את ה־PHEV MG EHS בנה ככל הנראה מתכנן סיני עם רצון עז להוכיח את עצמו, אחרי שצבר שנים של זלזול. אני חלילה לא מנסה לפגוע, זו רק השערה דמיונית, אבל ייתכן שבעקבות ימים ארוכים שבהם שמע את המשפט “טוב, זה סיני", הוא החליט לבנות רכב שיוציא את העיניים לאירופים, לקוריאנים ובטח ליפנים, יעלה כמה שיעלה. למי שלא מכיר, MG הוא מותג שחדר לארץ כבר לפני 16 שנה, אבל הגיע הזמן שיצהיר “הנני כאן".

ה־MG ZS EV שהנחית אצלנו היה בשנה החולפת לרכב החשמלי הנמכר בישראל. זה לא רק המחיר הנמוך יחסית, אלא גם התמורה שהוא הגיש. כעת אנחנו מדברים על שדרוג ברמה, ביכולות ובנראות. ה־PHEV MG EHS הוא רכב פלאג־אין נטען, כזה שמשלב נסיעה על חשמל עם מנוע בנזין. אז הסיני שהגיע צנוע ונחבא אל הכלים, כעת מכוון גבוה, אפילו לעבר רכבים כמו פיג'ו 3008 שגר באולם התצוגה הסמוך, בכל זאת הם מיוצגים על ידי אותו יבואן (חברת לובינסקי).

אני לא סתם מתלהב, אם אתם גרים במרחק של כ־50 קילומטר נסיעה הלוך חזור ממקום העבודה ויש באפשרותכם להקים עמדת טעינה ליד הבית, או יש לכם כזו במשרד, הרכב הזה בהחלט שווה בדיקה.

PHEV MG EHS (צילום: רונן טופלברג)
PHEV MG EHS (צילום: רונן טופלברג)

במבט ראשון המחיר לא נמוך, 159 אלף שקלים, אבל עבור הטכנולוגיה המוצעת ורמת הרכב שמקבלים המחיר הגיוני. מדובר בג'יפון יפה למראה, אלגנטי ויותר מכל הוא מרשים בממדיו. אורכו 457 סנטימטרים, בסיס גלגליו 272 סנטימטרים. לא מדובר רק על יושבי הפרונט, גם בשורה האחורית יחושו שהמרחב שפרוש בפניהם הוא עצום.

ובפנים, רמת האבזור היא כבר כמעט מוגזמת. לא מדובר במספר רמות גימור אלא באחת בלבד, ומקבלים בה גג שמש פנורמי גדול, בקרת אקלים מפוצלת, כולל פתחי מיזוג מאחור, מושבים קדמיים חשמליים עם אפשרות חימום, פתיחה וסגירה חשמלית לתא המטען, כמויות עור בלתי נגמרות במושבים, בדשבורד. אני מודה שרכב ההדגמה הגיע עם ריפוד שחלקו בצבע אדום, שלא ממש עשה לי טוב בעיניים, אבל לא לדאוג: לשמרנים שכמוני יש אפשרות בחירה לצבע כהה.

יש מערכת שמע מצוינת עם מסך מולטימדיה בגודל 10.1 אינץ', אני רק חייב לציין שהשליטה בו הייתה מעט מסורבלת. תוסיפו לוח מחוונים דיגיטלי עם תצוגות מתחלפות, כניסה והנעה ללא מפתח - ותגלו רשימה שלא תמצאו גם ברכבים יקרים יותר. אז נכון שיש אפשרות בחירה בין 64 צבעי תאורת אווירה פנימית ואפשרות שהצבע גם יפעם אם תבקשו, אבל בסך הכל אין הפרזה קיטשית כמו שלעתים הסינים מתנדבים לתת. הרוב בטוב טעם עם הקפדה על הפרטים הקטנים.

