הכתבה נכתבה בשיתוף דפי זהב ZAP

בגדול ניתן לחלק את אוכלוסיית בעלי הרכבים לשתי קבוצות: בראשונה ישנם כאלה שנוהגים להפקיד את הרכב במוסך, להיפרד ממנו לשלום ולקוות שהתשלום לא יהיה גבוה מדי. בשנייה לעומת זאת, ישנם את אלו שלו רק היה להם מוסך משלהם, היו יכולים לטפל בכל תקלה בעצמם. בין אם אתם משתייכים לקבוצה הראשונה ובין אם נולדתם עם מברג ביד, היו סמוכים ובטוחים שיש כמה דברים שאתם עדיין לא יודעים על מוסכים. בכתבה שלפניכם תמצאו ארבע שאלות חשובות שבעלי רכב רבים אפילו לא יודעים שמותר להם לשאול.

האם בעלי מוסכים רשאים לסרב להתקין חלקי חילוף שהלקוח רכש בעצמו?
ב-2017 אושרו תקנות חדשות על ידי ועדת הכלכלה של הכנסת, שחוללו רעידת אדמה של ממש בענף המוסכים. לפני כניסת התקנות לתוקפן, בעלי מוסכים סירבו להתקין חלקי חילוף שנרכשו באופן עצמאי על ידי הלקוחות. הטענה המרכזית של בעלי המוסכים הייתה שאינם מסוגלים לקחת אחריות על חלפים שלא רכשו בעצמם כיוון שאינם יכולים לדעת האם הם מתאימים לרכב ומה היא רמת האיכות שלהם. כיום לעומת זאת, הדברים שונים מאוד.

במילים פשוטות היו ערים לכך שאם ישנו צורך להתקין חלק כזה או אחר, יתכן מאוד שתוכלו לחסוך לא מעט כסף אם תרכשו אותו בעצמכם. לפני כן רק חשוב לוודא שהחלפים שאתם מעוניינים להזמין מותרים לייבוא, שהם מתאימים לרכב שלכם ושהם עומדים בתקנים הדרושים. 

מה ניתן לעשות אם מתגלעת מחלוקת על גובה התשלום?
נסו לדמיין את הסיטואציה הבאה: הרכב שלכם נתקע בבני ברק, הקלדתם בגוגל את מילות החיפוש "מוסכים בני ברק", בחרתם את התוצאה הראשונה והפקדתם את הרכב במוסך שאתם לא מכירים. יומיים חלפו מאז שהפקדתם את הרכב וכעת אתם מתמודדים עם סיטואציה לא נעימה שכן בעל המוסך לא מוכן לשחרר את הרכב עד שלא תשלמו סכום גבוה באופן מחשיד. 

החדשות הטובות הן שבאפשרותכם לפנות לאגוד המוסכים על מנת לקבל סיוע. לפי ההנחיות של אגוד המוסכים, ההמלצה הטובה ביותר היא לשלם את הסכום או להפקיד את הסכום שנמצא במחלוקת בנאמנות במזכירות סניפי האגוד, לשחרר את הרכב ולאחר מכן להגיש תלונה רשמית. האפשרות לפנות לאגוד המוסכים, היא בין הסיבות המרכזיות בגינן מומלץ תמיד לתת עדיפות למוסכים מורשים כחוק שחברים באגוד המוסכים.

בהקשר זה נציין כי אם מתברר שעלות התיקון גבוהה ב-20% לפחות מהעלות עליה סוכם מראש, חלה על המוסך החובה לעדכן את בעל הרכב ולקבל את הסכמתו המפורשת לביצוע העבודה הנוספת. כמו כן חשוב לציין שכדי למצוא מוסך אמין ומקצועי, אין די בלהקליד בגוגל "מוסכים בני ברק". תחת זאת יש לערוך סקר שוק מקיף, לבצע השוואת מחירים, לקבל המלצות מחברים ובני משפחה ולהקפיד לקרוא ביקורות גולשים וחוות דעת של לקוחות באתרים השונים, לפני שמבצעים את הבחירה הגורלית.     

האם מקובל לקבל חוות דעת שנייה?
בעלי רכבים רבים נוטים לקבל את הדברים של המוסכניקים שלהם כתורה מסיני ואפילו לא חולמים לגשת לקבלת חוות דעת נוספת. שימו לב – אמנם מדובר על תחומים שונים מאוד אבל בדיוק כפי שנהוג לקבל חוות דעת שנייה מרופא מומחה נוסף לפני טיפול רציני, כך גם מומלץ לקבל חוות דעת שנייה כשמתבשרים על תקלה שעלות התיקון שלה גבוהה מאוד. המוסכניק שלכם טוען בתוקף שהגיע הזמן להחליף את המצמד? בקשו משני מוסכניקים שעובדים במוסכים אחרים לקבל את חוות דעתם בנושא. יתכן בהחלט שהתשובות שתקבלו יפתיעו אתכם מאוד.

האם חובה לתקן רכב שניזוק בתאונה במוסך הסדר?
עברתם תאונה והרכב שלכם ניזוק? רוב הסיכויים שחברת הביטוח שלכם תפציר בכם לקחת את הרכב למוסך הסדר. למעשה חברת הביטוח גם תבטיח לכם שורה ארוכה של הטבות שיינתנו לכם אם רק תסכימו לתקן את הרכב במוסך הסדר ותנסה לשכנע אתכם שכל בחירה אחרת תהיה לא מוצלחת במיוחד. חשוב לציין שיש לבחון כל מקרה לגופו כשבאים להחליט האם לתקן את הרכב במוסך הסדר או במוסך שאינו בהסדר עם חברת הביטוח. זאת כיוון שיתכן לדוגמה שרכב חדש שיעבור טיפול במוסך הסדר, יאבד את אחריות היבואן. עם זאת, הנקודה הבסיסית היא שעליכם לשקול את הדברים בכובד ראש ולא להתפתות באופן אוטומטי וללא מחשבה להצעה של חברת הביטוח. 

במידה ולא מצאתם מוסכים בבני ברק שיכולים לסייע לכם עם הבעיה נסו למצוא מוסך בפתח תקווה והסביבה של בני ברק.

הכתבה נכתבה בשיתוף דפי זהב ZAP