השנתיים האחרונות לימדו אותנו שיעור חדש על המשמעות האפשרית של חלוקת השקעות בין הארץ לחו"ל. אם עד 2021 ההנחה המובילה היתה שהשווקים בחו"ל יציבים יותר מאלו בארץ, שסובלים תדיר ממשברים פוליטיים וביטחוניים מקומיים, הרי שבאה השנה האחרונה והציבה מראה לעולם הפוך – כזה שבו השווקים הבינלאומיים צונחים בחדות בעוד השוק הישראלי ממשיח לצמוח קלות, או לסבול מירידות קלות בלבד. 

דירוג קרנות ההשתלמות לחודש ינואר 2023 (צילום: מעריב אונליין)
דירוג קרנות ההשתלמות לחודש ינואר 2023 (צילום: מעריב אונליין)

בתי ההשקעות שהסיטו את תיקי ההשקעות שלהם החוצה, מצאו את עצמם בשנה החולפת בתחתית טבלאות הדירוגים. מגמה שאולי תשתנה בחודשים הקרובים, לאור הביצועים המצוינים של השווקים בחו"ל כעת. זה זמן טוב להציץ על התשואות של בתי ההשקעות בינואר ולראות מי מביאה כרגע תוצאות טובות יותר ללקוחותיה.

אם נסתכל על ביצועי קרנות ההשתלמות במסלול הכללי – שבו מנוהל היקף הנכסים הגדול ביותר- נראה ממוצע תשואות יפה של 2.18%, בהשוואה לתשואה של 1.75%- בחודש שעבר. בצמרת הטבלה נמצאת ילין-לפידות עם תשואה של 2.59% ואחריה ממוקמות אנליסט עם תשואה של 2.53% ומיטב דש עם תשואה של 2.44%. בתחתית הטבלה – מנורה, מור וכלל, כשהתשואות של האחרונה הסתכמו ב-1.81%. 

התוצאה הזאת מעידה על רמת ההתאמה של תיקי ההשקעות למצב השוק הנוכחי, וכפי הנראה תיק ההשקעות של ילין-לפידות מחזיק כרגע בתמהיל המנצח, שבו חשיפה של כ-50% למניות, כשרובן מניות חו"ל. 

יאיר לפידות  (צילום: רמי זרנגר)
יאיר לפידות (צילום: רמי זרנגר)

גם במסלול המנייתי של קרנות ההשתלמות ילין לפידות ניצבת בראש הטבלה עם תשואה של 4.69%, כשאחריה אנליסט ומיטב. בתחתית הטבלה הזו נמצאות הפניקס, מור וכלל – כשהתשואה של האחרונה היא 3.08%. ממוצע התשואות באפיק הזה הוא 3.95%. 

מעניין, אגב, לבחון את המסלול הזה גם בתוצאות של שלוש השנים האחרונות – שם דווקא מור, שנמצאת בתחתית הטבלה היום, מובילה, כשאחריה אנליסט וילין לפידות. בהסתכלות על חמש שנים אחרונות, מובילות שוב אנליסט וילין לפידות.

בקופות הגמל להשקעה נרשמו ממוצעי תשואות של 2.2% במסלול הכללי ו-3.92% במסלול המנייתי. גם כאן, בצמרת שתי הטבלאות מככב בית ההשקעות ילין לפידות, כשאת שני המקומות אחריו תופסים, בסדר משתנה, אנליסט ומיטב. התשואה של ילין-לפידות במסלול הכללי היתה 2.74%, כשבתחתית הטבלה מור והראל, שתיהן עם תשואה של 1.84%. במסלול המנייתי היתה התשואה של ילין לפידות 4.67% כשבתחתית הטבלה כלל עם תשואה של 3.2%. 

כעת ניצב השוק בדריכות לפני הבאות. על אף פתיחה חזקה ל-2023 בשווקים, ברור לכולם כי חוסר הוודאות עדיין גבוה. המיתון – אם יגיע או לא, תלוי בהמשך מדיניות הריבית של הפד ושל בנקים מרכזיים נוספים בעולם, ובמקביל לציפיות אופטימיות יחסית בנושא, כפי שנשמעו למשל בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס לפני כחודש, נשמרת גם הדריכות, כשאצל כולם צרובות עדיין תוצאות השנה הלא פשוטה שעברה זה עתה על השוק.