חג עצמאות שמח מדינת ישראל. הימים הקרובים ייצבעו בכחול ולבן, הטקסים ישודרו בהוד והדר והזיכרון ילווה את כולנו אל החגיגות. מה לא נאמר על המילה עצמאות ומה לא נכתב על ימים מורכבים אלו?

בשורות הבאות נכניס גוון תעופתי למילה עצמאות, נדבר עצמאות במונחים של טיסה ונתרגם את החג לשגרת יומם של טייס וטייסת, ניכנס כולנו לקוקפיט ונגלה מהי עצמאות עבורנו בכל יום, אל היעד ובחזרה.

כשדלתות המטוס נסגרות ו־250 טונות של ברזל, מטען נוסעים וצוות מתחילים להתגלגל לקראת מסלול ההמראה זו עצמאות. כשהמנועים שואגים בכוח מרבי והכנפיים מנתקות את הגוף אל האוויר, גם זו עצמאות. המילה הזו עבורנו היא עצמאות ההחלטה, האחריות האין־סופית על מאות נוסעים ובהחלטות שאנו מקבלים עבורם בכל רגע נתון.

עצמאות היא היכולת להתנהל ללא תלות, אולם אין עצמאות בלי אחריות. מבלי להוכיח יכולת גבוהה, רמת מיומנות ושיקול דעת, לא תהיה עצמאות. יכולת צוותי האוויר שלנו ורמתם הגבוהה מאפשרים את אותה עצמאות, מניחים על כתפיהן של הטייסים בישראל ובעולם את הזכות הגדולה להיות עצמאים, את האחריות בצדה ומייצרים את אותו אמון שיש לכם בנו.

העצמאות חשובה משום שלעתים אין זמן להתייעץ, ההחלטות צריכות להתקבל בזמן קצר, לעתים בשניות בודדות, כאשר לכל החלטה עשויות להיות השלכות קריטיות. פרקי הזמן הקצרים מחייבים עצמאות ואינם מאפשרים דיון או הנחיות מדרג בכיר יותר. הידע הנדרש על מנת לקבל את ההחלטה הנכונה באופן עצמאי רב מאוד. רמת הכשירות והאימון של הצוותים בתרחישים השונים, בייחוד בחירום, מאוד גבוהה - בדיוק לשם כך. זיהוי נכון של סיטואציה הוא קריטי על מנת לקבל את ההחלטה הנכונה.

העצמאות איננה התנהגות בודדת, אלא גם היכולת לעבוד בצוות ולקבל משוב, לחלק את האתגר ולהגיע יחד לתוצאה הטובה ביותר.

כולנו רוצים טייסים עצמאים, לקבל את ההחלטה הנכונה ברגע הנכון, גם אם היא נראית חריגה או יקרה. גם כאשר היא עשויה לפגוע בלוח הזמנים או לעבור על מגבלות כאלו ואחרות, החלטות עצמאיות נכונות.

אך העצמאות, כמו בימים ייחודיים אלו, אינה מובנת מאליה והדרך אליה קשה ותובענית, עצמאות הטייס כרוכה במסלול קשה ונכון, זרוע ברגעים של תסכול ועצב, לצד אתגרים והצלחות. אולם המטרה תמיד אל מול העיניים ומי שמתמיד יגיע בסוף הדרך לעצמאות תעופתית מיוחלת.

מדינה יקרה, עצמאותך היא לעתים כטיסה, מכונה כבדה ומשוכללת הממריאה וחוצה יבשות וימים. בתוכה אנשים שעשו דרך משמעותית וקשה, חוו הצלחה וכישלון, רגעים שמחים ועצובים לאורך הדרך. אולם נשארו עצמאים ומקדשים את הרגע הבלתי תלוי הזה לאורך ההיסטוריה.

עצמאות היא מונח עמוק, הרבה מעבר לטקס או למופע במרכז העיר, היא תפיסת עולם ודרך חיים, שאותה עלינו לשמר ולפתח, להחזיק בה גם כשנראה שמישהו מנסה לקחת מהיכולת המופלאה הזו. שכן אחרי דרך ארוכה, רק אנחנו יודעים מה נכון לנו ואנו גם נישא בתוצאות.

ימים מאתגרים את כולנו, מכל קצה ובכל תפיסת עולם. המחבר בינינו הוא בין היתר הרצון להישאר עצמאים ובלתי תלויים, ממש כמו בטיסה. את הימים הקרובים נעביר בזיכרון העבר ובתקווה לעתיד, נשמח ביחד בחגיגות ונבכה ביחד בטקסי זיכרון. המכונה המעופפת שנקראת מדינת ישראל חוגגת עצמאות וממשיכה לצייר פסים לבנים על רקע שמיים כחולים - למען 75 השנים הבאות.

הכותב הוא יו"ר איגוד הטייסים הישראלי