"לסגור קניון לוקח חמש דקות, להחיות אותו מחדש לוקח חודשים", אומר עמי אשכנזי, מנכ"ל קניון מרכז פנורמה בחיפה. זו הפעם השנייה בתוך חצי שנה שהקניונים ומרכזי הקניות השונים חווים סגירה כמעט מוחלטת של רוב העסקים הנמצאים בהם בעקבות הסגר והנחיותיו. נכון לעכשיו עדיין אין מועד מוגדר לפתיחה מחודשת של הקניונים, מה שמקשה עוד יותר על המצב הקיים. "התחושה שלי היא כמו של כל עם ישראל. תחושה קשה שלא כיף איתה, לא נעים איתה", אומר אשכנזי. "חבל לי וכואב לי על עסקים קטנים שלא ישרדו. זה לא רק מרכז פנורמה. זה כלל הקניונים שנמצאים במצב דומה".
במרכז פנורמה פועלים כ־40 בתי עסק, רובם בתחום האופנה, שכרגע סגורים בשל ההנחיות. "כל יום פונים אלי בעלי העסקים. אני זמין להם 24/7 לכל שאלה וקושיה", אומר אשכנזי. "בסגר הראשון נתנו הנחות של כשלושה חודשי שכירות. גם עכשיו, בספטמבר, נתנו 40% הנחה בשכר דירה. נבחן את הדברים בנוגע לחודשים הקרובים. לפי המצב בשטח, נקבל את ההחלטה. בסגר הראשון והשני, שהם באותה שנת כספים, יפסידו בעלי הקניון מאות אלפי שקלים רק מההנחות שנתנו לבעלי העסקים. אבל זה כדי לעזור להם ולעשות מה שאנחנו יכולים כדי להקל עליהם. כולי תקווה שהקניונים ייפתחו כמה שיותר מהר ושנחזור למסלול תקין ושפוי".
אנחנו לא מסתפקים רק במילים. הוצאנו הודעה לכל מי שנכפה עליו סגר ונאלץ לסגור את החנות שלו, שכל זמן שהוא סגור - הוא לא משלם שכר דירה. כשאתה בא מיד בהצהרה כזאת, זה נותן איזשהו שקט לשוכר, הוא יודע שהוא נמצא בבית שמגן עליו. אנחנו סופגים זאת פעם שנייה, זה לא פשוט, אבל אנחנו חזקים מספיק ומסתכלים קדימה. יש לנו שותפות דרך ארוכת טווח עם השוכרים, ואנחנו לוקחים זאת עלינו. כאמור, זה לא פשוט, אבל אנחנו מעריכים שסגרים כאלה ואחרים - נצא מהם בסופו של דבר באיזושהי הדרגה. אנחנו עושים את ההערכות, את החשבונות שלנו, ואומרים: 'אנחנו איתכם'. גם בגל הראשון הלכנו בדיוק על אותה מדיניות, אך בכל זאת אנחנו מניחים שיהיו עסקים שלא ישרדו את שני הגלים האלה, לא משנה כמה נסייע להם. אבל אם יהיו כאלה, הם יהיו מעטים".
מה שבטוח, פתוח
חליף מציין שמבחינת תחושת הביטחון של קהל הקונים, יש יתרון לכך ששישה מתוך שבעת המתחמים פתוחים ולא סגורים. "המתחמים הפתוחים שלנו עלו אחרי הסגר הראשון בשיעורים דו־ספרתיים לעומת חודשים מקבילים אשתקד", הוא מספר, "יש לנו רק מתחם אחד סגור, שגם הוא בחלקו פתוח החוצה. גם הוא עלה בשיעור חד־ספרתי. ככל שיקדימו לפתוח לפי מתווה מסודר את המתחמים הפתוחים ויאפשרו לאנשים לצאת מהבית, יהיה לזה גם אפקט פסיכולוגי. אנחנו גם מאמינים ביכולת השיקום. אנשים במדינה כל הזמן רוצים להתפתח, כל הזמן מחפשים הזדמנויות חדשות, שינוי כיוון".
"גם עסקים שאין להם אתרי מכירה מקוונים נהנים מפלטפורמת מכירה אונליין שמפעילה הנהלת הסנטר באתר שלה, עם מערך משלוחים ייחודי. כמו כן, את כל העסקים בסנטר חיברנו לחברת המשלוחים גט פקג' ויצרנו לכולם מחירון משלוחים מוזל. אנחנו גם מממנים קמפיין למשלוחים האלה ברשתות החברתיות. בעל חנות שלא יכול לפתוח את החנות לקהל, עדיין יכול להגיע לחנות ולהוציא משלוחים".
אנו נהיה הראשונים
קפלן צופה כי הסגר הקודם והסגר הנוכחי יגרמו לחנויות רבות פגיעה של כ־25%־30% בפדיון השנתי. "זאת פגיעה גדולה מאוד, אבל למרות זאת, אנחנו תמיד אופטימיים. דיזנגוף סנטר שרד משברים גדולים מאלה וצלח אותם. זה מוסד בן 42 שנה שתמיד יודע לקום, לפרוח ולהמציא עצמו מחדש. כאמור, אנחנו רואים גם עסקים שנכנסו לסנטר בתקופה האחרונה כי הם יודעים שהמשבר הזה יסתיים. אני מקווה שהקניונים יהיו בין הראשונים שיוכלו להיפתח עם תחילת ההקלות בסגר. הקניונים שמרו על ההנחיות בצורה טובה ביותר והקצו לצורך כך משאבים וכוח אדם. אני לא מומחה אפידמיולוגי, אבל אנחנו כן מצפים להיות הראשונים שנחזור לפעילות בגלל היכולת לשמור על ההנחיות".