מי המכונית ששמרה הכי טוב על ערכה השנה? ב־2023 חזרנו לשאול את השאלה הקלאסית. מאז פרוץ הקורונה ומשבר השבבים עבר שוק המכוניות המשומשות למצב יוצא דופן: פתאום היו לא מעט דגמים מבוקשים שערכם עלה במקום לרדת כפי שהתרגלנו, בגלל מחסור במכוניות חדשות מהדגם, או העלאות מחירים של היצרן.

טסלה קוראת לך: מאחורי ריקול הענק של טסלה
לא עוד חשמלית גנרית: זה מה שחשבנו על הסמארט 1

"ב־2023 השוק חזר לשגרה, אין מכוניות שסיימו את השנה במחיר גבוה משהיו בתחילתה, ורק מעט דגמים איבדו פחות מ־10%", אומר מי־רון לוי, סמנכ"ל קבוצת לוי יצחק, שאיבדה השנה את מייסדה, לוי יצחק ז"ל.

בבדיקת 50 דגמי 2021 בכל פלחי השוק העיקריים, החשמליות מתחילות לככב, עם ג'ילי גיאומטרי C, שאיבדה רק 6% מערכה בין ינואר לדצמבר, ויונדאי איוניק 5, שאיבדה רק 5%. זה גם היה שיעור אובדן הערך של איוניק ההיברידית. קיה פיקנטו, שמככבת בקביעות ברשימת המכוניות שומרות הערך, איבדה רק 4%. טויוטה קורולה ההיברידית איבדה רק 3%.

אך ההפתעה: המכונית שירדה הכי פחות בשוויה הייתה דווקא משפחתית הבנזין סקודה אוקטביה, שאיבדה רק 2% משוויה. האוקטביה היא משפחתית מוצלחת, וסביר שמחסור במכוניות חדשות אצל היבואן סייע להעלאת הביקוש למשומשות.

מחירון לוי יצחק (צילום: קבוצת לוי יצחק)
מחירון לוי יצחק (צילום: קבוצת לוי יצחק)

"במכוניות היוקרה, הירידה בערך חזרה לרמות שהכרנו, רוב הדגמים איבדו בשנה אחת בין 10% ל־20%", אומר לוי. "גם בחודשים האחרונים רואים עצירה, אנשים מרגישים שזה לא הזמן להחליף רכב יוקרתי. אני שומע מיבואנים גם על אנשים שהזמינו, שילמו וביקשו להשאיר בינתיים את האוטו באחסנה, עד שהמצב הלאומי ישתפר".

טל בר־לב, מנכ"ל שלמה מכירת רכב, הגוף המוסדי שמוכר הכי הרבה מכוניות משומשות, אומר ש"עד המלחמה הייתה שנה מצוינת בשוק היד השנייה. לא היו ירידות דרמטיות במחירים. השוק התאזן. והיו דגמים שהחזיקו מחיר יפה. אחרי המלחמה השוק נעצר. בשבועיים הראשונים עוד מסרנו מכוניות שהוזמנו בהפנינג מכירות בסוכות, ואז הרגשנו את הנפילה. החודש נגמר בירידה של 30%־40%. אחר כך ראינו התאוששות: בנובמבר הירידה כבר הייתה רק של 20%, ובדצמבר כבר עמדנו בתוכנית העבודה שנקבעה לפני המלחמה".

איך המלחמה תשפיע על השוק ב־2024?
טל בר־לב: “השוק יתחזק ככל שיעבור הזמן. יש אנשים שהבינו שיש מלחמה ארוכה והם צריכים אוטו - מפונים, מילואימניקים שמשרתים במשמרות, ומי שהמכונית שלו נפגעה במלחמה. אנחנו מתחילים לראות קשיי אספקה אצל היבואנים בגלל ביטולי קווי אוניות להובלת רכב מהמזרח, לאור מתקפות החות'ים. זה יתחיל להזכיר את המראות מלפני שנתיים, שבהיעדר מלאי של רכב חדש, אנשים ירכשו רכב משומש מאותו דגם".

מי־רון לוי: “אם תהיה מלחמה בהיקף מלא בצפון, המשבר הכלכלי יחריף, ונראה אנשים שבמצב אחר היו קונים רכב חדש, קונים משומש, מה שיעלה כלפי מעלה את המחירים. גם למחירי החדשות תהיה השפעה: אנשים נכנסים לאולמות התצוגה, רואים שמשפחתיות כמו קורולה ואלנטרה עולות כמעט 170 אלף שקל, והולכים לחפש אלטרנטיבות במגרשים". 