רק לפני שנתיים BYD וג'ילי היו שמות אלמוניים לרוכשי הרכב בארץ, בלי אולמות תצוגה בישראל. והנה, בסיכום מכירות הרכב במחצית הראשונה של 2023, ה־BYD אטו 3 מדורגת ראשונה בפער גדול עם 9,400 יחידות ששוחררו, וג'ילי גיאומטרי C מדורגת חמישית, עם 4,500 יחידות. שתיהן מבטאות שתי מהפכות שמתחוללות כעת בשוק הרכב שלנו: החשמלית והסינית. אחת מכל שש מכוניות חדשות שנמכרו השנה בארץ הייתה חשמלית, ואחת מכל חמש - מתוצרת סין.

הישראלים קיבלו בברכה את המותגים הסיניים החשמליים הלא מוכרים. האם זו המודעות הגוברת למשבר האקלים, או תחושת ה"לדפוק את המערכת"? לצד אפס פליטת מזהמים מהאגזוז - אבל פליטה לא קטנה מתחנות הכוח שמייצרות כאן את החשמל שלהן מפחם ומגז - החשמליות מציעות עלויות שימוש נמוכות יותר. החשמל זול מבנזין ואין עליו מס, עלויות הטיפולים נמוכות, והמדינה מעניקה להן הטבה משמעותית בזכות אגרת רישוי שנתית בסך 570 שקל בלבד, כשליש ממה שתשלמו על ג'יפוני בנזין בממדים ובמחיר של ה־BYD והג'ילי.

ג'ילי הייתה הרכב החשמלי הנמכר ביותר בארץ ב־2022, כשהייתה הראשונה שהציעה קרוסאובר חשמלי במחיר של טויוטה קורולה היברידית. אבל התחרות בשוק גדולה, ופחות משנתיים אחרי הגעתה לארץ היא זוכה למתיחת פנים ראשונה, עם עדכונים קוסמטיים ובתא הנוסעים, ושיפורים קלים במערכת ההנעה ומערכות הבטיחות. האם מתיחת הפנים יכולה להחזיר אותה לראש טבלת המכירות?

סביבת נהג ג'לי (צילום: קינן כהן)
סביבת נהג ג'לי (צילום: קינן כהן)

הממדים של הגיאומטרי C והאטו 3 דומים, כאשר ה־BYD ארוך בשני ס"מ, גבוה בשלושה ס"מ, רחב בארבעה ס"מ, ונראה ג'יפוני יותר. בזמן שהאטו 3 יותר ג'יפון, הג'ילי הוא יותר קרוסאובר, וקרוב יותר בממדים למשפחתית קומפקטית. 

בתאי הנוסעים המשודרג הג'ילי התייצב בצבעי חום ובז', ה־BYD באפור ולבן עם נקודות צבעוניות. הצביעה מעידה על החשיבה: הגיאומטרי עדיין נראה חללי ומתקדם, כולל מסך מולטימדיה גדול במסגרת מתיחת הפנים עבר בורר ההילוכים מחוגה בקונסולה המרכזית לידית סמוכה להגה, והקונסולה הצפה בוטלה חלקית, כך שמחזיקי הכוסות ושקעי ה־USB נגישים יותר.

BYD פחות קונבנציונלית, מה שמורגש בעיצוב פתחי האוורור שעלול לבלבל, במוט הילוכים דמוי מצערת של מטוס, ובמיתרים בתאי האחסון בדלתות, שיאפשרו לילדים לנגן על עצבי ההורים. אפשר לשנות את תנוחת מסך המולטימדיה הענקי לאופקי או רוחבי, התפעול הקולי מתקדם יותר, ויש עוד צ'ופרים. יש מי שיאהב את השפע, יש מי שזה ייראה לו מצועצע.

סביבת נהג BYD (צילום: קינן כהן)
סביבת נהג BYD (צילום: קינן כהן)

כמו שרומזים הממדים, תנוחת הישיבה באטו 3 גבוהה משמעותית מאשר בגיאומטרי C, מה שמקל גם את הכניסה והיציאה ואת הטיפול בפעוטות מאחור והמושבים הקדמיים שלה נוחים יותר. 

