אחת התמונות הזכורות ביותר מאותה שבת ארורה של ה-7 באוקטובר היא של טנדר הטויוטה מסוג היילקס לבן נוסע בכבישים של שדרות, עמוס במחבלים שיורים ללא הבחנה. הלוגו המוכר של יצרנית המכוניות הגדולה בלט מידי ברבים מהסרטונים המזוויעים שהמחבלים העלו לרשתות, וקשר את החברה, בעל כורחה, לרצח ההמוני המשמעותי ביותר של יהודים מאז השואה.

עם זאת, מחבלי החמאס לא הוכיחו בעלות על הטנדרים, שמזה שנים מככבים ברשימת כלי הרכב החביבים על ארגוני הטרור. טויוטה היילקס שימשה תנועות קיצוניות החל משנות ה-60' המאוחרות בהן הפיראטים הסומלים במוגדישו, חמושים פקיסטנים, וכמובן דאעש. הגדילה לעשות בסוף שנות ה-80' עם מלחמת צ'אד-לוב, הידועה גם בתור 'מלחמת הטויוטות', כאשר הצבא של צ'אד, בנחיתות נשקית אל מול צבאו הלובי של מועמר קדאפי, הצליח בעזרת כמה מאות טנדרים עמוסים במכונות ירייה ומשגרי רקטות לתמרן ולהכניע את יריביהם הלובים, שאיבדו כעשירית מכוחם הצבאי בנוסף לציוד בשווי 1.5 מיליארד דולר שנהרס או נתפס. 

יכולתם של רכבי הטיוטה לתמרן בתנאי קרקע קשים, כמו גם הוורסטיליות במצבי קרב והעמידות הגבוהה הפכו אותם לאידיאלים בכל מלחמה מודרנית.

ירון לובטון, מנכ"ל n2ndesign, סטודיו לעיצוב תעשייתי (המתמחה בעיצוב לתעשיות ביטחוניות), הסביר: "היה פעם מקרה שלקחו טויוטה לנד קרוזר, והתעללו בטנדר קשות, קשרו אותו למזח, וכאשר הגיעה הגאות והאוטו התמלא במים עדיין הצליחו להניע אותו. במקרה אחר, שמו אותו על גג של בניין שקרס, ושוב הצליחו להניע אותו. זה רכב שרמת האמינות שלו והשרידות היא מהגבוהות בעולם, הוא בנוי בצורה מדהימה וביחס לרכב צבאי ממוגן הוא נחשב זול. הסוד של הטנדר הוא אמינות ופשטות. בסרטונים של החמאס מה-7 באוקטובר רואים טויוטות ישנות, מטרום עידן המחשבים, עם מנועים מאוד פשוטים שמוכיחים את עצמם - במקרה הזה לצערנו - לאורך שנים".

עוד המשיך ואמר באותו נושא: "בחלקו האחורי של הטנדר יש אפשרות לשים עמדת מקלע כבדה, ואת הדבר הזה אי אפשר לבצע ברכב רגיל. על מנת לשים מקלע על גג של ג'יפ צבאי צריך לבנות סבכה. כאן הטרוריסטים השתמשו כאמור בכל החלק האחורי כדי לבנות בו מקבע יציב, לשים מקלע כבד, וברגע ההסתערות הם יכולים לעמוד מאחוריו ולתפעל את הירי". 

בין השנים 2014 ל-2015 התחילו להתעורר שאלות בארה"ב בנוגע לסרטוני התעמולה שהפיץ ארגון הטרור דאעש בעיראק, סוריה ולוב, בהם נצפו שיירות של רכבים עם דגלים שחורים, כאשר כמעט שני שליש מהם היו מתוצרת טויוטה. עבור ארגון הטרור האסלאמיסטי, לא הייתה בחירה אידיאלית יותר מזו של טויוטה היילקס עם מקלע קליבר בארגז האחורי כדי לשנע במהירות מספר רב של מחבלים דרך הקרקע המדברית, ובמקביל לאסוף ללא הרף פעילים חדשים; כך, מראות הדגמים המפוארים באזורים מוכי עוני ומלחמה היו בבחינת פרסומת מוצלחת לעמידות כלכלית. לאזרח קשה היום שלא מוצא עבודה במדינות כמו אפגניסטן, סוריה ועיראק, זה רק נראה יותר הגיוני להתגייס לשורותיו של ארגון טרור, ואולי להצטייד גם בטנדר היילקס.

שיירה של ארגון דאעש (צילום: רויטרס)
שיירה של ארגון דאעש (צילום: רויטרס)

נציגי החברה טענו שהדגמים שהוצגו בסרטוני דאעש לא היו חדשים כפי שנסבר, וכי למרות המדיניות הקשוחה שהיא מפעילה נגד גורמי טרור, אין ליצרנית הרכב יכולת לשלוט בערוצים העקיפים דרכם מתבצעת המכירה, בדרך כלל באמצעות צד שלישי.

לובטון הוסיף: "ארגוני הטרור יוצאים לקרב מתוך ידיעה שהם ימותו. הם נוסעים במהירות ובשטחים פתוחים, מסתערים ולא מרגישים צורך למגן את עצמם. מראש, הם הרבה יותר קלילים ומהירים, קצת כמו הקמיקזות היפנים שאמרו - אנחנו טסים פעם אחת לאונייה, ולא צריכים דלק כדי לחזור. אפשר להתאבד על הספינה. צבא מערבי לוקח רכבים וממגן אותם, וכתוצאה מכך התנועה שלהם היא הרבה יותר כבדה והם יותר יקרים. החיילים יושבים לבושים באפודים בתוך נגמ"שים וטנקים, והגישה היא שאמנם הולכים להילחם אבל גם רוצים לחזור הביתה. אין לחייל המערבי שאיפות למות. בסופו של דבר, ההבדלים בין שתי הגישות משחקות כאן תפקיד".  

בינתיים בישראל רכבי הטויוטה הוקצו מחמת המיאוס, והנהגים הישראלים נאלצים לשים עליהם דגל על מנת להרגיע את הסביבה. "האבסורד הוא שחברת טויוטה היפנית, במיוחדת אחרי מלחמת העולם השנייה, החליטה שהיא לא מוכרת את הרכבים שלה לצבאות סדירים של מדינות באזורי קונפליקט, כך שבארץ הטויוטות לא נקנות דרך רכש צבאי", ציין לובטון. "המחבלים הם לא צבא סדיר, אז הם יכולים לרכוש את הטנדרים או חלקי רכב שמגיעים בדרך כלל מסיני, אפריקה, חצי האי ערב. אם נסכם, הטויוטה הפכה לאייקון, ובצד השני של המתרס גם הצלב האדום משתמש בהם, ומקדם אג'נדה של שלום - בהתאם לחזון של היפנים. תקראו לזה פרסומת גרועה, אבל כולנו יודעים שאין באמת דבר כזה". 

הטויוטות של הצלב האדום (צילום:  SAID KHATIB/AFP via Getty Images)
הטויוטות של הצלב האדום (צילום: SAID KHATIB/AFP via Getty Images)

@morperfumes בנות אל תצפרו לבעלי טוב #foryoupage #fyp #פוריוישראל ♬ יהיה טוב - יסמין מועלם