PHEV MG EHS (צילום: רונן טופלברג)
PHEV MG EHS (צילום: רונן טופלברג)

אחרי שסיימנו לשרוק בהתפעלות, יצאנו לדרך. טווח הנסיעה החשמלי, על פי מה שסופר לנו, הוא 52 קילומטרים, ומתברר שיש אמת בפרסום. פחות או יותר הגענו לקילומטרז' הזה רק באמצעות הסוללה. כעת הנהג יכול לנהל את הנסיעה. לנהוג רק על חשמל, או לשמור חלק להמשך ולהשתמש בינתיים במנוע הבנזין. תוך כדי נסיעה באפשרותו לטעון את הסוללה על ידי בלימה רגנרטיבית, שמתבצעת על ידי הורדת רגל מהגז שמאיטה מעט את הרכב ותוך כדי כך טוענת את הסוללה.

אל תפקפקו. במהלך הבילוי המשותף רוקנתי את הסוללה החשמלית וטענתי אותה תוך כדי נסיעה. היכולת הזו להשתמש בחשמל ובבנזין מרשימה, ושוב - אם אתם לא צריכים לנסוע הרבה במהלך השבוע, כנראה שתיכנסו לתחנת הדלק רק בשביל להתעניין בשלומו של המתדלק.
עכשיו תשאלו, איך הוא נוסע? מצוין, תודה ששאלתם. אמרנו כבר, המתכנן שבנה את הרכב ראה בדמיונו את הטופ, פרימיום, מותגים גרמניים. יש כאן מנוע טורבו בנזין בנפח 1,500 סמ"ק שיודע לספק 162 כ"ס, ואליו מצטרף מנוע חשמלי שיודע לנפק 122 כ"ס. ההספק המשולב שולח 258 כ"ס.

אולי כבר שכחתם את ההסברים מפעם, אבל ברכב חשמלי זמינות הכוח היא מאוד מהירה, והג'יפון הסיני מגיע מ־0 ל־100 קמ"ש תוך 6.9 שניות. המומנט פה הוא עצום, 37.7 קג"מ, אבל יש אפשרות למומנט מקסימלי, רגעי, שיכול להצמיד אתכם למושב עם 48.9 קג"מ. במהלך הנסיעה תתוודעו לתיבה אוטומטית מיוחדת בת עשרה הילוכים, שישה מופנים לכיוון מנוע הבנזין ועוד ארבעה לעבר מנוע החשמלי. כוח לא חסר, מהירות וזריזות גם. מתלי הרכב בדרך כלל הצליחו להסתדר עם המפגעים שפגשנו, אולי בעיר זה היה קצת פחות מרשים, אבל עדיין נסבל.

עוד נקודת חוזקה של הרכב הסיני נמצאת באגף הבטיחות. שוב מדובר בהפגזה כבדה וברמת אבזור שזוכה לציון הגבוה 7 וכוללת שלל אמצעי בטיחות, בהם בקרת שיוט אדפטיבית, תאורה שהעוצמה שלה מתחלפת בהתאם לתנאי הדרך ומצלמת 360 מעלות, שהיא דבר מגניב. ארבע מצלמות מסביב מראות לנהג מה יכול להפריע לו בזמן חניה, בעקיפה, כולל הדמיית תלת־ממד. בנוסף יש כאן תוספת בטיחותית מעניינת, שכנראה נראה יותר ויותר ברכבים חשמליים. מאחר שהג'יפון פועל חרישית כשהוא נוסע על חשמל, הוסיפו זמזום מלאכותי כדי שעוברים ושבים ברחוב יקלטו שבכל זאת הכביש לא פנוי וכלי במשקל 1,850 ק"ג מתקדם במהירות לעברם.
כמו שהבנתם, סיימנו את הנסיעה מופתעים ומרוצים. הרכב הוא סימן למה שעומד לקרות בעתיד הלא ממש רחוק. הסינים, שבעבר היו רחוקים שנות אור ממותגי־העל, כבר נוגעים בעורפם של השליטים המוטוריים. יותר ויותר יגיעו ויציעו סחורה מעניינת, במחירים נוחים. לא נפגוש יותר תופעות של רגשי נחיתות, אלא יש סיכוי שנצפה בניצני מגלומניה. אנחנו פה, ומאחור משתרך לו שאר העולם. 

