עו"ד אריאל פרויליך 

חברות הביטוח הודיעו על כוונתן להעלות בקרוב את תעריפי ביטוח החובה לאופנועים.  כזכור, ביטוח החובה הוא ביטוח שכל נהג מחויב בו לפי החוק והוא מכסה נזקי גוף בלבד. לפי עו"ד אריאל פרויליך, מייסד משרד עורכי הדין פרויליך–פרחי המתמחה בתחום תביעות נזקי גוף, התירוץ להעלאת התעריפים הוא הפסדים לחברות הביטוח מענף ביטוחי החובה לרכב דו גלגלי.

סיכויי האופנוען להיפצע גדולים פי 12 מסיכויי נהג מכונית. לכן, לכאורה, התעריף גם צריך להיות גבוהה פי 12 ולכן הם טוענים שהעלאת התעריף פי 3 מביטוח חובה לרכב, היא בעצם "עשיית חסד" עם ציבור האופנוענים. הבעיה, היא שמדובר בגישה ביטוחית מסולפת ומוטעית מהיסוד. כך, טוען עו"ד פרויליך. 

נסיעה ללא ביטוח 

הסיכויים שבעל קטנוע בשווי 10,000 שקל ישקיע עוד 7,500 שקלים בשנה ברכישת ביטוח חובה אינם גדולים. לפי דברי עורך הדין, ככל הנראה כי בעל קטנוע כזה ינהג ללא ביטוח. "דווקא מגזר זה של מעוטי יכולת - צעירים, וכאלה שהקטנוע משמש אותם ככלי תחבורה עיקרי - מהווה את הסיכון הגדול לתאונות ופציעות קשות. מגזרים כאלה ייקחו סיכון וינהגו ללא ביטוח חובה", טען. 

"חברות הביטוח לא יזילו דמעה מתופעה זו", הוסיף פרויליך. "עשרות אם לא מאות מיליונים נחסכים מהן בגלל היעדר ביטוח למגזרים אלה. סטטיסטיקה שנעשתה בארה"ב קובעת, שהסיכוי שאופנוען ייפצע בתאונה הוא 100%. האינטרס המובהק של חברות הביטוח הוא שמגזר פגוע תאונות זה, לא יהיה מבוטח.  התוצאה היא, שמי שכבר משלם ביטוח חובה בסכום עתק, הוא נהג מבוגר יותר, אחראי יותר, אמיד יותר ובעל כלי רכב יקר יותר, או בקיצור: אדם בעל סיכון ביטוחי נמוך בהרבה. העלאת תעריפי הביטוח תגרור יותר ויותר קטנוענים צעירים לנהיגה  ללא ביטוח ולהפחתת  סיכונים כספיים גדולים מחברות הביטוח".  

"מלכודת ההשתתפות העצמית"

"נהג דו גלגלי שמסכים לוותר על פיצויים בסכום של עד 25,000 שקלים מקבל הנחה בפרמיית הביטוח שמגיעה עד 1,400 שקלים", הסביר פרויליך. "ככל שבעל הקטנוע עני יותר, הוא ייטה לקחת את ההנחה. הוויתור על הסיכון העיקרי לא מעניין אותו אלא רק ההנחה בתשלום. הסיכון שדווקא נהגים אלה, שנוסעים הרבה  והקטנוע הוא רכבם העיקרי, ייפגעו בתאונה - הוא עצום וכמעט מוחלט". 

הוא המשיך והסביר כי "התוצאה היא, שמקבלי ההנחה לא יפוצו בכלל על נזקי גוף נמוכים מ-25,000 שקלים, ובכל מקרה יופחתו מהפיצויים המגיעים להם. כלומר, דווקא אלה החשופים ביותר לתאונות והזקוקים יותר לכספי הפיצוי, בעצם לא יפוצו. מדובר בחסכון של מאות מיליונים לחברות הביטוח תמורת נזיד עדשים של הפחתה זניחה מפרמיות הביטוח". 

עוד הוסיף עורך הדין כי "האפשרות לקבל הנחת השתתפות עצמית עד 25,000 שקלים קיימת בביטוחי דו גלגלי בלבד ואינה אפשרית ברכב רגיל. מדובר בתיקון חוק מלפני למעלה מ-12 שנים, שחוקק כדי להקל לכאורה על משלמי ביטוחי החובה. למעשה, מדובר במלכודת דבש. התיקון מיטיב  רק  עם חברות הביטוח וחוסך להן מיליונים בכל שנה". 

מניעת עומסי תנועה והקלה על המסחר

"השימוש בדו גלגלי חוסך את קיומו של רכב נוסף על הכביש. תוסיפו עוד מאות אלפי כלי רכב לכבישים והוספתם זמן בפקקים, עומסי חנייה, זיהום נוסף, הוצאה על דלק ובלאי. השימוש בדו גלגלי יוצר חיסכון עצום של עשרות אם לא מאות מיליונים בשנה", המליץ. 

"הקלה על ביצוע שליחויות ומהירות המשלוח מתאפשר רק משימוש בדו גלגלי", הוא הוסיף. "המהירות מאפשרת  מסחר תקין ומהיר, עם הכנסות עצומות לעסקים שזקוקים (ואפילו בנויים) על משלוח מהיר. היתרון במשלוח מהיר יוצר מסחר, מקומות עבודה, רווחים ותשלומי מס ומע"מ עצומים למדינה. קשה לאמוד יתרון  מסחרי כזה בכסף,  אבל להערכתי הזהירה מדובר במיליארדים בשנה.  כלומר, הפחתה בשימוש בכלי רכב ויצירת שיטת שינוע מהירה של סחורות, מזון ודואר שווה הון רב. אבל גם נתון ברור כזה לא נכלל בחשבון האקטוארי המטעה של חברות הביטוח".

עידוד השימוש בקורקינטים ואופניים חשמליים 

"הטלת פרמיות עתק על דו גלגלי מפנה את הרוכבים לשימוש בקורקינטים ואופניים חשמליים", סיכם. "השימוש בכלים אלה אינו מוסדר, מפריע בכבישים, מסכן את הנהגים, אין שום ציות לחוקי התעבורה, התאונות והפציעות רבות וקשות ולא מכוסות בביטוח. מדובר בהפקרות מוחלטת שהפכה לשגרה. עדיף לאין ערוך שימוש בדו גלגלי תקני, המצריך רישיון נהיגה וציות לחוק. העלאת הפרמיות מגדילה את הזליגה לשימוש בכלים המאולתרים, הממלאים את הכבישים והמדרכות יותר ויותר". 

לבסוף, אמר: "לא רק שאסור להעלות את פרמיות הביטוח לדו גלגלי, אלא חייבים להפחית אותן. אי אפשר לבודד סיכוני נהג דו גלגלי ולהתייחס אליו כסיכון נפרד, רק כי הוא חשוף יותר. צריך להתייחס אליו במכלול סיכוני התעבורה, עם היתרון הכלכלי העצום לכולנו שנובע מהשימוש בדו גלגלי.  הסיכון שקטנוען כזה  לוקח על עצמו משרת את כולם וראוי לעידוד ולא לדיכוי. צריך  לעודד שימוש בדו גלגלי, להקל עליו, לגרום לכולם להיות מבוטחים, להוציא  את מלכודת ההשתתפות העצמית מהחוק  ולא לעודד שימוש באמצעי תחבורה מאולתרים, מסוכנים ולא מבוטחים".