ברשת מתפרסמים לא אחת סרטונים של אנשים המדגימים בגאווה את יכולות הנהיגה האוטונומית של הטסלה שלהם. אך אליה וקוץ בה, למרות השם המרשים Auto Pilot, אין מדובר ב"אוטונומיה", ומערכת זו יודעת לשמור על הנתיב ועל המרחק מהרכב לפנים.

לוקח קטמין במסיבות: ב"טסלה" מודאגים מהשימוש של אילון מאסק בסמים קשים
לא עוד חשמלית גנרית: זה מה שחשבנו על הסמארט 1

על פי האותיות הקטנות של טסלה עצמה, בעת השימוש במערכת "טייס אוטומטי", הנהג הוא האחראי. לכאורה, טסלה אף מוודאת שהנהג מודע לאחריותו, ודורשת ממנו להניח ידיים על ההגה על מנת להנות מאותו Auto Pilot. עם זאת, כפי שסרטוני הרשת מראים, נהגים רבים מהתלים במערכת ניטור הנהג של טסלה. בין ה׳טריקים׳ הנפוצים הנהגים מציבים תפוז המדמה את משקל היד, ובלבל את מערכת הניטור של טסלה, דבר המאפשר לרכב להמשיך ולנהוג במצב ״טייס אוטומטי״ תוך שהרכב סבור שמאחורי ההגה נהג שלא מוריד עיניו מהכביש. 

מדובר בטרנד שלא משעשע את הנהלתה של טסלה, ואף הוביל לאחרונה לחקירה פדרלית נגדה. הרגולטור מציב דרישות נוקשות, ובצדק, שתכליתן לוודא כי מאחורי ההגה עדיין יושב נהג העסוק והמרוכז בנהיגה ברכב, גם כשהרכב מסוגל לפעול באופן אוטונומי. נהגים רבים מחפשים כל דרך אפשרית שלא לאחוז בהגה ולהתעסק במכשיר הסלולרי לדוגמה, או אפילו לישון במושב האחורי, תוך הסתמכות על מערכת ״הטייס האוטומטי״ של טסלה, וזו בדיוק הסיבה להתעוררות ממשלתית בנושא.

״הריקול של טסלה שופך אור על אתגר קריטי מאד בתעשייה שלנו, והוא להבטיח כי מערכות ניטור הנהגים מצליחות לענות ולהתמודד עם קשת רחבה של תרחישים שקורים בעולם האמיתי. לרגולטור האירופי, לדוגמה, ברור שלא ניתן להסתפק באמצעים עקיפים לבדיקת מעורבות הנהג בנהיגה״ אומר טל קשיפוב, סמנכ״ל מוצר ואסטרטגיה בחברת סיפיה וויז׳ן הנסחרת בתל-אביב ומוכרת ליצרניות רכב ברחבי העולם טכנולוגיה ייחודית לניטור סביבת הנהג, ״באירופה, ניטור תשומת הלב החזותית של הנהג, או במילים פשוטות – בדיקה להיכן הנהג מסתכל – כבר נקבעה כדרישה רגולטורית שתכנס לתוקף באופן מתגלגל בין 2024 ל- 2026״.

סיפיה היא חברת אוטו-טק המפתחת ומשווקת טכנולוגיות ומערכות מתקדמות מבוססות בינה מלאכותית (AI) לניטור נהג ופנים הרכב (DMS/OMS) ליצרניות רכבים ולציי רכב. מוצר הדגל שפיתחה החברה, Driver Sense, מיועד ליצרניות רכב (OEM) ועושה שימוש בעיבוד תמונה ובינה מלאכותית לצורך ניטור הנהג. כלומר, הוא נועד לפתור בדיוק את האתגר אותה חווה טסלה, לצד יצרניות רכב נוספות. כמו כן, לחברה מוצר Aftermarket ייעודי, Cipia-FS10 לניטור נהג בציי רכבים שכבר על הכביש. קשיפוב, לצד תפקידו בסיפיה, מכהן גם כחבר בקבוצת עבודה המייעצת לארגון Euro NCAP, המהווה את תו התקן האירופי לבטיחות כלי רכב.

התכלית הרגולטורית כאמור, היא לוודא כי ישנו נהג אנושי, אקטיבי, הממוקד במשימת הנהיגה, ולפיכך כשיר לקבל החלטות מאחורי ההגה. על כן, ניכר כי הטכנולוגיה של טסלה פשוט לא עומדת ברף הרגולטורי שנקבע. ואכן, המנהל הלאומי האמריקאי לבטיחות הנסיעה בכבישים מהירים (NHTSA), התריע כי אמצעי הבקרה עלולים שלא להיות מספיקים על מנת למנוע ״מעקף״ של המערכת בידי נהגים ובכך יוצרים סיכון של ממש.

״אנחנו נעים לעבר סביבה של תקני בטיחות ורגולציה, שתדרוש באופן הולך וגובר לנטר ולהבין את הניואנסים בהתנהגות הנהגים״, מוסיף קשיפוב, ״אנחנו לא יכולים להסתפק בווידוא האם הנהג נוכח או לא, אלא צריכים להסיק לגבי מידת הערנות והמודעות שלו, נושאים שאנחנו מובילים את המחקר לגביהם בסיפיה״.

ניכר כי דווקא הרגולטורים הם אלו שדוחפים את הטכנולוגיה קדימה ומעודדים אותה להתפתח אל אזורי הצפת-הערך בכל מה שקשור לדור העתיד של הרכב. כך, טוענים ברגולטור האמריקאי, יש להתחשב בכך שאנשים עשויים לסמוך יתר על המידה על הטכנולוגיה, ועל כן אמצעי הבקרה והשליטה של טסלה ייתכן ואינם מספקים במידה הראויה את הצורך הבטיחותי, עקב הרגלי השימוש של הנהגים.

קשיפוב מוסיף כי דווקא הריקולים של טסלה, המהווים כאב ראש לא קטן עבור יצרניות הרכב, מייצגים הזדמנות אדירה; ״יש ולידציה משמעותית לחשיבות של טכנולוגיות כמו אלו שאנו מפתחים״, מדגיש קשיפוב, ״מבחינתנו, מגמת האוטונומיה ברכבים הינה זרז משמעותי באימוץ של המוצר שלנו. אנחנו מאוד גאים בתרומה לבטיחות של נהגים, נוסעים והזולת ככלל״.

ייתכן כי דווקא בצל המלחמה והתקופה המאתגרת לחברות טכנולוגיה בעולם, שעוד מלקקות את הפצעים מהמשברים בשוק ההון ומהשוק הדובי וסביבת הריבית הגבוהה, חברות ישראליות עשויות להשתלב בעשייה העולמית בתחום הרכב האוטונומי. סיפיה לדוגמה דיווחה במהלך 2023 על גידול מאסיבי של מעל 100% בהיקף סך כל דגמי הרכב בהם תוטמע טכנולוגיית החברה, שעומד כרגע על 57 דגמי רכבים המיוצרים על ידי 9 יצרניות שונות ברחבי ארה״ב, אירופה וסין. ״אנחנו נהנים מהרוח הגבית של הרגולציה״, מסכם קשיפוב, ״לנו ברור שהביקוש למערכות DMS (ניטור סביבת נהג) מתקדמות כמו שלנו נעשית אקוטית יותר ויותר, ואירועים כמו אלו הקשורים בטסלה רק מדגישים את ההזדמנות בשוק״.