הסוף לזיהום האוויר על ידי מכוניות? מים וחשמל בדרך כלל לא הולכים ביחד, אולם ייתכן דווקא בישראל מצאו דרך לשלב בין השניים. חברת סטארט אפ ישראלית-אוסטרלית, בשם Electriq-Global, המפעילה מרכז פיתוח בטירת-כרמל, פיתחה דרך להשתמש במים בכדי להניע כלי רכב חשמליים. החברה הציגה הבוקר (שני) את הטכנולוגיה שלה בוועידת Smart Mobility Summit במסגרת אקומושן 2018 בתל אביב, ומציעה דלק יעיל, בטוח, נקי וניתן למחזור להנעת כלי רכב חשמליים.

על פי החברה, בהשוואה לדלקים קיימים, הדלק החדש מאפשר טווחי נסיעה גדולים פי שניים בחצי מהעלות, וכל זאת ללא כל פליטת זיהום. המערכת כוללת שלושה מרכיבי מפתח: הדלק הנוזלי (Electriq~Fuel), שיוצר ריאקציה עם קטליזטור (Electriq~Switch) בכדי לשחרר מימן לפי דרישה. בשלב הבא הדלק "נאסף" ונלקח בחזרה למפעל מיחזור (Electriq~Recycling) שבו הוא מוטען מחדש במימן ובמים לצורך שימוש חוזר. כל התהליך בטוח מטבעו ומאפשר להפעיל כלי רכב עם אפס פליטת מזהמים.

עוד טוענים אנשי Electriq-Global, כי הדלק הנוזלי מבוסס המים הוא בטוח ויציב ונשמר בטמפרטורות ובלחצים סביבתיים. בהשוואה לפתרונות ירוקים אחרים לאגירת אנרגיה, דוגמת סוללות lithium-ion או טכנולוגיות של מימן דחוס, Electriq~Global מאפשרת מרחקי נסיעה גדולים פי שניים בחצי מן העלות. צפיפות האנרגיה היא עד פי 15 ביחס לסוללות חשמליות הנמצאות כעת בשימוש בכלי רכב דוגמת אלה של טסלה.

"משנים את העולם". נבו מיכרובסקי. צילום: יח"צ"משנים את העולם". נבו מיכרובסקי. צילום: יח"צ

לשם דוגמה, השוואה בין אוטובוסים חשמליים הראתה שהאוטובוסים שהונעו באמצעות סוללות חשמליות רגילות סיפקו טווח נסיעה של 250 ק"מ ודרשו עד ל-300 דקות של טעינה מחדש, בעוד אוטובוסים שיונעו באמצעות Electriq~Fuel יספקו מרחק נסיעה של 1,000 קילומטרים ויוכלו להיות מתודלקים מחדש בתוך 5 דקות.

מנכ"ל Electriq~Global גיא נבו מיכרובסקי מסר: "הטכנולוגיה שלנו מביאה עמה חדשות דרמטיות של שיפור בטווח הנסיעה, קיצור זמן התדלוק והפחתת עלותו, ובכך משנה את כללי המשחק בתחומים רבים, וביניהם תחבורה ואחסון דלק".