מרצדס 200 GLA, רמת גימור פרימיום, הוא רכב טריקי, במיוחד לנו, הישראלים. זאת אומרת, ישראלים בעלי ממון שמתים על המותג הגרמני. הרי כשאתם באים לקנות SUV, המחזיק ברשותו את הסמל הנכון על גבי הפרונט, אתם א) רוצים שישימו לב אליכם בזמן העמידה ברמזור; ב) שלא יפסיקו לדבר עליכם בפינת הקפה בעבודה; ג) ובעיקר שיעריכו את המאמצים שהשקעתם עד שהבאתם את הדבר הזה עד הלום, ולכן אני לא יודע אם הבונבוניירה, על כל יתרונותיה, היא באמת מה שאתם מחפשים.
מדובר בג'יפון קומפקטי, נאה, לא יותר מזה. אין בו אגרסיביות בעלת נוכחות ממגנטת או מוחצנות דרמטית או אפילו מקוריות גאונית שתגרום לכם לצוואר תפוס. זהו ג'יפון יוקרתי שאת תכונותיו הטובות הוא שומר דווקא לפנימיות ופחות לחיצוניות, והמחיר, שאלתם? 315 אלף שקל. כן, הבנתי, מדובר בחתיכת מחיר.
ה־GLA נולד בול בשבילם. לא אנשי השופוני אלא סוגרי העסקאות, מקבלי ההחלטות, ואחרי הדור הראשון שסבל מאי־אלו בעיות יש כאן שיפורים שנועדו להקל על חייהם. קודם כל המידות זכו לשינויים מבורכים. כדי לשפר את הנוחות הגביהו אותו (161 סנטימטרים). הרחיבו אותו בשלושה סנטימטרים וגם את בסיס גלגליו הגדילו בשלושה סנטימטרים.
כך כשנכנסים פנימה ישנו המרווח הדרוש, בזכות בסיס גלגלים נדיב, שעומד כעת על 273 סנטימטרים. שום דבר לא מפריע לראש או לכתפיים, בטח לא לרגליים. מושבי העור נוחים, מפנקים. הם יודעים לתמוך בגב, בטח בכיסא הנהג על כל שיפצוריו החשמליים, וגם יושבי השורה השנייה בטח יבחינו שהספייס גדול בעשרה סנטימטרים לעומת הדור היוצא, וזה בהחלט הרבה. את המרווח גם ניתן למצוא בתא המטען, אומנם מדובר ב־435 ליטר, לא התא הכי גדול בהיצע, אבל הוא בנוי נכון ונוח להטענה.
אפשר לשחק שעות עם מערכת המסכים הענקית ולשלוט עליה מגלגל ההגה דרך פד מיוחד ואפילו באמצעות מגע. מודה, לפעמים אני מעדיף קצת יותר פשטות בתחום, אבל מי אני? העולם נכנס עוד רגע לשנת 2021 ואין מקום לדינוזאורים עתיקים מפעם.
ועדיין, בתוך כל הטוב יש לפעמים גם מפגשים עם פלסטיקה מעט פושטית, לא כזו שמצפים לפגוש ברמות המחירים האלה, ובטח קשה למחול על המחדל שליושבי השורה האחורית אין פתחי מיזוג, מה שהיום ניתן לקבל ברכבים הרבה יותר זולים וצנועים.
כן, אפשר להשיג את הרכב במחיר שמתחיל ב־289 אלף שקל, רמת גימור אקסקלוסיב, אבל אז גם תיאלצו לוותר על מספר גדג'טים כמו התנעה בכפתור ובטח לוח המחוונים הענק, שמשנה בהרבה את עוצמת החוויה. אם אתם קונים כבר מרצדס, אז לא תתפנקו?
יצאתי ביום המבחן למפגש צמרת עם פסגת הגלבוע. אמצע השבוע, הכביש שעולה למעלה ההר כמעט ריק, כיף גדול לאוחזים בהגה. הרכב הנ"ל מגיע עם מנוע 1,300 סמ"ק, ארבעה צילינדרים, שמיוצר מאז 2018 והוא תוצאה של שיתוף פעולה שנרקם בין דיימלר הגרמנית לקונצרן רנו־ניסאן־מיצובישי. מנוע שבזמן שיוט יכול לדומם בוכנות ובכך לחסוך בתצרוכת הדלק.
המנוע הנ"ל מקבל סיוע מתיבה אוטומטית, כפולת מצמד בעלת שבעה יחסי העברה והנעה קדמית. רכב שלמעשה בנוי על פלטפורמת MFA2 המתקדמת, שלדברי היצרן מסייעת טכנולוגית וגם בעזרת חומרים קלים לנסיעה יעילה, חסכונית ושקטה.
אז נכון, אין פה אולי ה"וואו" הנדרש במראה החיצוני, אבל יש פה האיכויות הגרמניות המוכרות בזמן נהיגה. לא חסרים לרכב כוח ומהירות (8.7 ש' מ־0 ל־100 קמ"ש). הוא מענג לנסיעה במהירויות שיוט גבוהות, ולביצועים במצב נהיגה ספורטיבי, לכן גם אחיזת הכביש שלו בולטת במיוחד.
עוד כדאי לציין את בידוד הרעשים היעיל ועבודת המתלים, שיודעת להסתדר עם הפגמים הקטנים בכביש וגם עם יותר גדולים. סיימנו יום נהיגה עם ליטר בנזין על כל 13.5 קילומטר, בהחלט נתון יפה וחסכוני.
לרשימת היתרונות של הגרמנייה, הקומפקטית, כמו תמיד כדאי להוסיף את אמצעי הבטיחות שזוכים לציון הגבוה 7. הם כוללים מערכת בלימה אוטונומית עם זיהוי של הולך רגל וכלים דו־גלגליים, בקרת שיוט אדפטיבית עם סיוע בנסיעה בפקק וזיהוי תנועה חוצה מאחור. בטח גם תרגישו את הסיוע האקטיבי בשמירה על נתיב הנסיעה - כשבמקרה תחצו את פסי הצד, הוא יאט את הרכב בצורה דרמטית. לתוספת הזאת, מודה, צריך קצת זמן כדי להתרגל.
בסוף קיבלנו רכב קומפקטי, צנוע, וכמו שהמליצו פעם, אל תסתכלו בקנקן. זה אומנם לא כל כך מסתדר עם עקרונות הבסיס של המותג, אותם יוקרה, הוד והדר שמציבים אותו דרך קבע בפסגה העולמית, אבל כבר למדנו השנה שהעולם משתנה, ומה שהיה לא יחזור בקרוב. קצת צניעות בטח לא תזיק, ואם לא מכונית מרצדס מטורפת, אז GLA, שלא מנקר עיניים, מגיע אחרי שיפור ניכר ובהחלט מבצע את העבודה. u
גלגלים רזרביים
למי שמחפש בימים אלה רכב שטח מפנק, יש פה הזדמנות אמיתית. אסטון מרטין הנחיתה בישראל את ה־DBX (בתמונה למטה), רכב השטח הראשון שייצרה ב־107 שנות קיום. הבעיה היחידה והקטנה היא שאני עדיין מנסה לאתר את הנהג/ת שייקחו מונומנט שמחירו 1.69 מיליון שקל ויעלו איתו לג'בלאות מאובקות. הרי עם כל הכבוד, תמצאו במחיר הנ"ל עיצוב פנים מלא מעור, מערכת שמע מדהימה וגג פנורמי, וכמובן לחלק הטכני אחראי מנוע בנזין מפלצתי בנפח 4,000 סמ"ק, בעל הספק של 542 כ"ס, המייצר האצה של 4.5 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש ומהירות מרבית של 291 קמ"ש. כנראה שה־DBX יעבור נפלא את הסוואנה של הרצליה פיתוח בדרכו לג'ונגלים של כיכר המדינה.
אנחנו מתקרבים לסוף השנה ולתחילת הסיכומים, לכן קבלו סיכום ביניים של שוק הרכב, כולל חודש אוקטובר. בחמשת המקומות הראשונים, בטבלת המכירות, ממוקמות לפי הסדר: יונדאי, טויוטה, קיה, סקודה ומיצובישי. סקודה היא היחידה מבין החמש שרושמת גידול לעומת שנת 2019 ומדובר ב־4%. סיאט, שבמקום השישי, זוכה לצמיחה הגדולה ביותר לעומת אשתקד בין חבורת הצמרת, ומדובר ב־20%. שוק הרכב, שידע עליות וירידות בתקופת הקורונה, עדיין רושם ב־2020 ירידה של 16% במכירות לעומת השנה שעברה.