מכוניות מנהלים הן זן שהולך ונעלם מהעולם. את חלקן הפסיקו לייצר, כמה מוצגות היום במוזיאונים נבחרים, אחרות תלויות בסלון, זכר לימים עברו. אין מה לעשות, רואים אותן הרבה פחות.

ככה זה כשבעידן ה־SUV מנהלים בכירים מעדיפים לסמן טריטוריה בעזרת ג'יפ יוקרתי. גדול, גבוה, בולט בחניה. כך אפשר להראות מי הבוס לא רק במשרד, אלא גם בכביש הגישה. הכל טוב ויפה עד שמגיעים לסקודה סופרב, שכבר שנים חיה לה בעולם מוטורי משלה.

המכונית הצ'כית, שיצאה לאוויר העולם ב־2001, נמצאת עכשיו בדור השלישי שרק ממנו נמכרו כחצי מיליון רכבים ברחבי העולם - חלק גדול מהם לציי רכב, היישר לדרג הניהולי, שאליהם הוא בהחלט שייך. 

הדור השלישי אומנם יצא מפס הייצור לפני חמש שנים, אבל במהלך השנה שעברה עבר מתיחת פנים. הוא קיבל קצת עדכוני צורה, זכה למנוע חדש וחזר אלינו כדי לוודא שהוא לא מאבד את מקומו בצמרת הטבלה.

אז נשאלת השאלה, "מה סוד הקסם?". אני מכיר מישהו שבשבילו זה רק לעבור מסקודה לסקודה, ואל תעניינו אותו באף מועמד אחר. למה? הוא יספר על נוחות, פרקטיות, יש לו רשימה ארוכה של יתרונות, שאף אחד מהם לא קשור למגניבות. סופרב היא מכונית המיינסטרים, האולטימטיבית. אם הפיג'ו 508 קורצת לפאן ולספורטיביות, הצ'כית מכפתרת את החולצה ודואגת להחזיר את הילדים מהחוג על הדקה.

אל תדאגו, היא כנראה לא תציע לכם בשנה הקרובה לסטות לדבר עבירה, ואם בכל זאת - אז כדאי לבדוק אם לא נדלקה נורה אדומה בלוח המחוונים, כנראה שמדובר בתקלה. וכן גם אחרי מתיחת הפנים סופרב היא לא מכונית שתשנה את חוקי המשחק. פנסי הערפל בפרונט זכו לעיצוב חדש, הגריל בולט יותר, ומאחור הכיתוב "סקודה" הוא גדול, מאיר עיניים, בכרום זוהר.

בפנים לוח המחוונים דיגיטלי, משנה צורות. מערכת המולטימדיה נוחה מאוד לתפעול. תפגשו שם מיזוג מפוצל מלפנים וגם פתח מיזוג מאחור. כשאתם יושבים ברכב, אתם בהחלט יכולים להבין למה התכוון המתכנן, כשדיבר על מכונית מנהלים. יש פה דגש קיצוני על נוחות, כשהסופרב למעשה נבנתה על הפלטפורמה המודולרית של קונצרן פולקסווגן MQB, פלטפורמה המשמשת בין היתר רכבים כמו אאודי Q3 ואת אחיותיה של סופרב - קארוק וקודיאק.

תקלטו למשל את מרווח הסרנים הנדיב: 284 ס"מ. מרגישים זאת היטב באוורור מי שיושבים מלפנים. מאחור לפחות שני נוסעים יישבו להם בסבבה, והשלישי יוכל למצוא לעצמו בלטה פנויה, אבל ייתקל בתעלה שלא ממש תשדרג לו את חוויית הנסיעה.
נפח תא המטען תמיד היה מצדדיה החזקים של סקודה ולא משנה באיזה רכב עסקנו. 584 ליטר מוגשים כאן, שזה אומר שהמנהל, במקרה הצורך, יוכל להעמיס מזוודות מילוט ועל הדרך להעלים ראיות.

אז כמו שציינו, לא בשביל שינויי צורה מינימליים תקנו סופרב חדשה, אבל סקודה מציעה כאן מנוע דנדש, שזה כבר מחייב בדיקה יותר מעמיקה. ברכב הורכב מנוע  2,000 TSI סמ"ק, הנעה קדמית, בעל הספק של 190 כ"ס ומומנט של 32.6 קג"מ, והוא החליף את מנועי ה־1,800 סמ"ק וה־2,000 סמ"ק, בעל ההספק של 220 כ"ס.

אנחנו נמצאים בימים שבהם החורף עושה סימני עזיבה, וכדי לרמז הוא שולח שבתות שמשיות. באחת כזו, כשעם ישראל נהר לגנים הלאומיים, אני נהרתי גלילה עם הסקודה. זה הייעוד של ספינת הדגל. כשכולם תקועים בפקק העצבני חזרה, סופרב מלטפת את האגו, מרגיעה את השרירים. שום דבר לא בוער. המתלים נותנים עבודה מרוככת, מפרקים בקלות את המהמורות שבדרך. 

