ל־BYD האן אין הטווח והייחוס של טסלה מודל S, והיא לא מהוקצעת ועתידנית כמו מרצדס EQE, אבל היא תפורה למנהלים שרוצים להציב בחניה חשמלית ראשונה שתהיה מכובדת מספיק, אבל גם לא מנקרת עיניים. 

הטוב, הרע והלא נורא: דירוג 70 הרכבים החשמליים המובילים בישראל
באה להתחרות: יונדאי איוניק 6 זוכה ליתרון נדיר על טסלה

בעולם העסקים, כמו בעולם הרכב, יש כוכבים וישנם כל היתר. וכל מה שיגיד עכשיו כוכב הרגע, מנכ"ל ומייסד אנבידיה, ג'נסן הואנג, יצרנית השבבים הראשונה שהגיע לשווי של טריליון דולר, ידובר ויצוטט. בדיוק כמו הציוץ הבא של אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, ספייס אקס וניורלינק ומייסד OpenAi. אף שיש עוד אלפי מנהלים מוצלחים לא פחות בתחומם.

מהפופולריות של מאסק נגזר גם הדיבור הבלתי פוסק על דגמי טסלה. לך תתחרה במודל 3 או במודל S החשמליים עם סדאן סינית חשמלית שאין לה את מאסק כפרזנטור, לכל היותר את וורן באפט כמשקיע. בטח כשאתה נכנס לשוק שנמצאות בו גם ב.מ.וו עם ה־i4 ומרצדס עם ה־EQE. האם ל־BYD האן יש פה בכלל סיכוי?

BYD, למי שלא הסתכל מסביבו בכבישים ובחניונים בחודשים האחרונים, היא היום המכונית הכי נמכרת בארץ, לא רק החשמלית הכי נמכרת, אלא המכונית הכי נמכרת בכלל, עם דגם הקרוסאובר אטו 3. ההאן היא האחות המכובדת שלה, זאת שסיימה כלכלה וניהול באוניברסיטה, והולכת עכשיו בחליפה ועניבה לעבודה בכל בוקר.

זאת מכונית סדאן במבנה קופה, קצת כמו הסדאנים של טסלה, אבל עם יותר ניקל לטובת המכובדות של העולם הישן. גם תא הנוסעים הוא של העולם הישן, וזה דווקא לטובה. ההאן לא פחות מתוחכמת מטסלה, אבל פחות מתחכמת. יש לוח מחוונים דיגיטלי 12.8 אינץ' לנהג בנוסף למסך מולטימדיה 15.6 אינץ' ענק ומסתובב על צדו ממצב אופקי לאנכי בלחיצת כפתור. כנהוג ב־BYD, איכות החומרים והייצור טובה.

המרווח מצוין מלפנים ועוד יותר מאחור. שם היא מתבלטת כמכונית סלון אמיתית, שיודעת ששם יושבים האנשים החשובים באמת. לא רק בגלל המרווח הנדיב, כולל לנוסע שבאמצע, בזכות רצפה שטוחה, אלא גם בגלל הכוונון החשמלי, היכולת לשלוט על טמפרטורת בקרת האקלים הנפרדת ממסך דיגיטלי, על חלון השמש הפנורמי, הסטריאו, ואפילו להזיז את מושב הנהג.

אבל לא הכל מושלם: המכונית קצת נמוכה, מה שהופך את הכניסה והיציאה לפחות נוחות עבור מי שהתרגל לרכבים גבוהים. אין עדיין אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, היבואן מבטיח שאלה יצטרפו בקרוב, ותא המטען, בנפח 410 ליטר בלבד, לא מרשים בגודל ובטח שלא בפתח הדי צר. האבזור נדיב מאוד, וכולל לצד כל מה שכבר הזכרנו אפילו מצלמת סלפי, סטריאו של דיינאודיו, חישוקי 19 אינץ' קלים, ריפודי עור, מושבים קדמיים מחוממים ומאווררים ותצוגה עילית מצוינת.

