אני יודע שבימים אלה הכתבה תיראה כמדע בדיוני, או כפיסה מחלום בליל אביב נעים במיוחד. אבל דמיינו לרגע יום שמש יפה, שדה מטריף בצבעים של ירוק דשא ואדום של פריחת כלניות ולקינוח נהיגה באוויר צלול. מה שנקרא, גזרו ושמרו לימים של חיבוקים והיי־פייב.

איכשהו בכל פעם שאני עולה על כלי שטח כמו הקאן־אם מאבריק, זה מחזיר אותי ל"מקס הלוחם בדרכים 2", מהסרטים האהובים עליי בתקופת ההתבגרות. נכון, גם שם סוף העולם מגיע רק מסיבות אחרות. מל גיבסון מגן בחירוף נפש על טיפות הדלק האחרונות מפני חבורת פראים שרודפת אחרי מכלית שבה הוא נוהג, בשלל רכבים הכי מטורפים שיש.

מה שנראה בתחילת שנות ה־80 כשיא המדע הבדיוני, נראה היום כדבר מובן מאליו. בימי שגרה כלים כאלה מסתובבים חופשי ולאו דווקא בקרב פראים, חסרי גבולות. תמצאו עליהם קבלנים מצליחים, עורכי דין ממולחים, כאלה שיש להם קצת כסף פנוי לתחביב בסופי שבוע.

רק שאנחנו באביב 2020, וכמו ב"מד מקס", סוף העולם ממש מעבר לפינה. נגיף הקורונה משתק, המרדף אחרי החיסון הופך לגורלי, ואני אי־שם בגבעות גורל, צפונית לבאר שבע, על כלי שבקלות יכול היה להשתלב בסרט ונראה שלא היה משאיר לגיבסון, גיבור־העל של אז, שמץ של סיכוי.

אני, בשגרה, לא מרבה לשייט בכלים כאלה. לא הטיפוס, וכל פעם לפני נהיגה יש בי החשש הקטן שלא אסתדר, אתפדח מאחור, וכשכולם יפליגו למרחקים, אני אג'עג'ע עם איזה קיר שייראה לי כבלתי עביר בעליל.

 מאבריק X3 XRS (צילום: אסף רחמים,ערן שלמה)
מאבריק X3 XRS (צילום: אסף רחמים,ערן שלמה)

שטויות, לא סתם שטויות אלא משחק ילדים. כלים כמו המאבריק, אם אתם לא משתוללים או יוצאים מדעתכם ומתגרים בכוונה בגורל, הם קלים מאוד לתפעול ונהיגה, ומה שיותר מדהים הוא שהם לא סופרים מכשולים. סלעים, בורות, או קיר בזווית בלתי אפשרית. אין דבר העומד בפני הרצון, של הכלי כמובן.

קבוצת עופר אבניר, היבואנית, הציגה לפני מספר שבועות, כשעוד היה מותר להסתובב ללא אישור, את סדרת רכבי השטח החדשה מדגמי קאן־אם מאבריק X3 לשנת 2020. אנשי שטח, המומחים בכלים האלה, מקטלגים את המאבריק כליגה משלו. זה בגלל הכוח, המהירות, יכולת התמרון הפסיכית. עכשיו מדובר בדור חזק אפילו יותר מהקודם.

ב־2020 מציגים פה מנוע בנפח 900 סמ"ק, שמסוגל להפיק מעצמו 23 כ"ס יותר לעומת הכלי היוצא. סך הכל 195 כ"ס על גוף ששוקל 738 קילו. לשם השוואה ניקח למשל את אאודי Q2 הקומפקטית. משקלה 1,365 ק"ג, והמנוע שלה יכול לייצר 150 כ"ס, אז נכון שאי אפשר להשוות בין סוס לחמור, אבל זה רק נועד להמחיש לכם את הכוח.

נהגתי ביום ההשקה על המאבריק X3 XRS. רכב מרהיב ביופיו, היכול להכיל נהג ונוסע לצדו. מחירו, תחזיקו חזק בשולחן, 207 אלף שקל. אני יודע שכמה מכם פוערים כעת פה בתדהמה ופולטים “משוגע, מי קונה?". אז כדאי שתדעו שכמה מאות כלים כאלה נמכרים מדי שנה. יש להם עדת מעריצים, טיולים מאורגנים ומבחינתם זו ההוצאה הראשונית, כי מה עם עגלה שתוביל את הרכב לשטח, והאבזור הנלווה? יש שפצורים ודאווינים שמוסיפים עוד כמה עשרות אלפי שקלים לתענוג.

אז נכון שהרכב לא מתאים לכל אחד ויש משהו כוחני במראה של סוס פרא כזה בנוף המדהים של סוף החורף, אמצע הקורונה, תחילת האביב, אבל עדיין מי שמקפיד לנסוע בשבילים המסומנים ולא משתולל יתר על המידה זוכה לטריפ שאין שני לו.

