הכתבה נכתבה בשיתוף הפניקס סמארט

המציאות של תקופת המלחמה כוללת בין היתר התמודדות אפשרית עם נזקים לרכוש. מה עושים במקרה של טוטאל לוס לרכב, בימי שגרה וגם בתקופת מלחמה?  

מדי שנה מתרחשות בישראל תאונות רבות. לפני נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2022 לבדה דווחו למשטרת ישראל 10,404 תאונות דרכים. לצד פגיעות אפשריות בגוף, בחלק מהמקרים גם הרכב עצמו ניזוק. לעיתים הפגיעה שספג הרכב כה משמעותית, עד שהוא מוגדר בתור טוטאל לוס. לרכב יכול להיגרם נזק משמעותי לא רק בעקבות תאונת דרכים, אלא למשל בעקבות פגיעת עץ ברכב חונה, בעקבות מזג אוויר סוער. מה עושים במקרים אלה? ריכזנו עבורכם את התשובות לשאלות המרכזיות. 

מתי הרכב מוגדר כטוטאל לוס?

טוטאל לוס הוא מצב של אובדן מוחלט: לפי תקנות משרד התחבורה, מדובר ברכב שיצא מכלל שימוש או שהנזק הגולמי בו הוא למעלה מ- 60%. לפי הגדרה זו משתמע שגם אם הרכב לא יצא לחלוטין מכלל שימוש, הוא יוגדר כטוטאל לוס במידה שהנזק הגולמי עולה על אחוז מסוים. הגדרה זו של משרד התחבורה נועדה למנוע את חזרתם לכביש של רכבים שעברו תיקונים משמעותיים, ואשר עלולים לסכן את בטיחות הנהג והסביבה. רכב שמוגדר כטוטאל לוס יקנה לבעליו פיצוי מלא מחברת הביטוח עבור ערך המכונית, תוך שקלול גורמים שמשפיעים על ערכו כמו קילומטראז' ומספר הבעלויות. ומה יקרה למכונית? היא תישלח למגרש הגרוטאות לצורך פירוק וחילוץ חלקי חילוף. 

איך קובעים מתי הרכב במצב של טוטאל לוס?

השמאי הוא זה שמעריך את היקף הנזקים שנגרמו לרכב: במידה שגובהם עולה על 60% מהשווי הנוכחי של הרכב, הוא יוגדר כאמור בתור טוטאל לוס. לצורך ביצוע ההערכה השמאי מתבסס על מחיר המחירון הנוכחי של הרכב, ולא לוקח בחשבון תוספות שאינן מהוות חלק אינטגרלי מהרכב והתווספו ע"י בעליו. במידה שהוספתם אלמנטים יקרים לרכב חשוב לעדכן את השמאי ואת הסוכן או חברת הביטוח, כדי שהם יילקחו בחשבון לצורך החישוב וקביעת גובה הפיצוי. ניתן להזמין שמאי מתוך רשימת השמאים של חברת הביטוח, או לבחור שמאי באופן פרטי.

ואם גובה הנזק נמוך מ- 60%?

גם במקרים שבהם הרכב ניזוק באופן משמעותי, השמאי עשוי להחליט שגובה הנזק מוערך בפחות מ- 60%. במקרים שבהם גובה הנזק המוערך הוא 40%-59% הרכב לא מוגדר כטוטאל לוס, אך ייתכן שכבר לא משתלם לתקן אותו. במקרים מסוג זה חברת הביטוח עשויה להכריז על "אובדן להלכה" – ולהציע לבעלי הרכב למכור אותו לסוחר מכוניות. בתרחיש זה בעל הרכב יקבל תשלום מלא מחברת הביטוח, שתמכור אותו לסוחר מכוניות ובכך תכסה חלק מהפיצוי המועבר לבעלי הרכב. הסוחרים מבחינתם יוכלו לתקן את הרכב ולהחזירו לכביש (לאחר ביצוע בדיקת בטיחות), או לפרק אותו ולמכור את חלקי החילוף שלו. במידה שרכב המוגדר כאובדן להלכה מוחזר לכביש, תירשם הערה ברישיון הרכב לצורך יידוע קונים פוטנציאליים בנוגע לעברו. 

האם כל בעל רכב זכאי לקבל פיצוי בגין טוטאל לוס?

פיצוי בגין טוטאל לוס מוענק לבעלי ביטוח מקיף לרכב. כדי להבין מדוע, חשוב להבחין בין שני סוגי ביטוחי רכב: ביטוח חובה וביטוח מקיף. ביטוח חובה מכסה אך ורק נזקי גוף שנגרמו למבוטח ולכל המעורבים בתאונה ללא קשר למידת האשמה בתאונה, וחלה חובה על כל בעל רכב לרכוש אותו. לצד ביטוח החובה ניתן לרכוש ביטוח מקיף המספק כיסוי במקרים של פגיעה ברכוש, בין אם מדובר ברכב של המבוטח ובין אם מדובר ברכב של צד שלישי. הביטוח המקיף מכסה מגוון תרחישים של פגיעה ברכב, לרבות מקרי טוטאל לוס. 

לצורך קבלת הגנה נרחבת על הרכב במגוון רחב של תרחישים, חשוב לבדוק את היקף הכיסויים שמעניק הביטוח המקיף לרכב. כך למשל ביטוח רכב של הפניקס כולל ביטוח מקיף עם מגוון רחב של כיסויים, מכיסוי צד ג' מוגדל בשווי של עד 2,000,000 ₪ ועד כיסוי לתוספות ואביזרים. 

סדר הפעולות בעת תאונת טוטאל לוס

עוד לפני שמזמינים שמאי, בעת תאונת טוטאל לוס יש לפעול כמו בכל תאונה ולהקפיד על ההנחיות הבאות:

  • וודאו שאף אחד מהמעורבים בתאונה לא נפגע, והתקשרו למשטרה (מוקד 100) ולמגן דוד אדום (מוקד 101) במידה שכן. כאשר הפצועים סובלים מפגיעות ראש ועמוד שדרה, יש להימנע מהזזתם. 
  • השאירו את הרכבים במקומם, לבשו אפוד זוהר והציבו משולשי אזהרה כמה עשרות מטרים ממקום התאונה כדי ליידע נהגים אחרים. 
  • תעדו את הזירה באמצעות צילום תמונות וסרטוני וידאו, כדי לשפוך מידע חשוב על האירוע. 
  • החליפו פרטים עם המעורבים – כולל שם ושם משפחה, טלפון, מספר רכב ומספר תעודת הביטוח. על מנת שתוכלו בהמשך למצות את זכויותיכם, יש להימנע מהודעה באשמה או חתימה על הצהרה כלשהי.
  • בדקו האם יש עדי ראייה שיכולים לתמוך בגרסה שלכם – קחו מהם שם ופרטי התקשרות, ואם אפשר צלמו בווידאו את עדותם. 
  • דווחו לחברת הביטוח, שתספק לכם הנחיות להמשך. 

מעורבות בתאונה או בנזק שנגרם לרכב יכולים להסב לא מעט עוגמת נפש. במקרים מסוג זה, חשוב לוודא שיש לכם מבעוד מועד את ההגנה הביטוחית הדרושה, ולפעול ברגע האמת לצורך מיצוי הזכויות שלכם. מאחלים לכם נסיעה בטוחה. 

הכתבה נכתבה בשיתוף הפניקס סמארט