כשפנינו כבר אל 2023, מסכם דירוג בתי ההשקעות של מעריב-וואלה בשיתוף קלריטי קפיטל את חודש דצמבר 2022 שבו נרשמה יציבות יחסית במצבת הדירוג, על אף הדרמות בשווקים.

דצמבר המשיך את המגמה השלילית שאפיינה את כל 2022. מדד ה-S&P500 האמריקאי, המרכז את 500 המניות הגדולות בוול-סטריט, ירד ב-5.77% בחודש דצמבר וסיים את השנה עם ירידה של 18.3% -  הירידה החדה ביותר מאז המשבר ב-2008. מדד ה-Barclays US Aggregate Total Return Value (מדד הייחוס לאגרות חוב דולריות בדירוג השקעה), שבימים כתיקונם מציג קורלציה הפוכה לשוקי המניות, איבד 0.45% החודש וסיים את השנה עם ירידה של 13% - אחת השנים הגרועות בהיסטוריה של המדד. 

 במהלך החודש ולאורך כל השנה חווינו העלאות ריבית מצד מספר בנקים מרכזיים ברחבי העולם שנעשו במטרה לרסן את האינפלציה הגלובלית הגואה. הירידות החדות לא פסחו על שוק המניות המקומי – מדד ת"א 125 ירד ב-3.75% בדצמבר וב_11.82% בסך הכל ב-2022, ומדד ת"א 35 ירד בדצמבר ב-2.83% וסיים את השנה עם ירידה של 9.16%.  מדדי התל בונד הציגו ביצועים טוב יותר מאשר מדדי האג"ח הגלובליים, אך עדיין סיימו בטריטוריה השלילית - מדד תל בונד 60 סיים את השנה עם ירידה של 8.93% ומדד התל בונד השקלי ירד ב-8.26%.

דירוג ''מעריב-וואלה'' לבתי ההשקעות. דצמבר 2022 (צילום: מעריב אונליין)
דירוג ''מעריב-וואלה'' לבתי ההשקעות. דצמבר 2022 (צילום: מעריב אונליין)

 דירוג דצמבר: מי התחזק ומי נחלש

עם סיום השנה אפשר לבחון את דירוג בתי ההשקעות ולראות איך השפיעה עליו התנודתיות בשווקים. בית ההשקעות מור סוגר את השנה במקום הראשון כאשר למעט חודש אחד – שמר על המקון הזה לאורך כל השנה.  מיטב דש פתחה את השנה במקום השלישי ועלתה למקום השני, ואילו כלל הציג את השיפור הגדול ביותר מבין בתי ההשקעות ועלה מהמקום השמיני בטבלה בתחילת השנה, למקום השלישי בסיומה. בדצמבר  עצמו בלט לטובה מנורה, שהציג ביצועים טובים החודש, אחרי שנה פושרת למדי.

מהצד השני ניתן לציין את אנליסט, שירדו במהלך השנה מהמקום השני למקום השמיני בדירוג, ואת אלטשולר, שפתחו את השנה וגם סיימו אותה במקום העשירי והאחרון – עדות למידת החשיפה שלו למניות בכלל ולמניות חו"ל בפרט לאורך השנה.

מאור לוי קלריטי קפטיל (צילום: אריק סולטן)
מאור לוי קלריטי קפטיל (צילום: אריק סולטן)

 מה מביאה איתה 2023

"דצמבר באמת היה חודש גרוע, גם בשוק הגלובלי וגם בארץ, גם במניות וגם באג"ח", אומר מאור לוי, מנהל השקעות בקלריטי קפיטל. "אפשר לומר שרק הזהב והדולר עלו בחודש הזה". לוי מסביר את התנודות בדירוג במהלך החודש – ולאורך השנה כולה ואומר: "יש תופעות פחות ברורות, כמו הקפיצה הטובה שהיתה למנורה החודש, אבל בגדול אפשר לראות בבירור איך החשיפה לחו"ל ולשוקי המניות השפיעה על דירוג בתי ההשקעות השנה. מי שהיו חשופים מאוד – ירדו או נשארו בתחתית, ומי שלא – שמרו על מקומם בצמרת.

"אבל 2022 הסתיימה וייתכן בהחלט שכל הנתונים שעבדו לטובת בתי השקעות מסוימים יתהפכו. אנחנו רואים כבר עכשיו שיש שיני במגמה בינואר – משקיעים מזהים במצב של השוק הזדמנות ופועלים בהתאם, ושוקי המניות עולים. כלומר – בתי השקעות עם החשיפה הגבוהה ביותר למניות, למשל ילין לפידות או אנליסט, עשויים לקטוף עכשיו פירות על החשיפה הזאת, ומי שהיו בשנה שעברה בצמרת בשל חשיפה נמוכה, לא יהנו מכך בתחילת השנה החדשה".