד יעלו.

בזירת התאונה יוכלו החוקרים לאסוף ולצלם מוצגים על מנת לקבוע מה היה מצבם ברגע ההתרסקות ואם מצב זה מתאים לתהליך נחיתה נורמלי. המטוס הנפאלי התרסק קרוב מאוד לתחילת המסלול במזג אוויר סביר, מה שמעורר חשד לכשל טכני או טעות אנוש.

מטוס ה־ATR מיוצר בצרפת ונחשב אמין מאוד ונפוץ מאוד לטיסות פנים קצרות במקומות שונים בעולם. גם בישראל זכינו להכירם בחברות ארקיע וישראייר. הם פשוטים ומהירים לתפעול, בנויים לנחות ולהמריא ממסלולים קצרים באופן יחסי ומרעישים פחות ממטוסי הסילון הגדולים.

אז מה קרה בפוקרה נדע בקרוב מאוד, דוח מפורט בסטנדרט בינלאומי ייצא לידיעת כל בעלי העניין, חברות התעופה המפעילות את המטוס, טייסים שממריאים מפוקרה וכמובן יצרן המטוסים - הכל במטרה שמעבר להשתתפות בצער משפחות הנספים, תוכל החקירה למנוע הישנות של מקרים דומים בעתיד.

הכותב הוא יו"ר איגוד הטייסים הישראלי.