מאזדה 3 סדאן עלתה פעם 116 אלף שקל. זה היה ב־2009. היום היא עולה 147.5 אלף שקל. והנה, 14 שנים אח"כ, יש משפחתית חדשה מהניילונים, מודל 2023, עם אחריות והכל, במחיר של 115 אלף שקל. זוהי דאצ'יה לוגאן החדשה, דור שלישי למשפחתית הלואו קוסט של רנו, ששומר על פער מחיר גדול ממכוניות אחרות באותו גודל, אבל מבטיח לסגור את הפערים בתחומי מערכת ההנעה והבטיחות. למעשה, הלוגאן אפילו זולה ב־15־20 אלף שקל מיונדאי אקסנט, שהייבוא שלה יופסק השנה. על מה צריך להתפשר בלוגאן והאם היא באמת מציאה כפי שהיא נראית במבט ראשון?

עיצוב: דאצ'יה למדה להסוות את המאמץ לתכנן רכב שיהיה זול ככל האפשר לייצור. הלוגאן 3.0, בניגוד לדורות הקודמים, היא מכונית נאה, לא מגושמת - במונחי סדאן, כן? - שלא תסובב ראשים, אבל גם לא פשוטה מדי. עם אורך של 4.40 מטר, רוחב של 1.85 מטר, גובה של 1.50 מטר ובסיס גלגלים של 2.65 מטר היא ממוקמת מבחינת הגודל בין האקסנט למאזדה 3 ולקורולה.

תא הנוסעים: גם כאן השיפור מורגש. אין יותר מוזרויות של ברגים ומתגים במיקומים משונים שיחסכו ליצרן עלויות של צמות חשמל. הלוגאן מסמנת V בכל המשבצות בטופס: יש מסך מולטימדיה (8 אינץ'), מתגי חלונות החשמל הם בדלתות, כיוון המראות חשמלי ואפילו יש שקע USB. כיוון גובה מושב הנהג נעשה באמצעות ידית בחלקו התחתון, כמקובל. יש אפילו בקרת אקלים שעליה שולטים מכפתורים פיזיים עגולים, ולא צריך לחפור בין מסכי המולטימדיה. מזל שהתקציב לא הספיק.

אבל איכות הפלסטיקים עדיין בסיסית מאוד, השליטה בסטריאו מההגה נעשית מידית בצד, כמו בצרפתיות ותיקות, מסך המולטימדיה קצת אטי, אם כי מאוד פשוט לתפעול, המושבים הקדמיים פשוטים וזה של הנוסע לא מצויד בכיוונון גובה.

המרווח מלפנים טוב, ועוד יותר מאחור, שם הוא טוב יותר מזה של מאזדה 3, ודומה לזה של הקורולה. למרות השיפור הכללי ברמת האבזור, עדיין אין יציאת מזגן ליושבים מאחור.

תא המטען: ענקי בנפח, 520 ליטר, אבל פשוט מאוד. פתח ההטענה צר, אין פתרונות אחסון מיוחדים, וכלי החלפת הגלגל קשורים בצדי התא ולא מאוחסנים בתחתית. לפחות זה אומר שיש גלגל רזרבי.

אבזור: גרסת הבסיס מגיעה עם חישוקי ברזל, מזגן רגיל והנעה במפתח, אבל עם צימוד אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, מצלמת רוורס ופנסי ערפל. 5,000 שקל נוספים משדרגים ברמת האבזור הגבוהה לחישוקים קלים, בקרת אקלים וכפתור הנעה וכניסה ללא שימוש במפתח.

