ה"דור החדש" של הסובארו קרוסאובר: העיצוב קצת התרענן, אבל לא מדובר ברכב חדש באמת

סובארו קרוסטראק מציגה דור חדש לקרוסאובר היפני, שמזכיר לכולנו שמי שלא הולך קדימה, נשאר מאחור. אותה פלטפורמה, אותו מנוע, אותה מכונית

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
סובארו קרוסטראק
סובארו קרוסטראק | צילום: אודי עציון
4
גלריה

גילוי נאות: אני סובארואיד גאה. הרכב המשפחתי שלנו הוא XV, אחד 2,000 סמ"ק בן שנתיים, שהחליף אחד ותיק יותר עם מנוע 1,600 סמ"ק. כך שכאשר החלו לצוץ הדיווחים על "דור חדש" לקרוסאובר היפני התמלאתי סקרנות, וגם חשש מהתיישנות בן לילה של האוטו שלנו. ואז, כשפורסמו התמונות הרשמיות, החששות נעלמו. אפשר להגיד עליו הרבה דברים, ותכף אנסה, אבל חדש הוא לא.

אותה פלטפורמה, אותו מנוע בוקסר 2 ליטר, אותה מכונית. אפילו השם לא ממש חדש: בארצות הברית ה־XV נקרא קרוסטראק כבר שנים, וככה גם מצוין על הדופן האחורית של האוטו שלנו: XV קרוסטראק. אז עכשיו נשמט השם XV. חתיכת שינוי.

סובארו נמצאת אומנם בבעלות חלקית של טויוטה, אבל מתאמצת לשמור על עצמאות. ולא קל ליצרן קטן, פחות ממיליון מכוניות בשנה, לממן כיום את המעבר לרכב חשמלי, ולהמשיך במקביל לעדכן את דגמי הבנזין לתקופה שבה כולם יימכרו אלה לצד אלה. היפנים כבר הודיעו שישיקו עד 2026 שלושה דגמים חשמליים חדשים לגמרי, לא כולל הסולטרה שכבר נמכר בארצות הברית ובאירופה, ומהווה דגם תאום לטויוטה bZ4x. וכשנדרשות השקעות עצומות בחשמול, לא נשאר הרבה לחידוש דגמי הבנזין.

סובארו קרוסטראק
סובארו קרוסטראק | צילום: אודי עציון

יש שדרוג מסוים בחומרים, אבל הקרוסטראק מפסיד פה אפילו לספורטאז' ולטוסון. תפעול בקרת האקלים עבר למסך המגע, אבל לא פשוט לשנות שם משהו בזמן שהרכב והאצבע שלכם מקפצים בשטח. כמו ב־XV של השנים האחרונות, גם הקרוסטראק מגיע בתקינה אמריקאית, מה שאומר מראות צד קטנות מדי בשדה הראייה, ושאינן מתקפלות חשמלית.

מה שכן, כל מי שהחזיק בסובארו ישמח לשמוע שהיפנים נפטרו מידית הפתיחה המעצבנת למכל הדלק, שממתינה בעורמה ברצפת אזור הנהג לרגע שתצא מהאוטו, תגיע למשאבת הדלק ואז תגלה שהמכל נעול כי לא הרמת אותה. אז עכשיו נעילת מכל הדלק משולבת בנעילה המרכזית. טוב מאוד, כי תפתחו אותו עוד הרבה.

סובארו קרוסטראק
סובארו קרוסטראק | צילום: אודי עציון

ימי המבחן, שכללו נהיגות בין־עירוניות, שטח ועיר, הסתיימו עם 10.1 קילומטר לליטר. לפי הנתונים הרשמיים הקרוסטראק חסכוני בכ־4% מה־XV, אבל השיפור הזה הוא לעג לרש. מי מציג ב־2023 רכב חדש ללא הנעה היברידית אפילו מתונה? טוב, שכחתי, לא מדובר ברכב חדש.

התנהגות הכביש נותרה טובה מהממוצע. זו לא רק נוחות הנסיעה הטובה, שבכביש מסייעת מאוד עם פסי האטה, אלא גם אחיזת הכביש הגבוהה ומינימום של נטיית גוף בסיבובים. גם הנסיעה עצמה שקטה יותר מבעבר.

סובארו קרוסטראק
סובארו קרוסטראק | צילום: אודי עציון

וזאת רק הכנה לשטח. המספרים כמעט זהים: אותו מרווח גחון כבעבר (22 סנטימטר), אותה זווית גישה בעייתית בגלל החרטום הארוך (18 סנטימטר) ושיפור קל בזווית הנטישה (30 סנטימטר, 2+). ביחד עם מערכת ה־X מוד המשנה את פעולתן של בקרת הירידה ובקרת המשיכה, הקרוסטראק מתגבר טוב יחסית על הצלבות צירים ומקל מאוד גם על נהג ממוצע לשמור על קצב אחיד גם בשבילים משובשים.

ביחד עם בקרת הירידה במדרון שמספקת ה־X מוד, הקרוסטראק נשאר קרוסאובר בעל יכולת שבילים טובה מאוד, בטח יחסית למחיר. חבל שהוא עדיין מגיע עם צמיגי יוקוהאמה גיאולנדר עם דופן רגישה ופגיעה, ומומלץ למי שמתכוון לטייל בשטח להחליף לצמיגי שטח אמיתיים.

תגיות:
רכב
/
סובארו
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף