רכב פרטי הוא אמצעי התחבורה הנפוץ בישראל וזה לא עומד להשתנות בקרוב. כתוצאה מכך, רבים מתעניינים באפשרות לקנות רכב חדש אבל במחיר נמוך. בין היתר, הפתרון יכול להיות קניית רכב 0 קילומטר ולכן כדאי לדעת לעומק במה מדובר.



באופן טבעי, חברות ליסינג וסוכנויות רכב רוכשות מלאי גדול של רכבים בכל חודש. הכמויות הללו מאפשרות לחברות לקבל הנחה סיטונאית מהיבואן הרשמי ולמעשה מעניקות להן כוח. עם זאת, לא כל הרכבים נכנסים לשימוש סדיר בצי הרכב של חברות הליסינג, ההשכרה והסוכנויות. 

במקרים כאלה, מה שהחברות יכולות לעשות הוא למכור אותן כרכבים חדשים לחלוטין ועם 0 קילומטרים על השעון – אך בגילום ההנחה שאותה הן קיבלו.

כיצד העסקה משפיעה על שווי הרכב?
חשוב לזכור שעסקאות 0 קילומטר מבוצעות ישירות מול חברת הליסינג, ההשכרה או סוכנות הרכב ולא מיבואן הרכב. הרכב הוא חדש לחלוטין כי אף אחד לא נסע עליו והוא מעולם לא היה בשימוש של ליסינג או השכרה. ההבדל היחיד הוא שברישיון הרכב הרוכש מופיע כיד שנייה, ולא כיד ראשונה כפי שהיה קורה כאשר רוכשים את הרכב ישירות מהיבואן.

מבחינה מעשית אין שום משמעות להבדל בין יד ראשונה לבין יד שנייה ברישיון הרכב. יתרה על כך, ברוב המדינות בעולם בכלל לא מתייחסים לפרמטר הזה כאשר בוחנים את מחירון הרכב ורק בישראל הוא עוד מקבל תשומת לב מסוימת. חוץ מזה, המשמעות הקיימת מבחינת שווי הרכב במחירון מתבטלת לאור ההנחה שמקבלים כאשר רוכשים אותו. 

במילים אחרות, ההנחה בגין רכישת רכב 0 קילומטר היא לרוב גבוהה מההפחתה שנגרמת במחירון כתוצאה מהוספת היד ברישיון. כמו כן, אותה הפחתה מטבעה הולכת ויורדת עם השנים כי כאשר הרכב בן 5-6 כבר אין הבדל כספי משמעותי בין יד ראשונה, יד שנייה, יד שלישית וכן הלאה. ההבדל הוא רק בשנה הראשונה והשנייה, אבל זו גם התקופה שבה אתם הצרכן העיקרי של הרכב ואין ממש סיכוי שתרצו למכור אותו. 

אז איך בוחרים את העסקה המשתלמת?
קניית רכב 0 קילומטר משתלמת לכל הצדדים. עבור היבואן, היא מאפשרת להמשיך למכור מכוניות במלאי גדול. עבור חברות הליסינג, ההשכרה והסוכנויות, היא מעניקה עוד מקור הכנסה. לבסוף, עבור הצרכן הפרטי שרוצה רכב חדש היא מאפשרת ליהנות מכל העולמות בלי לחרוג מתוך מסגרת התקציב.

את הרכב עצמו בוחרים לפי שיקולים רלוונטיים כמו התאמה לצרכי המשפחה, מסגרת התקציב ואופי השימוש. אם מעוניינים בכך, ניתן להתייעץ עם נציגי הסוכנויות וגם להשוות ספציפית בין עסקאות 0 קילומטר של חברות שונות.