כמו חמש השנים שלפניה, גם 2023 רשמה שיאים חדשים במכירת מכוניות חשמליות. עד סוף אוגוסט, 38 אלף מהן עלו על הכבישים בארץ מתחילת השנה, לעומת 26 אלף בכל שנת 2022 - ושליש שנה עדיין לפנינו.

בהתאם גדלה רשת עמדות הטעינה הציבוריות, גם של העמדות האטיות (AC), שזקוקות לכמה שעות כדי למלא סוללה ריקה, וגם של המהירות והאולטרה־מהירות (DC), שיכולות לעשות זאת לעתים גם בחצי שעה. לפי ההערכות, רשת העמדות המהירות המקומית, שקיומה הוא תנאי בסיסי ליכולת לנסוע ללא חרדת טווח, כוללת כבר יותר מ־300 עמדות פעילות, שברובן כבר אפשר לטעון בו זמנית לפחות שתי מכוניות.

עמדת טעינה EV-Edge מתחם גזית יקנעם (צילום: EV-Edge)
עמדת טעינה EV-Edge מתחם גזית יקנעם (צילום: EV-Edge)

“קצב המכירות של רכבים חשמליים השנה הפתיע גם אותנו", מודה שרגא כץ, מנכ"ל חברת EV-EDGE שבבעלות קבוצת יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, לקסוס ג'ילי וזיקר. “הערכנו ש־2023 תסתיים עם כ־30־40 אלף מסירות, וכבר היום השוק מתקרב לרף העליון שחזינו. השנה רחוקה מלהיגמר, ולקראת דצמבר תגבר המוטיבציה לרכוש רכבים עוד השנה לפני העלאת מס הקנייה. עיקר העלייה הוא ביישובי פריפריה, שהנהגים שמתגוררים בהם נוסעים עשרות קילומטרים כל יום לעבודה ובחזרה ומעבר לחשמליות חוסך להם הרבה כסף".

איך זה משפיע עליכם?

“יש כרגע 72 אלף חשמליות בישראל, וזה בערך מספר המנויים שיש לנו. יש ביניהן גם בעלי רכבי פלאג־אין, ולא כולם טוענים באותה תדירות, אבל זה המספר המלא. מניח שנמשיך לגדול ביחד עם מספר המכוניות שעל הכבישים. יש לנו כבר 100 נקודות מהירות ו־1,200 אחרות".
בעלי החשמליות תמיד מתלוננים על תורים ארוכים ומחסור בעמדות בתקופות שיא, כמו בקיץ ובחגים.

“יש עוד לאן לגדול. שיעור העמדות בישראל יחסית למספר המכוניות החשמליות הוא מחצית מאשר באירופה ובארה"ב. בעולם יש למשל עמדה אטית אחת לכל עשר מכוניות, בארץ זה אחת ל־20. גם בשיעור העמדות המהירות יש פער גדול".

מה שמעכב כרגע האצה של קצב הפריסה הוא המימון שהתייקר בעקבות הזינוק בשיעורי הריבית, וגם המדינה לא מזדרזת לסייע. מכרז גדול של משרד האנרגיה לסבסוד עשרות עמדות מהירות נוספות, שפורסם עוד בקיץ שעבר ושהזוכים בו היו אמורים להתפרסם בינואר, טרם הוכרע. תחילה נפלה האשמה על הבחירות, ואז על חוק ההסדרים, ואז על העיכוב באישור תקציב המדינה. כעת מבטיחים שם פרסום “בקרוב", ובינתיים לא יכולה המדינה לפרסם מכרזים נוספים.

כץ: “אנחנו מוסיפים בינתיים עמדות במימון עצמי במיקומים אחרים. במצפה רמון כבר יש לנו שש עמדות מהירות ונגדיל לעשר, לפי הביקושים שאנחנו מזהים בקרב הנוסעים לאילת ובחזרה. נוסיף עוד עמדות מהירות בסניפי איקאה בבאר שבע ובחיפה, והתקנו אחת ראשונה באיקאה ראשון לציון. התקנו גם עמדה בפונדק נאות סמדר בצומת שיזפון.

