ב־29 במרץ 2010 בישרו כותרות העיתונים על עסקה יוצאת דופן: פורד, שנזקקה אז למזומנים כדי לשרוד את המשבר הכלכלי העולמי, מכרה את וולוו השוודית לג'ילי הסינית תמורת 1.8 מיליארד דולר. הרבה גבות הורמו, הרבה הספדים נכתבו על היצרנית הוותיקה שעוברת כעת לבעלים ממולחים שייקחו לעצמם את הטכנולוגיה שלה וישלחו את עובדיה לארוז חלקי רהיטים באיקאה. וולוו סיימה את אותה שנה עם ייצור של 373 אלף מכוניות - עלייה נוספת של 11% בהשוואה לשנה שחלפה.

האצה קדימה אל התוצאות של וולוו ב־2023: מכירות של 709 אלף מכוניות, עלייה של 15%. אחת מכל שמונה מהן חשמלית. אל המפעלים הוותיקים בשוודיה ובבלגיה הצטרפו פסי ייצור בארה"ב ובסין. פולסטאר, שלפני 14 שנים הייתה סדנת מרוצים קטנה, היא כעת חברת בת של וולוו שמתמחה בייצור חשמליות, ועד סוף השנה תמכור גם בארץ שלושה דגמי קרוסאובר.

כנראה שלי שופו, מייסד ג'ילי ויו"ר וולוו, שמחזיק גם ב־10% ממרצדס, ידע מה הוא עושה. כעת היעד של וולוו עומד על ייצור 1.2 מיליון מכוניות בשנה ב־2025, ומעבר לייצור מכוניות חשמליות בלבד כבר ב־2030.

המכונית שאני נוהג בה היום בסביבות ברצלונה אמורה להוסיף חלק נכבד מהקיבולת החסרה. EX30 אמורה להיות אחראית לחלק משמעותי מהתוספת הזאת. לראשונה זה שנים יש לשוודים דגם כניסה שיימכר בארץ בפחות מ־200 אלף שקל, ועוד קרוסאובר חשמלי. וולוו היא עדיין יצרנית קטנה, אבל ג'ילי העניקה לה גישה לפלטפורמה החדשה שלה, ואפשרה לה לעמוד בעלויות הפיתוח של דגם חדש ומשמעותי.

החיסרון הוא שעל אותה פלטפורמה יש כבר עוד שני מתחרים ישירים: סמארט 1 וזיקר X, שמיוצרים לצד ה־EX30 באותו פס ייצור בזיאנגג'קו שבסין. בפעם האחרונה שוולוו חלקה פס ייצור ופלטפורמה, בשנות ה־90 בהולנד, זה נגמר ב־S40 שלה ובמיצובישי כריזמה החיוורות. האם ה־EX30 היא וולוו אמיתית או מכונית סינית עם סמל שוודי?

עיצוב: מדובר במכונית הראשונה של וולוו שמתוכננת מראש כרכב חשמלי בלבד. הממדים קומפקטיים, קטנים משל טסלה מודל Y ויונדאי איוניק 5, וגם משל הסמארט והזיקר המתחרות: 4.23 מטר אורך, 1.84 מטר רוחב, גובה של 1.55 מטר ובסיס גלגלים של 2.65 מטר. מצד שני, זה נוח מאוד כשצריך לחנות במקביל למדרכה, ולמצוא בכלל חנייה.

בהיותה מכונית חשמלית, ה־EX30 איבדה את הגריל המסורתי של וולוו וזכתה באחד אטום ואווירודינמי יותר. הידיות מתקפלות לתוך הדלתות, והדלת האחורית נפתחת בלחיצה על כפתור בחלקה העליון, מאותם שיקולים. אף שלא יוצרה בגוטנברג, קל לזהות בה וולוו קטנה, ועם הגג המשוחרר ברכבי המבחן, שלא מוצע ברמת האבזור הבסיסית, מדובר ברכב בהחלט נאה, עם משחק נאה בתאורת פנסי הלד, שבנויים בצורת פטישו של האל הנורדי תור, כשבאור הדרך ובאור הגבוה דולקים יותר ריבועים מאשר בתאורה הבסיסית.

סביבת הנהג: העיצוב מאוד נקי, נאה ושוודי, יש גם דגש על שימוש בחומרים ממוחזרים - 17% מהפלסטיק ו־25% מהפלדה ברכב כבר היו חלק מרכב אחר בעבר. יש שפע של תאי אחסון, כולל תא כפפות שעבר אל בין הנהג לנוסע ונגיש לשניהם, ועוד תא דו־מפלסי מתחתיו.