יצאנו באמצע השבוע מיער להבים צפונית לבאר שבע. מטרת המסלול הייתה לעקוף את באר שבע, להגיע לרמת חובב ולחזור דרך גבעות גורל. אלה היו ימים מטריפים, אין מילה אחרת. הדרום ירוק כשמסביב פריחה אדומה, צהובה, סגולה. החום היה לא מעיק מדי, האבק לא סמיך מדי. ביום כזה המאבריק הוא פרטנר אידיאלי לדייט מוטורי.

הפתיחה הייתה נהיגת שבילים קלילה, לחימום הקנה, והמאבריק חיסל אותם תוך כדי שינה. תבינו, אתם לא שמים לב והכלי הזה עף, לא מקשיב לכם. אתם בלב השטח והוא מאיץ מ־0 ל־96 קמ"ש תוך 4.2 שניות. מהר? זה הרבה יותר מזה. ואז אחרי מספר דקות של דהירה זחוחה הגענו לקיר, מה שנקרא בברנז'ה “נהיגה טכנית". סלע שעזים עוקפות אותו בנימוס וג'יפאים ותיקים מחפשים במפה דרך חלופית בגללו.

בהדרכה נאמר שצריך לשלב הילוך ללואו, הגה ישר, ללחוץ על הגז ולא להרפות. אלה בדיוק הרגעים שמהם חששתי, שאני אשאר מאחור, שייאלצו לגרור אותי ושאסמיק מבושה. פאק, על המכה הראשונה עליתי. למאבריק כוחות־על, לא פחות. יש לו מרווח גחון של 40.6 ס"מ שלא מתרגש משום מכשול, והודות למנוע העוצמתי יש פה תכונות שיכולות לעבוד גם תוך כדי מאמץ ולא להישבר.

למנוע הטורבו יש מצנן ביניים ותיבת אוויר פתוחה, שמאפשרת זרימת אוויר משופרת לטובת הקירור. הטורבו כאן בנוי כיחידה אחת עם סעפת הפליטה מה שמאפשר עמידות לאורך זמן. ככל שהתרגלתי לכלי, ואני מדבר על עניין של חצי שעה, לא יותר, שום דבר כבר לא נראה קשה מדי. היכולות כאן כמעט בלתי מוגבלות הודות למערכת המתלים שמותאמת לנהיגת ספורטיבית קיצונית ולא משנה מה תוואי השטח. יש כאן מתלה אחורי עד 61 ס"מ ומתלה קדמי של 55.9 ס"מ, תנוחת הישיבה נמוכה, כמו מרכז הכובד, מה שנותן תחושת שליטה מרשימה.

במהלך ההשקה עברתי גם לנהיגה בדגם המיועד לארבעה אנשים. חשבתי שהוא כבר יהיה יותר עגלה, פחות ספורטיבי, אבל גם כאן היכולות מסרבות להירגע ומה שעושה הדגם לשני אנשים, גם זה עושה בקלות מרשימה. כיוון ההגה המדויק, הדינמיות. לקראת סוף היום עצרנו להסדרת הנשימה בפסגת גבעות גורל. שם, עם האוויר הצלול והצמחייה הירוקה מסביב, העולם נראה יפה יותר, נטול נגיפים, נקי לחלוטין. אם הייתם צריכים לברוח מהדיכאון ששורר עלינו, המאבריק הוא בהחלט השותף האידיאלי. לא נראה שמשהו יוכל לתפוס אתכם כשתלחצו על הגז ותיעלמו בענן האבק הסמיך. 

 גלגלים רזרביים

מדור בסימן קורונה. בניגוד למצופה, דווקא בימים שבהם כולם מסתגרים בבית, יש גידול של 3% במספר הרכבים הגנובים. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא מחסור בחלפים בגלל סגירת לא מעט מפעלים ברחבי העולם כתוצאה ממשבר הנגיף. הצפי הוא שמספר הגניבות רק יעלה כשיוסר הסגר מאזורים המועדים לפורענות. שחר שרצקי, סמנכ"ל בחברת איתוראן, מעריך שהיקף גניבת הרכבים בחודשים הקרובים יהיה בשווי של יותר מ־500 מיליון שקל.

יצרנית הרכב מרצדס־בנץ הודיעה שהיא מתגייסת לעצירת התפשטות הנגיף. החברה הציעה את עזרתה בגיוס מדפסות תלת־הממד הענקיות שלה לייצור רכיבים רפואיים, הדרושים כעת. “המומחים שלנו והידע שאגרנו במשך השנים עומדים לרשותם, עכשיו זה בידי אנשי הטכנולוגיה הרפואית ליצור איתנו קשר. המדפסות פנויות", הבטיח יורג בורזר, חבר הנהלת הקונצרן. מרצדס־בנץ משתמשת במדפסות האלה בכדי לייצר עד 150 אלף רכיבים מפלסטיק וברזל מדי שנה.

קבוצת קל אוטו, העוסקת בהשכרת רכב, החליטה להעמיד לרשות מד"א יותר ממאה רכבים ללא עלות, כדי להקל את התנועה והמענה בימים קשים אלה. מדובר במשאיות קירור, רכבים מסחריים ורכבים פרטיים. כשמגיע שאפו, אז בכיף.