המושב האחורי בג'ילי נהנה ממרווח ברכיים מעט יותר טוב והוא גם עמוק יותר, אף שדווקא ל־BYD יש עוד 2 ס"מ בבסיס הגלגלים. אבל מרווח הראש, הרוחב והרצפה השטוחה מעניקים עדיפות בסעיף הזה ל־BYD, שיוכל להתמודד טוב יותר עם הסעת שלושה פעוטות בהתקני ריסון, עם רוחב מושב של 1.34 מטר לעומת 1.30 מטר. לשניהם יציאות מזגן מאחור, אך לאטו יש 2 יציאות USB, אחת מכל סוג. לג'ילי יש רק אחת, מיני.
בתא המטען יש לאטו יתרון קל בנפח, 440 ליטר לעומת 417 ליטר, אבל לגיאומטרי יש יתרון חשוב בדמות גלגל רזרבי.

שניהם מאובזרים היטב ברמות האבזור הגבוהות שנבחנו: חישוקי 18 אינץ' קלים, חלונות שמש, ריפודים מדמוי עור, טעינה אלחוטית לסלולריים, מושבי נהג חשמליים, מסכי ענק למולטימדיה ולתפעול (14.6 אינץ' בג'ילי שלאחר מתיחת הפנים, 15.6 אינץ' ב־BYD), ומסך 5 אינץ' צנוע כלוח מחוונים מול עיני הנהג, פנסי לד ומצלמות חנייה היקפיות.

לג'ילי יש תצוגה עילית מוצלחת, ל־BYD דלת אחורית חשמלית. רק ל־BYD יש אפל קארפליי ואנדרואיד אוטו, יכולת שנוספה בשבועות האחרונים גם למכוניות שכבר נוסעות בארץ באמצעות עדכונים מהאוויר (OTA), יכולת שאין לג'ילי - שעדיין אין לה את שניהם, ומסתפקת באפליקציית ווייז המותקנת במסך המולטימדיה שלה. לשתיהן יש אפליקציות המאפשרות לעקוב מרחוק אחרי מצב הסוללה והטעינה, למשל, אבל רק ב־BYD אפשר להפעיל מרחוק את המזגן לפני שנכנסים לרכב, כמו בטסלה.

לשני הדגמים רמת אבזור בטיחותי גבוהה, כולל בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית ותיקון סטייה מנתיב. במתיחת הפנים נוספה לג'ילי התרעה על תנועה מאחור, אבל ל־BYD יש גם בלימת חירום ברוורס, וציון של 5 מ־5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי. הג'ילי טרם נבחן באירופה, אך קיבל 5 כוכבים במבחן הסיני המקביל.

עם נתוני הספק ומומנט זהים, הביצועים של שניהם מצוינים, עם יתרון קל מאוד לג'ילי. בקרב הטווח הג'ילי השיגה במבחן צריכה של 19 קוט"ש ל־100 ק"מ, לעומת 17.5 קוט"ש ב־BYD. אבל סוללה גדולה ב־20% מעניקה לג'ילי טווח ארוך יותר, כ־400 ק"מ בשיוט בינעירוני רגוע לעומת כ־350 ק"מ ב־BYD. נתון הטווח הרשמי של הג'ילי שופר בעקבות מתיחת הפנים מ־460 ל־480 ק"מ, אחד הארוכים בקבוצת המחיר שלה. שתיהן ניתנות לטעינה מהירה, עם קצב מהיר יותר ב־BYD - 90 קילוואט בשעה לעומת 70.

בעוד הג'ילי היא מכונית בנזין שהוסבה לחשמל, ה־BYD תוכננה מראש ככזאת. ל־BYD יש אחיזה קצת יותר גבוהה מאשר לג'ילי, שסובלת מהיגוי מנותק עוד יותר. שתיהן לא מרשימות בסעיף התנהגות הכביש, ויהיו נחותות מג'יפוני בנזין מקבילים. ה־BYD מציגה נוחות נסיעה עדיפה.

בשורה התחתונה, לג'ילי יש יתרון בעיקר בטווח ובקיומו של הגלגל הרזרבי, וגם בקיומן של גרסאות מופחתות אבזור ואפילו עם סוללה קטנה יותר, אבל במחיר נגיש יותר של 145 אלף שקל. 

אבל הניצחון הולך ל־BYD, בזכות מרווח עדיף, שימושיות משופרת אבזור עדיף, נוחות נסיעה טובה יותר וודאות בעניין מבחן הריסוק. האטו 3 נופל מהג'ילי בעיקר בטווח, עניין שהוא מאזן חלקית ביכולת טעינה מהירה יותר. גם לו יש גרסת בסיס זולה יותר, ב־12 אלף שקל, ללא דלת חשמלית מאחור, ללא האפשרות לטעון מכשירי חשמל ומכוניות אחרות משקע הטעינה, ועם מסך 12.8 אינץ' בלבד. כך או כך הוא ג'יפון משפחתי עדיף.