אחרי שב־2023 עלו לכבישי ישראל 49 אלף מכוניות חשמליות, מה שכמעט הכפיל בבת אחת את מספרן בכבישים, נמסרו ב־2024 כבר כ־6,000 נוספות שהוזמנו ושוחררו ממכס עוד לפני ייקור מס הקנייה על רכב חשמלי בתחילת בשנה. 

רן אלויה היה שם מההתחלה, כמי שמכר עמדות טעינה עוד בימים שבהם שי אגסי מכר כאן מכוניות חשמליות. אלויה, מנכ"ל ומייסד חברת ג'ינרג'י, ראה את השוק מתרומם באטיות מאפס לנתח של יותר מ־20% השנה. “מרגישים את הגידול במספר החשמליות בכל תחומי הפעילות", הוא מתגאה. “גם בשוק הלקוחות הפרטיים, גם בפעילות מול חברות עסקיות וגם ברשת עמדות הטעינה המהירות שלנו. הכפלנו לאחרונה את מספר השקעים בעמדה שלנו בנתיבות, וכבר באותו יום ראינו הכפלה בצריכת החשמל שם. נהגי החשמליות צמאים לעמדות בעוצמה של 90־120 קילוואט ומעלה, במיקומים טובים".

מה התובנה הכי חשובה שיש לך למי ששוקל לרכוש רכב חשמלי?
“קשה להתנהל בלי עמדה בבית. לא לכל אחד מתאים לעצור בכל פעם לחצי שעה לטעינה. יש לא מעט בעלי חשמליות שאין להם עמדה, אף שהם יכולים להתקין. אנחנו פוגשים אותם ברשת הטעינה המהירה והם מתוסכלים מבזבוז הזמן. יש לנו רשת טעינה מהירה רחבה, ואנחנו לא לבד בשוק, ובכל זאת, ההצעה שלי: תתקינו עמדה בבית, כל מי שיכול.

“כמעט לכל לקוח שיש לו חנייה בבית אנחנו מצליחים להתקין עמדה, למצוא את הפתרון הנכון עבורו מהיכן לחבר חשמל. גם בבניינים משותפים גדולים, שבהם אנחנו מתקינים עמדות טעינה מנוהלות, אנחנו מצליחים להסתדר עם הספק החשמל הקיים גם כשיש שם 25 ואפילו 50 חשמליות להטעין. לא תמיד חייבים לפנות לחברת החשמל להגדלת החיבור".

מה הדבר הכי חשוב שהמדינה יכולה לעשות לקידום המעבר לרכב חשמלי?
“מעבר להפסקת העלאת המסים? חייבים להטיל פיקוח על מחירי הטעינה ברשת הציבורית, כמו שיש על בנזין 95 אוקטן. המחירים בחלק מהרשתות שערורייתיים. יש חברות שמשתמשות בטעינה המהירה כדי לסבסד מחירי הפסד שהן מציעות במכרזי הטעינה שמפרסמות העיריות. אז שם הן גובות רק מחיר תעו"ז (מחירון חברת החשמל המשתנה לפי שעות העומס - א"ע) ועוד אגורה לקילוואט, וברשת הטעינה המהירה באותו אזור גובים יותר מ־2 שקלים לקילוואט. יש אפילו עמדות שהמחיר בהן כבר מתקרב ל־3 שקלים לקילוואט. זה מרווח שאי אפשר לחיות ממנו ומשתמשי הטעינה המהירה מסבסדים את רכבי העירייה והתושבים".

מה עוד?
“צריך רגולציה על ספקי הטעינה החשמלית כמונו, כמו שנדרשת מספקי חשמל וירטואליים (חברות שרוכשות חשמל מחברת החשמל או מספקים פרטיים ומוכרות ללקוחותיהן - א"ע). צריך לחייב את הענף לעמוד באמנת שירות, להתחייב לתקינות המערכת, לפיצויי ללקוח במקרה שהיא אינה תקינה ולאבטחת סייבר. כל החברות מתחייבות שהן עומדות בכל הדרישות, אבל אף אחד לא מפקח עליהן, ואין סנקציה במקרה של כשל".

ג'ינרג'י תפרוס השנה עמדות טעינה מהירה בראש פינה, צמוד לכביש 90, באום אל־פחם צמוד לכביש 65, בחדרה במרכז העיר, בכפר סבא בכביש עוקף כפר סבא ובפתח תקווה בקריית אריה. אלויה: "יש פוטנציאל גדול לחברות הטעינה, אבל צריך מיקוד. לכל סגמנט בשוק יש התמחויות, וכל אחד מהם דורש שירות. אי אפשר להחזיק את כל הכדורים באוויר, גם הצרכן יותר מתוחכם היום. המיקוד של ג'ינרג'י הוא במגזר העסקי ובבניינים המשותפים. יש לנו ייחודיות שאנחנו גם הבעלים של התוכנה וגם של החומרה, כמי שגם מייצרים עמדות טעינה בעצמנו. כשאתה לא שולט מקצה לקצה, הלקוח נזרק בין המתקינים, לספק התכונה והציוד. אצלנו הכל בבית. אנחנו נעבוד השנה מאוד חזק בטעינה המהירה לתחבורה ציבורית. אנחנו מרימים למעלה מ־250 שקעי טעינה כאלה במכרזים שכבר זכינו". 