נהגים ישראלים רבים שמעו על התכנית החדשה של משרד התחבורה (נוהל מס' 151) אשר מציע הנחה של עד 1,500 שקלים באגרת הרישוי עבור התקנת מערכת בטיחות הכוללת שני מאפיינים: התרעה מפני סטייה מנתיב והתרעה מפני התנגשות מלפנים. הנוהל הוביל נהגים רבים אל המתקינים המורשים, כדי לשפר את בטיחות הנהיגה במחיר מופחת כתוצאה ממתן ההנחה באגרת הרישוי כאמור, וכן ליהנות בנוסף מהנחות בביטוח החובה לרכב, שכן מרבית חברות הביטוח בוחרות להעניק הנחה בפוליסת הביטוח לבעלי רכבים שמותקנת ברכבם מערכת בטיחות. 



עם זאת, ישראלים רבים עדיין לא יודעים מספיק על הנוהל ועל ההזדמנות המצוינת שהוא מאפשר לכולנו. אספנו עבורכם את השאלות החשובות על התהליך, שמסתבר שהוא די פשוט, של התקנת המערכת ומימוש ההטבה.
1. מי זכאי ואיך מקבלים את ההטבה?


כבר בעת יצירת קשר למוקד השירות של מובילאיי, מוקד השירות יקיים עבורכם את הבדיקה מול משרד התחבורה, אבל כדאי שתכירו את הקריטריונים: על פי הנוהל של משרד התחבורה, ההנחה ניתנת לכלי רכב פרטיים ומסחריים (עד 3.5 טון) בבעלות של יחיד, שנרשמו לתנועה החל מה-1 בינואר 2000 ועד ה-1 במאי 2017. כך, שמי שהתקין מערכת לפני כניסת הנוהל לתוקף (19 בספטמבר 2017) אינו זכאי להטבה.
ההנחה בהיקף של עד 1,500 שקלים מתקבלת באגרת הרישוי על פני תקופה של שלוש שנים - בשנה הראשונה הנחה של עד 700 שקלים, בשנה השנייה הנחה של עד 700 שקלים ובשנה השלישית הנחה של עד 100 שקלים.
טיפ למוכרים ולקונים רכב: במקרה בו הרכב נמכר במהלך תקופת ההנחה, ההטבה נשארת עם הרכב, ולא עם הנהג. ממש כמו מכירת רכב עם טסט לשנה.
2. כמה עולה לי להתקין את המערכת?

כחלק מקביעת תנאי ההטבה, משרד התחבורה החליט על מחיר אחיד של 2,100 שקלים לכל מערכת מבוססת-מצלמה, כולל התקנה אצל אחד מהמתקינים המורשים. למעשה, מדובר בהטבה של כ-70% על מחיר המערכת - לפני חישוב ההנחות הנוספות בביטוח הרכב.
3. רגע, יש עוד הנחות?

ההטבה בסך של עד 1,500 שקלים ניתנת על ידי משרד התחבורה, אך יש עוד גורם שמעוניין שתנהגו יותר בבטיחות, ומעניק הנחות לנהגים זהירים: חברות הביטוח.

על פי מחקר שנערך ע"י רון בינה אקטוארית מטעם משרד האוצר* שבחן את יעילותה של מערכת מובילאיי, עולה כי חלה ירידה של כ-39% בכמות תביעות הביטוח ברכבים בהם מותקנת מערכת בטיחות, המסייעת במניעת תאונות דרכים. על מנת לתגמל את הנהגים שהתקינו את המערכת ומפחיתים את הסיכון של הנהיגה, רבות מחברות הביטוח בוחרות להעניק הנחות בביטוח החובה ברכבים בהם מותקנת מערכת בטיחות, בדומה למערכת הבטיחות של מובילאיי. אם כן, הנהג עשוי להרוויח שלוש פעמים: בהטבה באגרת הרישוי, בהנחה על הביטוח, ובהתקנה של מערכת בטיחות מצילת חיים ברכב.
4. עד כמה מסובך תהליך ההתקנה והדיווח?

גם כאן הלך משרד התחבורה לקראת הנהגים - ההתקנה ומימוש ההטבה כוללים תהליך קל, פשוט ונוח במיוחד. כל מה שצריך לעשות הוא לבחור באחד מהמתקינים המורשים, לתאם התקנה, ולחזור עם רכב בטוח יותר לנהיגה. 
מערכת הבטיחות של מובילאיי, למשל, אף ניתנת להתקנה במקרים רבים ללא צורך יצירת חורים או נזק לרכב (לרכבים החל משנת ייצור 2000). בנוסף, לבוחרים במערכת של מובילאיי, ניתן לתאם התקנה בבית הלקוח.
המתקינים, באמצעות החברות השונות, מעבירים דיווח שוטף למשרד התחבורה על פי מספר רישוי ושלדה, ובהתאם למועד ההתקנה, תקבלו הנחה באגרת הרישוי בשנים שלאחר מכן. בכל מקרה, מומלץ לשמור על אישור ההתקנה המסופק על ידי המתקין.
טיפ למי שרוצה לקבל הנחה כבר בטסט הקרוב: חשוב להתקין את מערכת הבטיחות לפחות חודשיים ימים לפני מועד הטסט הקרוב, ולמען הזהירות אנו ממליצים על התקנה לפחות 65 ימים לפני מועד הטסט הקרוב. במידה והתקנתם מראש והנכם עומדים ביתר תנאי הנוהל, תהיו עשויים  ליהנות מההחזר הראשון ע"ס עד 700 שקלים כבר בטסט הקרוב. 
5. האם המערכות הללו באמת אפקטיביות? 

משרד התחבורה תקצב את התוכנית נוכח מחקרים שנערכו על ידי האיחוד האירופי והן כאלו שנערכו בישראל, אשר בחנו את יעילות המערכות והפוטנציאל הגבוה שלהן להפחית את מספר הנפגעים בתאונות. על פי מחקר שנערך ע"י רון בינה אקטוארית מטעם משרד האוצר* שבחן את יעילותה של מערכת מובילאיי,התקנה של מערכת שמשלבת בין התרעה מפני תאונת חזית-אחור ובין התרעה מפני סטייה מנתיב, מפחיתה את שכיחות תביעות הביטוח כתוצאה מתאונות בכ-39%.
  
6. האם המלאי מוגבל?
חשוב לציין כי משרד התחבורה תקצב את ההטבה עבור 120 אלף מערכות בלבד. כלומר, רק 120 אלף הנהגים שיתקינו ראשונים יזכו לקבל את ההנחה באגרת הרישוי. חשוב לבדוק אצל המתקין המורשה שעדיין קיימת הטבת התקנה.

רוצים לשפר את בטיחות הנסיעה ולקבל הטבה משמעותית בהתקנת המערכת? לבדיקת זכאותכם השאירו פרטים כאן>>