ועדיין, את האיש שהיה אחראי להנדסת האנוש של האוטו הזה הייתי דן לשמיעה חוזרת של שירי אלבניה באירוויזיון. אין מסך נפרד לנהג, הכל מרוכז בצג 12.3 אינץ' במרכז הרכב. חלקו העליון משמש כלוח מחוונים, השאר לניווט ולתפעול מערכות הרכב, בדילוג בין שורת מסכים צפופים. ואף שיש מסך קיצורים, ועוד קיצורים מהירים לבקרת האקלים - אפילו כדי להדליק אורות צריך לעבור בין שני מסכים, ללחוץ בשלוש נקודות שונות ועוד לאשר מלחצן על ההגה.

כפתורי תפעול החלונות מרוכזים גם הם בין הנהג לנוסע, כשיש רק שניים. רוצים לפתוח חלון לילד מאחור? לחיצה על כפתור שלישי מסיטה את שני הכפתורים לתפעול החלונות האחוריים. רוצים להפעיל וישר? יש גלגלת בקצה מוט האיתות. מזל שוולוו הותירו אפשרות פיזית להסטת פתחי האוורור, ולא שולחים אותנו אל המסך גם בשביל זה.

וולוו ערים לביקורת הזאת. בכירה שנכחה בהשקה הודתה בפני “מעריב" כי בחברה כבר עובדים על הגדלת הפונטים במסך, וכי במתיחת הפנים תצטרף לסביבת הנהג תצוגה עילית של נתונים על השמשה.

אולי באותה הזדמנות יהיה כדאי להוסיף פתח יציאת מזגן למושב האחורי. להגדיל את המרווח בו כבר יחייב יותר ממתיחת פנים - ה־EX30 היא הקטנה מבין שלושת הקרוסאוברים התאומים, וזה מתבטא במרווח ברכיים של מכונית קומפקטית. מרווח הראש טוב.
לתא המטען נפח של 318 ליטר בלבד, ויש עוד אחד קטן (7 ליטר) לכבל הטעינה, מלפנים. וזאת כבר ממש פגיעה במודל העסקי של איקאה.

אבזור: הדגם הבסיסי CORE, שעולה 190 אלף שקל, מגיע עם חישוקי 18 אינץ' קלים, מסך ה־12.3 אינץ' וצימוד אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, סטריאו עם מקרן קול, כניסה והתנעה ללא מפתח או באמצעות כרטיס, חיישני חנייה אחוריים, מצלמות רוורס, חיישן גשם, בקרת אקלים ופנסי ערפל.

ה־PLUS (מ־222 אלף שקל בהנעה אחורית, 243 אלף בהנעה כפולה) מוסיפה סטריאו של הרמן קרדון עם סאבוופר, שקעי USB־c גם מאחור ולא רק מלפנים, טעינה אלחוטית לנייד ופתיחת תא מטען חשמלית וחישוקי 19 אינץ' קלים.
ה־ULTRA (מ־243 אלף שקל בהנעה אחורית, 253 אלף בכפולה) משדרגת למושב נהג חשמלי ומושבים קדמיים מחוממים.

בטיחות: כל הגרסאות מגיעות עם 11 כריות אוויר, תיקון סטייה מנתיב, התרעת אי־שמירת מרחק, בלימה אוטומטית, התרעה על רכב ב"שטח מת", בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי תנועה חוצה מאחור כולל בלימה ועוד. בקרת השיוט האדפטיבית מתפקדת היטב, כולל בשמירת הנתיב.

מנוע וביצועים: יש בחירה בין שתי מערכות הנעה, אחורית עם מנוע יחד ו־272 כ"ס, וכפולה, עם שני מנועים ו־428 כ"ס. ה־EX30 אומנם לא גדולה, אבל יחד עם הסוללות שוקלת החל מ־1.8 טונות לא קלילות, מה שלא מורגש בתאוצות. אפילו הדגם הבסיסי יורד מ־6 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש, ודגם ההנעה הכפולה מסתפק ב־3.6 שניות קצרצרות, מה שהופך אותו לוולוו המהירה אי־פעם.

נהגנו בשניהם, כמו כל חשמלית טובה, התאוצות הן ברמה של מכונית ספורט וחסרות מאמץ, כשאפשר לבחור במצב ספורט, שהופך אותם זריזים עוד יותר. אפשר לעקוף כמעט בכל מקום שמותר, וכמעט תמיד תהיו ראשונים ברמזור, אלא אם לידכם עומד עוד נהג חשמלית חזקה. גרסת ה־428 כ"ס כבר מספקת ביצועים של מכונית־על, בעשירית המחיר. שום דבר שאתם צריכים, אבל כל מה שאי־פעם רציתם. רק חשוב להרחיק מנהגים ונהגות חדשים, זאת רמת ביצועים מסוכנת בכביש ציבורי, בטח עבור חסרי ניסיון.

טווח וסוללה: יש בחירה בין שתי סוללות. הדגם הבסיסי מגיע עם סוללת 51 קוט"ש וטווח של 344 ק"מ בלבד. השאר משדרגים לסוללת 69 קוט"ש, שמאריכה את הטווח ל־480 ק"מ בגרסת ה־272 כ"ס ול־460 ק"מ עם צמד המנועים ו־428 כ"ס. בפועל, עם צריכה של כ־20 קילוואט ל־100 ק"מ בנהיגות המבחן, אפשר לצפות לקצת פחות מ־300 ק"מ עם הסוללה הקטנה ופחות מ־400 ק"מ עם הסוללה הגדולה. טעינה מהירה אפשרית בקצב סביר של עד 153 קילוואט (רק 134 בדגם הבסיס) ואטית ב־11 קילוואט בדגמי הבסיס ו־22 קילוואט ברמת גימור ULTRA.

נוחות והתנהגות: הממדים המוקטנים מסייעים בכושר תמרון טוב בעיר ועוד יותר בכבישי נהיגה עתירי עיקולים. הוולוו החשמלית פונה בזריזות, עם מעט נטיית גוף הצדה. גם נוחות הנסיעה טובה יחסית.

השורה התחתונה: ה־EX30 היא יותר מעוד חשמלית. היא ממחישה שחברה קטנה כמו וולוו יכולה לשרוד גם במאה ה־21 (בניגוד לסאאב ז"ל), ולנצל את משאבי הקונצרן שרכש אותה להרחבת סל המוצרים. כרגע המחיר הוא ייצור בסין, אבל מ־2025 היא תיבנה גם בבלגיה, ולאור הפטור מ־7% מכס למכוניות מאירופה, סביר שהייבוא לארץ יעבור למפעל בגנט.

המכונית עצמה נאה ומאובזרת, ומתאימה בעיקר לזוגות, צעירים ומבוגרים, ופחות לשימוש משפחתי. רכב נאה, שוודי באופיו, זריז ומהנה לנהיגה. מנגד, המחיר שלו נראה זול בהתחלה, אבל הפך לפחות מפתה יחסית למתחרים התאומים, וגם למחירים באירופה, בטח לאור הטווח המוגבל של גרסת הבסיס. וולוו כבר הודיעה שתשיק את גרסת ה־CORE הבסיסית גם עם הסוללה הגדולה, נקווה שהגרסה הזו תגיע גם לארץ עוד לפני שיפורי הנדסת האנוש הדרושים, ובתמחור תחרותי.

בסופו של דבר, בשוק חשמליות הולך ומתמלא הצליחה וולוו להשיק אחת עם אופי, לא עניין מובן מאליו. לאור התגובה האטית של יצרני היוקרה הגרמניים לאתגר הקרוסאובר הזול (יחסית) ההצלחה המסחרית שלה מובטחת. 

הכותב היה אורח וולוו בספרד

תעודת זהות / וולוו EX30

מנוע: חשמלי, בודד עם 272 כ"ס בגרסת הנעה אחורית, שניים בגרסת הנעה כפולה עם 428 ק"מ
תיבת הילוכים: אוט' תמסורת ישירה
ביצועים (יצרן): 0־100 קמ"ש 5.7/5.3 בהנעה אחורית, 3.6 שניות בכפולה. מהירות מרבית: 180 קמ"ש. טווח יצרן: 344 ק"מ עם הסוללה הקטנה, 460־480 בגדולה
בטיחות: טרם נבחן במבחן ריסוק פומבי. בטיחות אקטיבית מלאה
אחריות: 3 שנים או 100 אלף ק"מ לרכב, 8 שנים או 160 אלף ק"מ לסוללה
אהבנו: עיצוב, מרווח מלפנים, ביצועים והתנהגות
לא אהבנו: תפעול, מרווח מאחור ובתא המטען, מחיר