הצעיר ברכב שליד פנה אליי כשעמדנו מול הרמזור. מכירים את אלה שמדלגים על שלב הגישושים, “אהלן, מה שלומך?", וישר עוברים ל"פתח, פתח חלון"? זה היה אחד הבכירים שבהם. אז הגבר־גבר לא השקיע בנימוסים והליכות, אלא ישר חקר: “מה זה?", כשהוא מתכוון לרכב שבו נהגתי. 

באותו רגע הצטערתי שאין לי הלוק המסוקס של קלינט איסטווד מ"הארי המזוהם". היי, לא הייתי משתמש בחיים בסמית אנד ווסון, בכל זאת מדובר בשוחר שלום, אבל במחשבה שנייה, הייתי מסנן “קופרה פורמנטור", לוחץ על דוושת הגז ודוהר לעבר השקיעה.

קופרה פורמנטור, שימו לב לכמות הרי"שים שמתגלגלת לכם כעת בפה ולנושא השיחה החדש שישאיר אתכם לפחות רבע שעה כמרכז העניינים בשיחת הסלון. “מה זה?", "איזה צבע?", "מי היבואן?", "מה מקור השם?". כבר היה שווה רבע מהמחיר.

ובכן, קופרה במשך שנים הייתה תת־משפחה ברכבי סיאט, כזו שפנתה לכיוון הספורט והביצועים וכעת החליטה לצאת לעצמאות כילדה הרעה של המיינסטרים הספרדי. כדי להציב את עצמה בראש סדר היום וכדי שלא יפסיקו לדבר עליה גם אחרי הארוחה, היא פורשת כעת את חסותה על אימפריית הכדורגל של ברצלונה. אם טר שטגן יכול, גם אתם יכולים.

אפילו מי שלא כל כך בעניין, מומלץ לו לגשת למגדל צ'מפיון מוטורס בבני ברק, מול קניון איילון, שם בקומה השישית מוצג כעת המותג באולם פופ־אפ. כדאי לעשות זאת רק כדי להריח משהו שונה, מיתוג יותר מחוספס, סליזי, אבל כבר חייבים לספר שקופרה לא בנויה לכל נהג. 

יש כאן אומנם גרסאות לרכבי משפחה מוכרים של סיאט כמו אטקה ולאון, וגם פורמנטור - שעליו נרחיב - הוא בהחלט בעל יכולות משפחתיות של הסעה וטיולים, אבל קבלו המלצה, אם אתם לא חובבי נהיגה, כדאי שתזפזפו.

אז בניגוד לאטקה וללאון, שאותם כבר פגשתם כרכבי סיאט מהוגנים, פורמנטור הוא דגם חדש ששורטט ויוצר במיוחד בשביל המותג, ואין ספק שאם רציתם למשוך תשומת לב, הצלחתם. מדובר ב־SUV קופה באורך 445 סנטימטר, ובסיס גלגלים 268 סנטימטר. הוא לא גבה קומה (153 סנטימטר), אבל כולו זועק ספורטיביות ועוצמה. 

התדמית קשורה לא מעט למראה הקרבי שהרכב משדר. חלק אחורי משתפל, כתפיים מודגשות, חזית אגרסיבית, ופס תאורת בלימה לאורך הספוילר האחורי, קוסט טו קוסט, שגם אם לא התכוונתם, תהיו בטוחים שנהגי ונהגות הסביבה שמו לב אליכם, בטח אם תבואו ברכב בצבע גרפיט מהמם.

גם בפנים הרצון לחדש ולהפתיע קיים ובגדול, אבל לדעתי מעט פוגע, לפחות לחובבי כפתורים ומגע פיזי כמוני, שמתקשים להתחבר לטאץ', שלפעמים עובד טוב ולפעמים קצת פחות. אז קודם כל יש מערכת סאונד של “ביטס" לחובבי המוזיקה, עם עשרה רמקולים ומסך מולטימדיה גדול (10 אינץ׳). מול הנהג יש לוח מחוונים דיגיטלי מעורר התפעלות, אבל שוב, לטעמי הדגש על שליטה באמצעות מגע הוא הרבה יותר מדי. הכל בטאץ': המיזוג, אפילו פתיחת הגג הפנורמי. לא ממש נפלתי מהכיסא, שאגב מאוד נוח.

כן, חוץ מענייני טאץ' הרכב בהחלט נותן הצגה. איכות חומרים טובה, ייחודית, הכוללת משחק עם צבע הברונזה, שהוא צבע המותג. יש תאורת אווירה בדלתות, שגם מאותתת כהתרעה על סכנות בשטח מת, חידוש בהחלט מפתיע.

מושבי הספורט בפורמנטור נוחים, מחבקים. שני נוסעים מאחור ימצאו לעצמם תנוחת ישיבה מרווחת וגם ייהנו מפתחי מיזוג. תא המטען מספק ויכול להכיל 425 ליטר, אבל עם כל הכבוד, רכבי קופרה באו לשדר ביצועים ועל זה באנו לדסקס.

התדמית קושרה לא מעט למראה הקרבי. קופרה פורמנטור (צילום: באדיבות היצרן)
התדמית קושרה לא מעט למראה הקרבי. קופרה פורמנטור (צילום: באדיבות היצרן)

לאון, אטקה ופורמנטור מגיעים עם מנוע בנפח 2,000 סמ"ק TSI, הספק מטורף של 300 כ"ס ומעלה, כשמחיר הדגמים מטפס הרבה מעבר ל־200 אלף שקלים ומיועד למי שיש לו כסף בחשבון וגם יודע בסוף היום לשלוט בחיה, ותאמינו לי שלא קל לאלף את קופרה.