“כעת אנחנו משקיעים מאמצים להתקין ולחבר לחשמל לפני החגים עמדות מהירות לטובת המטיילים: עמדה בדימונה, עוד עמדה בכנרת, הפעם באשדות יעקב. ואנחנו מחפשים מרכזים מסחריים ביהודה ושומרון כדי להציב בהם עמדות, הביקושים קיימים גם שם. אנחנו מרחיבים את רשת העמדות המהירות שפתוחות לציבור במוסכי טויוטה, בנתניה ובחיפה ומוסיפים עמדה לסוכנות במודיעין. בקרוב נחנוך עמדות מהירות בחניון קרתא מול החומות בירושלים. מי שיטען את הרכב יקבל שעת חנייה חינם".

טעינה מהירה יכולה לארוך רבע שעה אבל גם להגיע לשעה. מה אנשים עושים בזמן הזה?

“אתרי הטעינה המוצלחים הם במרכזים מסחריים, שם יש לנהגים ולנוסעים שלהם מה לעשות בזמן הטעינה, ולנו יש יותר חשמל זמין להקמת עמדות. טעינה מהירה ממוצעת נמשכת 30־40 דקות וצריך להרוג את הזמן. לכן יש גם ביקוש גובר מצד מלונות להתקין בהם עמדות טעינה, בעיקר מלונות חמישה כוכבים שמבינים שזה שירות שהאורחים מצפים לו. ב'רויאל גרדן' באילת התקנו עמדה מהירה לשתי מכוניות בו זמנית. גם בחניון הצמוד שפתוח לציבור התקנו עמדות אטיות. זה נוח מאוד למי שמתארח במלונות הסמוכים, טעינה אטית זולה בהרבה ממהירה, בריאה יותר לסוללה וגם אחרי שמוסיפים את עלות החנייה לסוללה ריקה, זה פתרון זול יותר מכל עמדה מהירה באילת".

לא לכל נהג יש חניה פרטית שאפשר להתקין בה עמדת טעינה ביתית. אפשר לרכוש היום מכונית חשמלית גם אם אין לי עמדת טעינה בבית?

“אני אישית הסתובבתי עם החשמלית הראשונה שלי חצי שנה בלי עמדה בבית, ויש לא מעט עובדים בחברה שאין להם עמדה כזו. הרבה פעמים אפשר לטעון בעבודה ולעשות השלמות בסופי שבוע ברשת הציבורית. יש כמה אחוזים בודדים של משתמשים שאנחנו מזהים לפי כמות החשמל שהם טוענים אצלנו שהם מסתמכים על הרשת שלנו. ליותר מ־85% מבעלי החשמליות יש עמדה בבית".

מה הדברים שנהגי חשמליות לא יודעים ושכדאי להם לעשות כדי להקל ולהוזיל את הטעינה?

“תזמינו תמיד צ'יפ לטעינה משתי חברות גדולות ואל תסתמכו על האפליקציות. קורה לפעמים שהעמדה פעילה, אבל יש לה בעיית תקשורת בגלל תקלה ברשת הסלולרית. במצב כזה לא תוכלו להפעיל אותה עם האפליקציה, אבל צ'יפ כן יפעיל. גם חוויית הטעינה יותר נוחה, לא צריך להתחיל לשלוף את הנייד ולעבור בין מסכים. מצמידים את הצ'יפ לעמדה והיא טוענת.

“שווה לדעת שהטעינה אצלנו בין 11 בלילה לשש בבוקר זולה יותר, רק 1.5 שקלים לקוט"ש בעמדות המהירות", מסכם כץ. “במשך היום הטעינה זולה יותר בין שש בבוקר לחמש אחר הצהריים, ואז מתחילים תעריפי השיא של רשת החשמל, וגם שלנו עולים. בלילה הכי זול למי שיכול". 