החרם שהטיל נשיא טורקיה רג'יפ ארדואן על הסחר עם ישראל מתחיל להשפיע על שוק הרכב המקומי. כלמוביל, יבואנית יונדאי, הודיעה היום לגופים בענף כי נאלצה לעצור את ייבוא שלושת הדגמים המיוצרים במדינה.

עלייה בביקוש: שוק המשומשות מתחיל להראות שוב סימנים לא שגרתיים
גם במיתוג המחודש, רכב השטח רקסטון שומר על האיכות

"ברצוננו לעדכן כי בעקבות הפסקת הסחר בין טורקיה לישראל, בשלב זה לא ניתן לייבא את הדגמים הבאים: יונדאי i10, i20 ובאיון המיוצרים בטורקיה. מאז ההודעה על הפסקת הסחר אנו פועלים בנחישות וביצירתיות על מנת למצוא פתרונות חלופיים שיאפשרו לנו להמשיך ולספק לכם שרות מיטבי". 
מכלמוביל נמסר כי "בימים האחרונים קיימת אי וודאות רבה ביחס ליבוא מטורקיה וכתוצאה מכך אי וודאות לגבי אספקות עתידיות. כצעד מונע, הוחלט בשלב זה להשהות את ההזמנות לדגמים אלה. אנו שוקדים בשיתוף היצרן על מציאת פתרונות לאספקה".

בעוד שהבאיון לא זכה להצלחה בשוק הקרוסאוברים הקטנים, i10 ו-i20 היו עד עכשיו מרבות המכר בשוק המיני והסופר מיני, בהתאמה. I10 מיוצרת אמנם גם בהודו, אבל ללא תקינה אירופית, וייצור מיוחד שם של מכוניות בתקינה הנדרשת בישראל לא נראה כרגע כלכלי. היעדרה חותך 25% מדגמי המיני עם מנועי בנזין שנמכרות בארץ, שישאר עם קיה פיקנטו התאומה, מיצובישי ספייס סטאר הוותיקה וטויוטה אייגו X.

בטורקיה מיוצרים גם טויוטה הקורולה ו-C-HR, וגם רנו גרנד קופה. כל היבואנים בוחנים המשך ייבוא של המכוניות לארץ באמצעות שטעון - השטת המכוניות מטורקיה לנמל אירופי אחר, ומשם לארץ. מדובר במהלך שייקר מעט את ההובלה, אולם עוד לא ברור אם יתאפשר, תלוי ברמת ההקפדה של הטורקים על איסור הסחר.

בניגוד ל-C-HR, קורולה מיוצרת גם בארה"ב, למשל, וניתן לייבא לארץ מכוניות בתקינה אמריקאית. אולם שינוי שכזה מחייב גם שינוי שרשרת אספקת החלפים, וגם זמינות מצד המפעל במיסיסיפי ויארך זמן.
 

בינתיים הכריזו שתי יבואניות על העלאות מחירים בימים האחרונים. דלק מוטורס ייקרה ב-4,000 שקל את מאזדה 2, שמחירה מתחיל כעת מ-120 אלף שקל, ואת CX3 בסכום זהה, להחל מ-138 אלף שקל. שני הדגמים מיוצרים בתאילנד, והייבוא שלהם התייקר בעקבות התקפות החות'ים.

גם יבואנית קיה העלתה מחירים במספר דגמים המיובאים מדרום קוריאה, ונשלחים גם הם כעת במסלול עוקף חות'יים, איטי ויקר יותר, מסביב ליבשת אפריקה במקום ישירות לאילת דרך הים האדום.

קיה פיקנטו LX הבסיסית, שנמכרת בעיקר לחברות ליסינג ובמסלולי 0 ק"מ, התייקרה ב-1,000 שקל ל-100 אלף שקל. קיה סטוניק 1.4 ליטר התייקרה ה-7,000 שקל ל-127 אלף שקל. ספורטאז' 2,000 סמ"ק הבסיסי התייקר ב-2,000 שקל ל-177 אלף שקל וקרניבל התייקר ב-6,000 שקל ל-276 אלף שקל.