על אף תחושת חוסר האונים או התסכול שוודאי תשתלט עליכם אם תגלו שגנבו לכם את המכונית, יש לקחת נשימה עמוקה, להתאפס ולעשות כמה דברים חשובים לפני שנכנסים לפאניקה. ככל שתדווחו על גניבת הרכב מוקדם יותר –למשטרה, לחברת האיתור ולחברת ביטוח הרכב – כך הטיפול בדיווח יתבצע בקצב מהיר יותר.

גניבות כלי רכב אינן נדירות בישראל, ב-2018 עמד מספרן על 11,539. מי שרוצה להגן על מכוניתו מפני גניבה יכול לעשות זאת באמצעות התקנת אמצעי איתור, חניה סגורה, הימנעות מרשלנות ופוליסת ביטוח רכב מקיף. 

ראשית לכל: דווחו על הגניבה
הטלפון הראשון שצריך להרים הוא למשטרה, כשהדיווח צריך לכלול את פרטי הרכב, מקום ושעה או טווח השעות שבהן הוא נגנב. בעלי מנוי בחברת איתור צריכים לדווח גם למוקד החברה, המתחילה במעקב אחרי מקום הימצאו של הרכב הנעדר ומעדכנת את המשטרה.

ביטוח לרכב במקרי גניבה (צילום: Shutterstock)
ביטוח לרכב במקרי גניבה (צילום: Shutterstock)

אם הסמארטפון שלכם (או מכשיר אחר שניתן לעקוב אחרי מיקומו בעזרת GPS) נגנב יחד עם הרכב, חשוב לעדכן את המשטרה במידע על אודות מיקומו; אל תצאו למרדף קולנועי בעצמכם.

בנוסף כדאי לצלם את מקום הגניבה, ולבדוק אם ברחוב ובסביבה  הקרובה מותקנות מצלמות אבטחה של בתים או עסקים. אם כן, צרו קשר עם בעליהן בהקדם.

בעלי ביטוח מקיף צריכים לדווח על אירוע הגניבה גם לחברת הביטוח ולכלול בו את האישור על הדיווח למשטרה. חברת הביטוח תבקש מכם להמציא מסמכים נוספים לטובת השלמת הדיווח, לכן כדאי להצטייד ברשיונות ומפתחות הרכב, מפרט טכני של מערכות המיגון, צילומים של תעודת זהות, הצהרת המבוטח על הגניבה, פירוט טיפולים אחרונים וקבלות על אביזרים שהותקנו בו.

איך תדעו האם אתם מכוסים במקרה של גניבה? 
בעוד שביטוח החובה מגן מפני נזקי גוף, ביטוח הרכב המקיף שלכם הוא זה שמרחיב את המעטפת הביטוחית שלכם  גם כנגד גניבות ופריצות בין היתר. כיסוי זה יכסה אתכם גם כנגד גניבת הרכב אך גם נגד נזקים שנגרמים לו בעת ניסיון פריצה כושל, למשל.

בעלי ביטוח רכב חובה וביטוח צד ג׳? צרו קשר עם חברת הביטוח על מנת להקפיא את הפוליסה עד שיהיה ברשותכם רכב אחר. לאחר קבלתו חברת הביטוח תעדכן את פרטיו במערכת, כמו גם את הפרמיה השנתית על יתרת שנת הביטוח.

גניבת רכב (צילום: Shutterstock)
גניבת רכב (צילום: Shutterstock)

איך מפעילים את הביטוח?
הביטוח מופעל מעצם הגשת הדיווח המלא ומילוי הטופס באתר החברה המבטחת. חברת הביטוח שלכם תוודא שלא נהגתם ברשלנות ושעמדתם בתנאי הפוליסה. למה הכוונה? אם למשל הרכב נגנב כי יצאתם והשארתם את המנוע פועל, או במידה ולא הותקנו במכונית מערכות מיגון הנדרשות על ידי חברת הביטוח, הבקשה לתגמולי ביטוח צפויה להידחות.

מה עושים עכשיו?
לאחר קבלת כלל המסמכים ואישורם, סופרת חברת הביטוח 30 ימים; אם במהלכם לא אותר הרכב ישולמו לכם תגמולי הביטוח בתוך שבעה ימים.
כיוון שקבלת תגמולי הביטוח אורכת זמן מה, אם רכשתם כיסוי רכב חלופי זמני בביטוח המקיף שלכם, תוכלו להתנייד כהרגלכם במהרה.