מובילאיי, מקבוצת אינטל, מוסיפה את העיר ניו יורק לרשימת היעדים הגלובאליים (שמתרחבת במהירות) בהם היא מבצעת נסיעות מבחן ברכב האוטונומי (AV). כניסתה של החברה לניו יורק, העיר הגדולה ביותר בצפון אמריקה ואחת מסביבות הנהיגה המאתגרות ביותר בעולם, ממחישה את היכולות העצומות של טכנולוגיית ה-AV שלה ומוכיחה כיצד הגישה הייחודית שלה מאפשרת התרחבות גיאוגרפית וכלכלית מהירה.

במהלך אירוע תקשורתי שנערך היום (שלישי) בנאסד"ק בניו יורק, מנכ"ל מובילאיי, פרופ' אמנון שעשוע הסביר כיצד הטכנולוגיה של מובילאיי מתכוננת לפריסה מסחרית. על מנת להמחיש את דבריו, פרופ' שעשוע שיתף סרטונים שבהם נראים כלי הרכב האוטונומיים של מובילאיי, כשהם מתמודדים עם נהיגה ברחובות המאתגרים של ניו יורק הן במהלך היום והן בלילה, וכן בעת גשמים עזים. "נהיגה באזורים עירוניים מורכבים כמו ניו יורק היא צעד משמעותי בבחינת יכולותיה של מערכת אוטונומית וקירוב התעשייה למוכנות מסחרית", אמר פרופ' שעשוע. 

בסרטון אותו הציג שעשוע, הרכב האוטונומי של מובילאיי, המבוסס מצלמה בלבד, נוסע בהצלחה ברחבי העיר ניו יורק, העמוסים לעייפה. גישת ה"יתירות אמיתית" (True Redundancy™) של מובילאיי, ראשית מכפילה את יכולותיה של תת-המערכת המבוססת ראייה ממוחשבת, טרם הוספת תת-מערכת נוספת, המבוססת חיישן לייזר מסוג לידאר ורדאר. 


הרכב של מובילאיי   (צילום: Mobileye)הרכב של מובילאיי (צילום: Mobileye)

נכון להיום מובילאיי היא החברה היחידה המחזיקה באישור לבחינת נהיגה אוטונומית בעיר. במהלך הנהיגה הן בשעות היום והן בלילה, הרכב האוטונומי של מובילאיי צובר ניסיון מתקדם. ניסיון זה מציף שבעה דפוסים בולטים במיוחד:

הולכי רגל: חציית כביש שלא במקומות המיועדים לכך נפוצה בערים רבות, אך בניו יורק היא תופעה נרחבת במיוחד, ומשולבת עם מספר גבוה מאוד של הולכי רגל. על הרכב האוטונומי להניח הנחות לגבי התנהגותם של אותם הולכי רגל ולשלב הנחות אלו במדיניות הנהיגה שלו.


תרבות נהיגה: כאשר הרחובות פקוקים, הנהגים הופכים חסרי סבלנות ואגרסיביים. נהגי העיר ניו יורק, במיוחד נהגי מוניות ונהגים מקצועיים אחרים, אסרטיביים הרבה יותר מאשר נהגים בערים אחרות.


צפיפות תנועה ומגוון משתמשי הדרך: על אף המספר הנמוך של בעלי רכבים בעיר ניו יורק, בהשוואה לערים גדולות אחרות בארה"ב, הכמות והמגוון של משתמשי הדרך, גדולים במיוחד. בניו יורק יש שיעור גדול מאוד של מוניות ולימוזינות, אוטובוסים, משאיות, עגלות מזון, כרכרות רתומות לסוסים, רכבי חירום, אופניים, קורקינטים, סקייטבורדים ועוד.


חניה כפולה: מי חונה ומי לא? על השאלה הזו קל יותר לאדם לענות מאשר למכונה, וצפיפות האוכלוסין של ניו יורק תורמת למספר גבוה של רכבי משלוח שחייבים לעצור לפרוק סחורה. על כן חניה כפולה נפוצה בניו יורק. כלי הרכב האוטונומיים מתקשים להתמודד עם זה, אולם הרכב האוטונומי של מובילאיי לומד באמצעות משתמשי דרך אחרים מתי יש לעקוף.


הרכב של מובילאיי   (צילום: Mobileye)הרכב של מובילאיי (צילום: Mobileye)


בנייה: ניו יורק היא אתר בנייה אחד גדול, ומובילאיי יודעת זאת הודות לכל המידע שנצבר במפות ה-AV שלה המתעדכנות באופן שוטף. בעוד שמתחרים אחרים מסתמכים על מכוניות המבחן שלהם לבניית מפות או מוציאים מיליוני דולרים על נסיעות ברכבי מיפוי מיוחדים, מובילאיי אוספת מידע אודות נתיבים חסומים או סגורים ממכוניות שכבר נמצאות על הכביש (מידע שאותו היא גם מעמידה באמצעות רישיון לרשות שירותים עירוניים מסוימים).


מנהרות וגשרים: האי מנהטן מחובר לאזורים שמסביבו באמצעות 15 מנהרות ו-21 גשרים, שרבים מהם כוללים נתיבים צרים, התחומים באמצעות עמודים או קונוסים, עקב אכילס של כלי רכב אוטונומיים רבים. מול כל אותם "רהיטי רחוב", ואף מול כבישים רב-מפלסיים, טכנולוגיית מיפוי ההמונים של מובילאיי ומערכת החישה המיומנת שלה, מבינות את כל האתגרים האלה ומתמודדות עימן בהצלחה.

בנוסף לכך, ה"רעש הוויזואלי" וזיהום האור מרתיעים את מערכת החישה של הרכבים האוטונומיים השונים. אולם, עם התאמות אלגוריתמיות מועטות, כלי הרכב האוטונומיים של מובילאיי מתמודדים איתם ביעילות.