גלגלים רזרביים

תכירו שם חדש - ג'נסיס. מותג־העל הקוריאני, או אם תרצו חטיבת היוקרה של יונדאי, נחת בארץ כשהוא שולח נורות אזהרה לכל הגברדיה הוותיקה. מדובר במותג צעיר, בן שש שנים, שפעיל כיום בעיקר בארצות הברית, קנדה ואוסטרליה. כדי להתחרות במותגי-העל, בג'נסיס גייסו את מיטב המעצבים והמתכננים, ביניהם אפשר למצוא את פיטר שרייר, שחתום על אאודי TT והחיפושית החדשה, או לוק דונקרוולק, שהיה המעצב של למבורגיני ובנטלי, ולתחום הביצועים הובא רב־אומן אלברט בירמן, שהיה אמון על חטיבת הביצועים של ב.מ.וו.

ג'נסיס (צילום: באדיבות היצרן)
ג'נסיס (צילום: באדיבות היצרן)

ג'נסיס תחנוך את אולמה החדש בהרצליה עם שני דגמים עיקריים. מכונית המנהלים G80 ו־GV80, שהוא ה־SUV הראשון של המותג, שיגיע בגרסת שבעה מקומות (בתמונה למטה). בהזמנה מיוחדת ניתן להזמין את ספינת הדגל המפוארת G90. בהמשך יגיעו GV70 - רכב פנאי־שטח המיועד לחמישה נוסעים, G70 - רכב סדאן ספורטיבי, ובמהלך השנה יושק SUV חשמלי שיציע טווח נסיעה של למעלה מ־500 קילומטר בין טעינות. כמה מילים על מי שכבר כאן: ה־G80, מכונית מנהלים מפוארת, מגיעה באורך 500 סנטימטר ובסיס גלגלים של 301 סנטימטר. היא מחזיקה מנוע ארבעה צילינדרים, בנפח 2,500 סמ"ק, הספק של 304 כ"ס ומומנט של 43 קג"מ.

ההאצה מ־0 ל־100 קמ"ש מתבצעת תוך 6 שניות. מחירה יחל ב־385 אלף שקלים. GV80, ה־SUV החדש, מגיע באורך 494 סנטימטר, בסיס גלגליו 295 סנטימטר. הוא מכיל מנוע טורבו-דיזל, שישה צילינדרים בנפח 3,000 סמ"ק שיודע לספק 278 כ"ס ומומנט מרשים של 60 קג"מ. הרכב מאיץ מ־0 ל־100 קמ"ש תוך 6.8 שניות, ומחירו מתחיל ב־499 אלף שקלים. כמו שציינו ישנה ה־G90, שיא היוקרה, שתנחת כעת רק בהזמנה מיוחדת. מנוע 5,000 סמ"ק, הספק של 425 כ"ס, ציון 8 ברמת האבזור הבטיחותי. מחיר? 690 אלף שקלים.

חברת טלקאר הודיעה שהיא פותחת בשיווק קיה סיד בגרסאות האצ'בק, חמש דלתות, גיר ידני וסטיישן אוטומטית, כששתיהן מחזיקות יחידות הנעה חדשות המסתייעות בטכנולוגיית היברידיות מתונה. בסיד סטיישן יחליף מנוע טורבו־בנזין בנפח 1,500 סמ"ק את מנוע ה־1,400 סמ"ק ששימש עד עתה, ואילו בגרסת ההאצ'בק, תיבת הילוכים ידנית, יגיע מנוע טורבו־דיזל בנפח 1,600 סמ"ק, שמגיש תוספת של 21 כ"ס (136 כ"ס) לעומת המנוע היוצא. למרות התוספת בהספק, פליטת המזהמים ירדה ב־6%. מחיר ההאצ'בק 123 אלף שקלים, ואילו הסטיישן 139 אלף שקלים.