בטיחות: מצד אחד יש כבר בלימת חירום אוטונומית שאין ביונדאי אקסנט, אבל היא מבוססת רדאר, ולא מזהה הולכי רגל ורכב דו־גלגלי. אין גם כרית אוויר מרכזית בין הנהג והנוסע שמופיעה כבר במכוניות סופר מיני, בקרת השיוט היא מהסוג הפשוט, שלא מסוגל לבלום ולהאיץ, אין תיקון סטיית נתיב, וזו אחת המכוניות האחרונות שעוד מגיעה עם מערכת התרעה על אי־שמירת מרחק וסטייה מנתיב בהתקנה מקומית, תואמת מובילאיי, מוצלחת פחות. לכן היא גם קיבלה רק שני כוכבים במבחן הריסוק האירופי, אפילו שרמת האבזור הגבוהה מצוידת בהתרעת רכב בשטח מת.

דאצ'יה לוגאן חדשה (צילום: אודי עציון)
דאצ'יה לוגאן חדשה (צילום: אודי עציון)

ביצועים וצריכת דלק: המנוע הוא כרגיל של רנו, 1,000 סמ"ק טורבו עם שלושה צילינדרים (90 כ"ס) ולראשונה עם תיבה אוטומטית רציפה במקום רובוטית חד־מצמדית מטלטלת בגרסאות השתי דוושות של הלוגאן הקודמת. טורבו או לא, הביצועים אטיים, בטח כאשר כל המשפחה באוטו, ותחת מאמץ נשמע רעש תיבת ההילוכים והמנוע המתאמץ. לפחות צריכת הדלק הייתה טובה, 13.5 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.

התנהגות כביש: מעביר מסר של “לא באנו ליהנות". הגוף נוטה בסיבובים, ההגה עתיר סיבובים ואילם. התנהגות בטוחה, אבל שמעודדת נסיעה רגועה.

נוחות: כיול מתלים רך מסייע לנוחות עירונית, אבל מטלטל באספלט לא מושלם. רמת הרעש גבוהה בגלל בידוד רעשים לא מספק, ורעש המנוע, שגם רועד יותר ממנועי שלושה צילינדרים אחרים. כל התקרבות לרכב עם השלט בכיס פותחת את הנעילה המרכזית ברעש.

השורה התחתונה: הלוגאן היא מכונית הוגנת. היא מחייבת פחות פשרות מבעבר, בטוחה יותר, אבל עדיין מורגש איפה נחסך הכסף. היא פתרון מוצלח למי שמתעקש על מכונית סדאן, אבל מעדיף להוציא כמה שפחות ועדיין לרכוש אחת עם אחריות, מהניילונים. והיא תוכל להחליף את האקסנט בציים שעדיין נותנים לעובדים את המשפחתית הכי זולה שאפשר. אבל היא בעיקר יצרה סקרנות לגבי הסנדרו סטפויי, גרסת הקרוסאובר המעט יותר קטנה, אך זהה מכנית. כשהיא תנחת כאן בשנה הבאה במחיר זול משל הלוגאן, לדאצ'יה תהיה באמת עסקה מפתה באולם התצוגה שלה. 

תעודת זהות / דאצ'יה לוגאן

  • מחיר: 115 אלף שקל בסיס, 120 אלף שקל רכב מבחן.
  • מתחרים: יונדאי אקסנט חדשה, מאזדה 3, ניסאן סנטרה וטויוטה קורולה משומשות.
  • מנוע: טורבו בנזין, 999 סמ”ק. 90 כ”ס, 14.5 קג"מ.
  • תיבת הילוכים: אוט', רציפה, הנעה קדמית.
  • ביצועים: 13.8 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש, 172 קמ"ש מהירות מרבית, 17.5 ק"מ לליטר.
  • בטיחות: 2 מ־5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי. בלימת חירום אוטונומית, זיהוי רכב ב"שטח מת" (ברמת האבזור הגבוהה בלבד).
  • זיהום אוויר: קבוצה 10 מ־15.
  • אחריות: שלוש שנים או 100 אלף ק"מ.
  • אהבנו: עיצוב, תא נוסעים, תא מטען, צריכת דלק, מחיר ותמורה לכסף.
  • לא אהבנו: רמת רעש, ביצועים, איכות חומרים, התנהגות כביש.
  • ציון: 8/10