אנחנו מקדישים הרבה מחשבה לקניית מכונית, ומבצעים אינסוף מחקרים והשוואות מחירים. רובנו זקוקים לרכב כדי להגיע לעבודה, לאסוף את הילדים, לצאת לטייל או לבקר את ההורים במהלך סוף השבוע. בשונה מקניית בית על המכונית שלנו אנחנו לא מסתכלים כעל ״נכס להשקעה״, למרות שמדובר בהוצאה משמעותית שערכה יורד מהרגע שאנחנו מתחילים להשתמש בה.



הדרך לשמירה על ערכו של הנכס מתחילה בכמה צעדים מאוד בסיסיים, הראשון בהם הוא השוואת מחירי ביטוח מקיף – הפוליסה שאנחנו רוכשים כדי לשמור על הרכב שקנינו בהוצאה גבוהה. אולם יש עוד כמה פעולות פשוטות למדי שאנחנו יכולים לעשות כדי להאריך את חייה של המכונית שרכשנו ולחסוך על הדרך. בטיפולים שוטפים והעברת ״טסט״ שנתי אנחנו אמנם מחויבים על פי חוק, אך אם נבצע עוד כמה פעולות תחזוקה ונשים לב לנורות האזהרה, נחסוך גם בטיפולים ותיקוני נזקים בטווח הרחוק. 



איך מאריכים את חיי המנוע?
לבד מהקפדה על טיפולים שגרתיים הכוללים ביקור במוסך, מומלץ לבצע מדי פעם טיפולים שוטפים בעצמכם. בדקו את מפלס השמן ומלאו לפי הצורך ומדי פעם רוקנו והחליפו את תוכן המיכל. אם אתם לא בטוחים בנוגע לתדירות, חפשו בספר הרכב או התייעצו בעת ביקור במוסך. גם את המסננים, המונעים כניסת לכלוך וכתוצאה מכך גם סתימות במנוע, יש להחליף אחת לתקופה; 

הקפידו לבדוק את מיכל המים האחראי על קירור המנוע; ולעולם אל תתעלמו מנורת האזהרה בלוח המחוונים – אם האור כתום בקרו במוסך בקרוב, באדום כמו באדום – תעצרו בצד ותקראו לגרר.

איך מאריכים את חיי המצבר?
שמירה על מצבר הרכב תגן על פעילות מערכות החשמל והיא פשוטה מעין כמותה. אם הרכב עומד - או צפוי לעמוד כמה ימים - ודאו שיש מי שיניע אותו מדי פעם לכמה דקות, כמו כן הקפידו לנתק מטענים ושלל צרכני חשמל משקעיהם. כדי למנועי זליגה של חשמל מהמצבר שמרו על קטבי המצבר נקיים מקורוזיה. כדאי ומומלץ להחזיק כבלי הטענה ואפשר גם להחזיק מטען נייד למצבר, הם עשויים לסייע לכם מאוד במצבי חירום.

איך שומרים לאורך זמן על הצמיגים?
אנחנו מבקרים מספיק פעמים בתחנות תדלוק במהלך החודש בשביל להקדיש כמה דקות לבדיקה של לחץ האוויר בצמיגים ולוודא שהמצב תואם להגדרות היצרן. את הבדיקה מומלץ לעשות כשהצמיג קר ובעזרת מד לחץ דיגיטלי.

בעלי כלי רכב משנת 2014 ואילך יכולים להסתמך על חיישני לחץ אוויר שמתריעים על שינוי בלחץ, אבל כמו נורת האזהרה של המנוע, גם נורת האזהרה הזו נדלקת כשהמצב מחמיר. החליפו צמיגים לפני שהישנים נשחקים לגמרי ואם ברכבכם מותקנים החיישנים שהזכרנו, ודאו שהם תקינים לאחר ההחלפה. 

איך שומרים על הבלמים?
אל תסתפקו בבדיקת הבלמים שכלולה במבחן הרישוי השנתי, וגם פה ספר הרכב יכול להנחות אתכם. בדקו את הנחיות היצרן לטיפולים תקופתיים, החליפו רצועות בעת הצורך, ואם נדמה לכם שהרכב לא מתנהג כפי שאתם רגילים בעת בלימה, אל תדחו ביקור במוסך.

מכוניות עם מערכת נעילת בלמים אלקטרונית (ABS), מצוידות בנורת אזהרה שנדלקת במקרים של תקלה ברפידות, בצלחות, במערכות האלקטרוניקה והחשמל או נוזל הבלמים. אם הגעתם למוסך אל תוותרו אל בדיקה מקיפה, לא רק חיי הרכב נמצאים על המאזניים.

מה עוד חשוב לעשות?
גם שמירה על ניקיון הרכב מבפנים ומבחוץ תשמור על חייו לאורך זמן. השתמשו בנוזל רחצה איכותי למכונית והעדיפו דלי שמילאתם בזמן שחיכיתם למים החמים במקלחת על פני צינור בזבזני- השתמשו בו אך ורק לניקוי זריז וחזק של חלקה התחתון של המכונית.

שמרו על שטיחי המכונית נקיים ויבשים, והקפידו לרוקן את הפח. בפינת הנראות מומלץ גם לבצע תיקוני צבע – שריטות או מכות קטנות אולי לא יפריעו לכם בעיניים, אבל הם עלולים להפוך למפגע-אסתטי מכוסה חלודה.