לרכב תיבה אוטומטית, כפולת מצמד, בעלת שבעה הילוכים. הוא מציע נסיעה מהוגנת עם מצבי נהיגה "קומפורט", או "אקו" חסכוני, אבל גם בקרת שלדה דינמית שמאפשרת התאמה סגנונית וכן גם נהיגה ספורטיבית תתקבל בברכה ואז תגלו יכולות מותאמות.

תפגשו תאוצה של 7.7 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש, מומנט שנותן דחיפה לקראת עקיפות בטוחות, אבל כשמאמצים את הדוושה גם מוצאים שסופרב פחות שקטה. אבל בואו נודה: אם קניתם את הרכב, אתם כנראה פחות בעניין קרבות ראש בראש ויותר בעניין לחזור הביתה בשלום ולהוציא את הכלב לסיבוב.

בזכות טיפוסים סולידיים כמוכם סופרב זוכה לציון 7, גבוה, ברמת האבזור הבטיחותי. כבר ברמת הגימור ההתחלתית, אמבישן, יש כמעט הכל: מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב, התרעה על שטח מת ובקרת שיוט אדפטיבית שפעילה עד מהירות של 210 קמ"ש (תנחתו בירח לפני שתגיעו למהירות הזו).

אני נהגתי ברמת הגימור סטייל, שמוסיפה סאן־רוף ודוושה וירטואלית לפתיחה ולסגירה של תא המטען, ובממד הבטיחותי יש לה מערכת אקטיבית שמזהה מכשולים מלפנים ומאחור ובולמת בעת סכנת התנגשות.

מה שמפתיע הוא שבעידן שבו מדברים על רכבים היברידיים, נטענים, חשמליים, בטח לא כאלה שמטנפים, סופרב מצליחה - למרות מנוע הבנזין הסטנדרטי. תקלטו שבדרגות זיהום האוויר היא זוכה לציון 14 וממוקמת בתחתית הטבלה, אבל אנשי סקודה מרגיעים ומספרים שבקרוב תצא סופרב נטענת, שאמורה לסגור במעט את הפער.

אז על בטיחות דיברנו, זיהום גם, נשאר רק החיסכון בדלק, שעליו צריך לסמן "וי". החלפת המנועים אמורה לשפר את התצרוכת, אנחנו סיימנו סיבוב ארוך עם ליטר בנזין על כל 15 קילומטר.

אחרי מספר ימים בצוותא אני בהחלט יכול להבין את עדת המעריצים. בעצם כבר מזמן ירד לי האסימון. סופרב היא כמו פרסומת בטלוויזיה. משפחה יפה, לבושה ספורט־אלגנט ומתגוררת בבניין הכי מסודר בשכונה. כל כך מיינסטרים, שבא לי לפהק. 

סקודה סופרב (צילום: יח''צ)
סקודה סופרב (צילום: יח''צ)

 גלגלים רזרביים

פיג'ו באופוריה. אחרי הצלחת ה־3008, הגיע תורה של ה־208 החדשה (בתמונה למטה), שנבחרה למכונית השנה 2020. הסגניות שלה הן טסלה מודר 3 ופורשה טייקן. התחרות, היוקרתית באירופה, כוללת את בחירתם של 60 עיתונאי רכב מ־22 מדינות מהיבשת. בין הגורמים לזכייה הייתה העובדה של־208 יש היצע מנועים - מחשמלי ועד בנזין ודיזל. כמו כן, ניתן דגש על עיצוב הרכב והטכנולוגיה המתקדמת.

כרישי מרוצי הראלי, רז הימן והלל סגל, מצוות פוינטר המעוטר, מתכננים להשתתף בשנה הבאה (2021) בראלי דקאר. מה שיעשה את העסק למעניין יותר, מלבד הקשיים הצפויים במסלול, הוא העובדה שהדרך עוברת במדבריות של סעודיה. ראלי דקאר התקיים השנה בפעם ה־42, אבל זו הייתה הפעם הראשונה שהוא נערך בסעודיה. 12 יום, 7,500 ק"מ של ג'עג'ועים בדיונות וחול טובעני. מתוך 342 כלים שזינקו רק 237 סיימו את האירוע הקשוח.

ולמי שמעוניין להשתכשך בשטח ולא רק למטרת מרוץ, מטרו מוטור הציגה את הקוואסאקי KRX 1000, רכב שטח ספורטיבי, קרבי (SBS), שמחירו 130 אלף שקל. קצת נתונים מכניים למתעניינים: מנוע 1,000 סמ"ק, 2 צילינדרים, 114 כ"ס, תיבת הילוכים רציפה ומצמד צנטריפוגלי. היבואן מספר שמרווח הגחון ומהלך המתלה הם מהטובים בקטגוריה. 

פיג'ו 208 (צילום: יח''צ)
פיג'ו 208 (צילום: יח''צ)