קחו מצלמה, צאו לרחוב הסמוך ותעשו משאל קצר על מותג הרכב הגרמני "אופל". בלי לשמוע את התשובות אני מתאר לעצמי שלפחות חצי מהנשאלים יספרו שלסבא שלהם היה כזה. כן, אופל קדט או אסקונה. חלק לא ידע שיש דבר כזה ויהיו עוד כמה שישאלו "ברצינות, הם עוד קיימים?".

כן, הם עדיין פה, רק שלא שמתם לב. במשך שנים המותג הגרמני שפעם התארח דרך קבע בכבישי ארצנו, העלה אבק, איבד מזוהרו, אבל הנה קמה לו תקווה מקומית ועולמית בתקופה האחרונה. לפני כשלוש שנים רכש את אופל קונצרן הענק PSA, שבבעלותו שמות צרפתיים נחשקים כמו פיג'ו וסיטרואן.

הקונצרן זיהה באופל הזדמנות. לקחת מותג גרמני מנומנם, לנער אותו היטב ולהכניס לרפרטואר, איפשהו בין שתי הצרפתיות, כשעדיין פיג'ו תהיה פנינת הכתר. הקרטוע המקומי במכירות, לעומת זאת, נבע לא מעט מענייני שיווק ומיתוג, אבל גם בישראל אופל החליפה ידיים. לפני פחות משנה חברת שלמה מסרה אותה לקבוצת לובינסקי, שמייבאת בין היתר את פיג'ו וסיטרואן.

 אומנם אי אפשר לומר עדיין שהניתוח הגלובלי הצליח והחולה חזר לכושרו האולימפי, אבל בהחלט ניתן לומר שהפציינט כבר מתלוצץ עם רופאיו ושב לאחוז בהגה. 

הנה אנחנו מוצאים את עצמנו ביער השחור, בלב גרמניה המושלגת, בתוך אופל גרנדלנד X PHEV, זאת אומרת קרוסאובר בגודל של הפיג'ו 3008 שנוסע גם על חשמל וגם על בנזין, ופה יש חידוש - אפשרות נסיעה 4X4 בשטח הקפוא. למעשה, הגרמנים מתגאים ואומרים שזהו הקרוסאובר האירופי הראשון בסגמנט C שהוא נטען ומבטיחים שממש עוד מעט לא יהיה רכב מתוצרתם שלא יחושמל בצורה זו או אחרת. 

את הגרנדלנד המצויד במנוע בנזין רגיל אפשר לראות כבר מסתובב פה, אולי לא שמתם לב, אבל זו בדיוק בעיית המיתוג, שעליה עובדים כעת. לגבי גרסת ה־PHEV, שאמורה לנחות בישראל בתחילת הקיץ, מבטיחים ביבואנית שהם לא ייתנו לה לרדת מהכותרות.

כמו שכבר כתבנו, לא פעם ולא פעמיים, העתיד נמצא בחשמל. אין יצרנית שלא עובדת חזק בנושא גם כדי להפחית דרמטית את זיהום האוויר וגם מטעמי החיסכון, שמעניינים את הקונה בדרך כלל.

מי שיש לו אפשרות להתקנת עמדת טעינה ליד הבית, או אפשרות לטעון את הרכב משקע ביתי, ה־PHEV הוא ממש אידיאלי עבורו. נכון שנסיעה חשמלית בלבד היא כרגע בעייתית בגלל תשתית שזקוקה לשדרוג, אבל רכבים נטענים אין להם הבעיה הזאת. אומנם רצוי לטעון אותם מדי יום, אבל גם אם שכחתם ונתקעתם עם סוללות מרוקנות, עדיין מנוע הבנזין יכול להביא אתכם הביתה בבטחה.

משקע ביתי רגיל הרכב ייטען בקצת יותר משבע שעות ומשקע מהיר תוך שעה וחמישים דקות. המרחק שניתן לנסוע עם סוללה מלאה עד שהיא מתרוקנת הוא 59 ק"מ. אנשי אופל מספרים שאצלם במולדת הם ערכו בדיקה ו־%80 מהנהגים לא נוסעים יותר מ־50 קילומטרים ביום. שוב, כדאי לא להפריז במהירות, לא להתחכם עם עליות מיותרות, כי רק כך תוכיחו שאתם לא רק זהירים אלא גם חסכוניים.

גרסת ה־4X4 של הגרנדלנד באמת מפתה. מושבי עור, כיסאות מחוממים, ובשלג, ששלט מסביב, זה באמת היה נחוץ. הרכב מרווח, תא המטען שלו אומנם לא גדול במיוחד, 390 ליטר, אך בנוי היטב ונוח להטענה. אבל יש גם אבל קטן לפני שמתחילים לנסוע.

חלק מהעניין בייצור רכב חדש הוא לרגש את האנשים שנמצאים בקוקפיט. פה תתקינו מסך מולטימדיה משוכלל, שם תתרמו לוח מחוונים מודרני. נכון שיש גם כאלה שזה לא ממש משנה להם, אבל יש קונים שזה הרושם הראשון שהם מחפשים.

בגרנדלנד החומרים אומנם טובים, ההרכבה גרמנית ומוקפדת, אבל אין תחושה של "וואו". יש יקיות גרמנית שקצת מתיישבת עם המוניטין המעט מבוגר שנדבק אל אופל. לי זה לא ממש הפריע גם מטעמי טכנופוביה וגם כי נתקלתי בעבר בלא מעט מקרים של רעש וצלצולים ובביצועים המועמדת אפילו לא התקרבה לסטנדרטים של המסך.

