חוסן הוא מרכיב חשוב בטיסה, היכולת לקבל החלטות בקור רוח תוך שיקול דעת היא קריטית לתפעול מטוס ובו מאות נוסעים, כאשר הדלק הולך ואוזל - ממש כמו הפעלת כוח והטלת חימוש בצורה מדויקת מבלי לייצר נזק לבלתי מעורבים.
חוסנם של הצוותים שהגיעו בשבעה באוקטובר לזירת העוטף הוא דוגמה טובה בנסיבות טראומתיות לעיקרון החשוב הזה. כולנו מבחינים במילים הברורות הנאמרות ובקור הרוח, ביכולת להעביר ולקבל נתונים עד טיפת הדלק האחרונה, להנחית כוחות מבלי לדעת בדיוק היכן נמצא האויב ולתקוף מכוניות מבלי לדעת בדיוק מי יש בהן, בדרך חזרה לרצועת עזה.
צוותי האוויר בעולם מתאמנים על בסיס קבוע, מחדשים את רישיונם בכל כמה חודשים עד סוף חייהם ועוסקים רבות בתחומים כגון עבודת הצוות, ניהול הצוות, מנהיגות והובלה, בתעופה האזרחית והצבאית. בכל אלו טמונים רכיבי חוסן משמעותיים, שיוצרים הבנה ומיומנות המאפשרות לנהל את הצוות ולעבד את הנתונים, תוך הכלת הממד הרגשי ומיקומו באופן שלא יפריע לביצוע המשימה.
חוסן אינו ניתוק רגשי, אלא היכולת לספוג סיטואציות מרגשות ברמה קיצונית ועדיין לבצע את המשימה. זה נכון לטיסה וזה מאוד נכון גם לכולנו בחיים. את המיומנויות הללו ניתן ללמד ואף לשפר, בעיקר סביב ארבע נקודות:
מיומנויות החוסן חשובות באופן אישי וחברתי כאחד, הן ניתנות לאימון, אולם השלב הראשון והחשוב הוא להאמין שאפשר לעשות את זה. בהתחלה בדרכים פשוטות ועממיות, וכמובן שניתן להעמיק בשלבים מאוחרים יותר ולהיעזר במומחים בתחום. הפקולטה למדעי החוסן טרם נפתחה, אבל מדעי החיים הם נחלת כולנו.בבב