האבזור הבטיחותי כולל את כל המערכות האקטיביות המקובלות, כולל בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת שמירת נתיב, זיהוי רכב בשטח מת והתרעה על תנועה חוצה מאחור. מה שאין זה ציון במבחן הריסוק האירופי, שטרם בחן אותה, אף שהיא כבר נמכרת בנורווגיה ומושקת כעת גם בשאר מדינות מערב אירופה.

האן  (צילום: אודי עציון)
האן (צילום: אודי עציון)

להאן יש שני מנועים חשמליים, אחד לציר הקדמי ואחד לאחורי, מה שיוצר הנעה כפולה בהספק משולב של 518 כ"ס, מערכת הנעה שהיא חולקת עם קרוסאובר שבעת המקומות הגדול טאנג. נתוני היצרן מבטיחים 3.9 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש, שזה קרוב מאוד לנתוני טסלה מודל S בסיסית. לא מדדתי, אבל הביצועים מצוינים, אפילו אם בוחרים ב"אטי" וב"חסכוני" מבין שלושת מצבי הנהיגה. אתם תמיד תהיו ראשונים ברמזור, כשהביצועים יוצרים גם הרבה יותר הזדמנויות לעקוף.

עם אורך של 5 מטר, רוחב של 1.91 מטר, גובה של 1.5 מטר ובסיס גלגלים של 2.92 מטר, זו מכונית גדולה, ועם 2.3 טונות גם לא ממש קלילה. ועדיין האחיזה הגבוהה שיוצרת ההנעה הכפולה מאפשרת לה להיות מהירה מאוד גם בסיבובים, כשהבקרות מונעות תת־היגוי שיוצר ההספק הנדיב. אבל זו מכונית מהירה, לא ספורטיבית.

מתלים אדפטיביים מספקים נוחות נסיעה טובה מאוד וטובה מהמקובל בחשמליות, והנסיעה שקטה בזכות בידוד רעשים טוב. צריכת חשמל? עם סוללת 85 קוט"ש מבטיח היצרן 521 קילומטר. בפועל הייתה צריכת החשמל הממוצעת בימי המבחן 22 קוט"ש, יותר ברמה של 400 קילומטר. אבל נהיגה רגועה תאפשר 450 קילומטר.

טעינה מהירה אפשרית בעוצמה של עד 120 קילוואט, לא ממש מהר יחסית לגודל הסוללה, והמטען האטי מאפשר טעינה בקצב של 7.4 קילוואט, גם כן לא ממש מהר. אבל יש לה יכולת לטעון מכוניות חשמליות ומכשירי חשמל (V2L), והיא אפילו מסופקת עם כבל מתאים, כשיבואנים אחרים שולחים אתכם לרכוש אותו בנפרד.

בשורה התחתונה, BYD האן לא מושלמת. מערכות הבטיחות מציקות לעתים בהתרעות קצת פרנואידיות, יותר מדי פונקציות תפעול מחייבות שיטוט בין מסכים וקצב הטעינה קצת אטי. אין לה הטווח והייחוס של טסלה מודל S, והיא לא מהוקצעת ועתידנית כמו מרצדס EQE, אבל במחיר של 335 אלף שקלים היא זולה משתיהן ב־200־300 אלף שקלים, וזה המון. והיא מהירה, נוחה, מרווחת ומאובזרת כמו שמכונית סלון צריכה להיות.

האן תפורה למנהלים שרוצים להציב בחניה חשמלית ראשונה שתהיה מכובדת מספיק, אבל גם לא מנקרת עיניים. שתראה לסביבה שמדובר במנהל ברוח הזמן, ולדירקטוריון שהוא אחד שמתנהל נכון עם הכסף בימי האטה, ומצליח להביא עסקה טובה גם בסעיף הרכב הצמוד. תמורה לכסף היא כבר לא מילה גסה גם בשוק רכבי הסלון.