כאן העניין בדיוק הפוך, המסך לא מתקרב לאיכות הנהיגה. לא סתם הגרמנים לקחו אותנו לכביש מושלג ומאיים. בגרנדלנד הזו ישנם ארבעה מצבי נהיגה - חשמלי, היברידי, 4X4 ומצב ספורט.החשמלי בעצם פותח את הנסיעה, והבנזין מצטרף כשצריך או כשהסוללה מתרוקנת. בגלל ההנעה המשולבת יש כאן מנוע בנזין־טורבו בנפח 1,600 סמ"ק, ומסייעים לו שני מנועי חשמל, אחד מלפנים והשני מאחור.

במעמקי היער הגרמני, כשהכל מסביב מושלג, הכנסנו למצב 4X4 והפלגנו. לרכב חתיכת כוח. לא סתם כוח, אלא ממש עוצמה. תקלטו, ההספק המשולב הוא 300 כ"ס כשהמומנט הוא רצחני - 52 קג"מ.

מפרט אופל גרנדלנד (צילום מסך)
מפרט אופל גרנדלנד (צילום מסך)

באוטובאן הגרמני, מקום שלפי חוק מותר להרביץ חופשי, לחצנו על הדוושה והרכב אפילו לא רעד. יש לו תאוצה של 6.1 ש' מ־0 ל־100 קמ"ש ומהירות מקסימלית של 235 קמ"ש (135 קמ"ש במצב חשמלי).

שוב, צריך לספר על העניין החשמלי. הנסיעה כאן שקטה, כמעט חרישית, ובמהלכה ניתן לבצע טעינה רגנרטיבית. זאת אומרת, מעבר למצב B בידית ההילוכים, הורדת רגל מהדוושה ואז הרכב מאט וטוען את הסוללה.

 יש גם אפשרות לנהל את הנסיעה החשמלית. לא לבזבז אותה מיד בהתחלה, אלא לשמור קצת להמשך. למשל לנסיעה עירונית שידועה כזוללת דלק. אבל אם נמשיך לספר על איכות הנסיעה, מה שבולט בגרסה זו הוא אחיזת הכביש, כיול המתלים, וצריך לזכור, מדובר ברכב ששוקל יותר מהרגיל בגלל הסוללות שמוסיפות שומן.

שום דבר לא מפריע, הגרנדלנד יציב ורגוע.אם זה לא מספיק, אז חבילת הבטיחות כאן משופרת ומציגה כל טוב. מבקרת שיוט אדפטיבית, דרך התרעה על רכב בשטח מת ובלימה אוטונומית במקרה הצורך. ציון האבזור חייב להיות גבוה. 

הרכב אמור להגיע לישראל בחודש יוני הקרוב. מחירו עדיין לא ידוע, אבל הוא לא יהיה זול (200 אלף שקל פלוס) בעיקר בגלל הטכנולוגיה החדישה, אז אם אתם מחפשים קדמה בצורת ג'יפון נטען, מומלץ לכם לגשת ולהתרשם. נכון, אין פה כל מיני גאדג'טים מפתיעים באזור הנהג או זיקוקין דינור בספסל האחורי, אבל יש פה רכב סולידי ונחוש שמזכיר את אופל מהימים היפים. אפשר כבר לספר - הגרמני חזר מהכפור.

וכעת קדימון למדור הבא: הגרנדלנד הנטען לא יהיה לבד. צפו לתחרות קשה, עקובה ממתח חשמלי ולא סתם, אלא ממתחרה ישיר מבית אבא, דובר צרפתית שוטפת. רמז? שלושת אלפים ומעלה.  

הכותב היה אורח של אופל.

גלגלים רזרביים 
כלמוביל הציגה השבוע חלק מהתחמושת של מיצובישי לשנה הקרובה כשבמוקד העמידה את רכב המיני - ספייס סטאר (בתמונה למטה), שמגיע אחרי מתיחת פנים ומחירו יחל ב־78 אלף שקל. במסגרת השינויים הספייס סטאר זכה לסבכה חדשה וליחידות תאורה חדשות. לרכב מנוע 1,200 סמ"ק, הספק של 80 כ"ס ולראשונה הוא נוחת עם מערכת הבטיחות של מיצובישי, שכוללת בין היתר בלימה אוטונומית במקרה חירום והתרעה על סטייה מנתיב.   

יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, ערכה מסיבת עיתונאים לפתיחת העשור, כשמצב הרוח של אנשיה מרומם ומחויך אחרי שסיימו את חודש ינואר עם שיא כל הזמנים במסירות חודשיות - 5,200 רכבים. מנכ"ל יוניון מוטורס, אנדרו חורש, ציין שיותר מ־%70 מהמכירות שלהם כיום הם של רכבים היברידיים ובחמש השנים הבאות טויוטה תשיק יותר מ־25 דגמים היברידיים חדשים, או מעודכנים, לפחות דגם פלאג־אין חדש מדי שנה ועשר מכוניות עם אפס פליטות מזהמים. 

התחלנו בגרמני ונסיים בגרמני. צ'מפיון מוטורס החלה בשיווק האאודי Q3 ספורטבק, גרסת הקופה של ה־SUV הפופולרי. מחירה יחל ב־260 אלף שקל. הרכב מצויד במנוע 1,500 סמ"ק, הנעה קדמית. הוא בעל הספק של 150 כ"ס ומומנט מרבי של 25.5 קג"מ. הגרסה הנ"ל משודכת לתיבה אוטומטית בת שבעה הילוכים, והיא מאיצה מ־0 ל־100 קמ"ש תוך 9.5 שניות.

דגם ספייס סטאר של מיצובישי (צילום: יח
דגם ספייס סטאר של מיצובישי (צילום: יח