פורמנטור, נכון לעכשיו, הוא הדגם היחיד שמגיע גם בגרסה יותר עממית ונגישה. מנוע 1,500 סמ"ק TSI עם 150 כ"ס ומחיר, אומנם לא נמוך במיוחד, אבל בהחלט כזה שניתן לבלוע - 175 אלף שקלים. זה הרכב שבקופרה מכוונים כרב־המכר בשוק המקומי.  

אז אם אתם נהגים מקצועיים, חדורי אמונה ביכולותיכם המוטוריות, כנראה שתבחרו בפורמנטור VZ, זה שמחזיק מנוע 2,000 סמ"ק, הנעה כפולה, 310 כ"ס ועושה את הדרך מ־0 ל־100 קמ"ש בפחות מ־5 שניות. רכב שגם עולה בהתאם (260 אלף שקלים), עוד סיבה למתחילים לבחור בגרסה הפחות עוצמתית, אבל הבהחלט מהנה.

בגרסת מנוע ה־1,500 סמ"ק TSI, הנעה קדמית, מומנט של 25.5 קג"מ שאותו ניתן לפגוש כבר ב־1,500 סל"ד. גיר רטוב, כפול מצמד, בן שבעה הילוכים שאפשר לשחק איתם באמצעות קאליפרים שנמצאים בצדי ההגה. מהר מאוד התחברתי לפורמט. אין לו אולי העוצמה שיש לאח הבכיר, אבל יש פה זריזות ונחישות שמאפשרות לצאת בקלילות לעקיפות, לעלות עליות, ההיגוי מדויק, האחיזה חזקה. 

גם בגרסה הזולה יותר יש מערכת שלדה אדפטיבית עם מתלים אדפטיביים, שמסייעת לשיפור היכולות הדינמיות, ובמצב ספורט המתלים מקשיחים את עצמם ושותלים את הרכב חזק בתוך האספלט. 

הפורמנטור, עם כל היכולות, הוא גם רכב בטיחותי שזוכה לציון הגבוה 7 ברמת האבזור. הוא כולל לא פחות מעשר כריות אוויר, נוסף לכל האמצעים המוכרים כמו בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית ומערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב.

מבחינת צריכת דלק סיימנו את היום עם ליטר על כל 11.6 קילומטר. ראינו רכבים חסכוניים ממנו, אבל היי, רציתם רכב שיודע לנסוע מהר וחזק.
קשה לדעת איך יאכלו את העולה החדש, שאיכשהו מתיישב לו בין הכיסאות. יש לו אומנם לא מעט יתרונות. מראה נכון, ייחודיות, ספורטיביות, אבל מצד שני מעריצי קופרה, חובבי ההגה האמיתיים, עלולים לחשוב שהגרסה הזו חלבית מדי עבורם. בחייכם, מנוע 1,500 סמ"ק, 150 כ"ס, 25.5 קג"מ? עם נתונים כאלה אולי ניתן לסובב ראשים ברמזור, אבל אי אפשר לזכות בתהילת עולם.

גלגלים רזרביים

התו הירוק. טויוטה ראב4 מגיעה כעת בגרסת פלאג־אין הייבריד (בתמונה למטה), נטענת, הנעה כפולה, שעל פי היצרן מסוגלת לעבור בנסיעה, על חשמל בלבד, מרחק של 75 קילומטר. טווח הנסיעה הכולל, חשמל ובנזין, יטפס למרחק של למעלה מאלף קילומטר. ציונו הירוק של הרכב הוא 1, ציון אבזור הבטיחות הוא 8 מקסימלי, ומחירו 255 אלף שקלים. ראב4, מרכבי הפנאי הבינוניים הפופולריים בארץ, מגיע בנוסף למנוע החשמלי עם מנוע בנזין בנפח 2,500 סמ"ק, והספקם המשולב הוא 306 כ"ס. את ההאצה מ־0 ל־100 קמ"ש הג'יפון עושה ב־6 שניות בלבד. 

טויוטה ראב4 (צילום: טויוטה)
טויוטה ראב4 (צילום: טויוטה)

עוד רכב פלאג־אין נטען, שמשווק כעת, הוא סיטרואן C5 איירקרוס, שעל פי נתוני WLTP מסוגל לעבור על חשמל בלבד 61 קילומטר ומחירו יחל ב־219 אלף שקלים. C5 איירקרוס הנטען, מהרכבים היותר משפחתיים בסביבה, מגיע עם מנוע בנזין טורבו בנפח 1,600 סמ"ק ומנוע חשמלי שביחד יודעים לספק 225 כ"ס כשהמומנט המשולב הוא 36.7 קג"מ. טעינה משקע ביתי אורכת כ־6 שעות. 

חברת איתוראן ערכה מחקר בנושא “גניבות רכב ברבעון הראשון של שנת 2021". מתברר שאזור השרון הוא האהוב על הגנבים ומוביל עם 30% מכלל הניסיונות, אחריו גוש דן עם 27%, ואזור הדרום עם 23%. הסגמנט האהוב על הגנבים, כמו על הנהגים, הוא ג׳יפים וג'יפונים - 37%. ברבעון הראשון של השנה 36% ממקרי הגניבה החלו בפריצה אלימה וניסיון הנעה דרך מחשבי הרכב. ב־28% מהמקרים הגנב השיג את המפתח והקל על עצמו את המלאכה. שמרו על עצמכם.