ניסאן קשקאי החדש הושק בדור השלישי בישראל. זו חתיכת חדשה, כי רבים חיכו לרכב הזה, וציפו לרכוש אותו לכשיגיע, או רכשו קרוסאוברים מתחרים לו משאיחר להגיע. והנה הוא פה. קשקאי הוא אחת מאבני הדרך עם פריצת רכבי הקרוסאובר המשפחתיים לחיינו, והשתלטותם על שוק הרכב. כלי רכב מוגבהים, מעוצבים שהחליפו את המכוניות המשפחתיות הסטנדרטיות שאותן נהגנו לרכוש פעם, וכעת הן אופציה שלישית/רביעית ברשימת העדיפויות שלנו, אם בכלל.

יש מכוניות “סטנדרטיות" שאני ניגשת אליהן בתשומת לב רבה ומיוחדת, יותר ממכוניות מבחן יוקרתיות או ספורטיביות, רק בגלל העניין שיש סביבן. בישראל, בדיוק כמו באירופה, שם קשקאי הובילה את טבלאות המכירות בקטגוריה וזכתה בשלל פרסים בינלאומיים, יש עניין מיוחד בדגם החדש ובדור החדש, שאמור לספק הרבה יותר לצרכן; יותר קדמה, יותר אבזור בטיחות, יותר חיסכון בדלק (ופחות זיהום אוויר), בציפייה שהמחיר לא ישתנה לרעת הכיס שלנו.

אם כך, נתחיל מהשורה התחתונה? קשקאי הוא רכב פנאי שטח יותר מתקדם, יותר מהנה לנהיגה, ויותר מרשים מבפנים החוצה בדור החדש. הוא מעוצב יפה יותר: מהחזית החדשה, עם הפנסים הדקים והמלוכסנים, הגריל הרחב בצורת V, דרך הפרופיל הרבוע והרובוטריקי קמעה, ועד החלק הכי פוטוגני שלו, האחורי - עם עיצוב מודרני מאוד של קווים ישרים, פנסים מצועפים, ומראה אגרסיבי ומבטיח, שראינו בקרוסאוברים חדשים אחרים.

קשקאי החדש, דור 3, גם עולה יותר כעת. הוא מוצע בארץ בשלוש רמות גימור, החל מ־159,900 שקל ועד 179,900 שקל לרמת גימור “טקנה" הגבוהה, הנבחנת כעת. ב־2017, אחרי מתיחת הפנים של הדור השני, המחיר בארץ לדגם האוטומטי (עם מנוע 1.2 ליטר טורבו והספק של 115 כ"ס), היה 143,990 שקל, וכאשר שווקה גרסת המנוע החדשה יחסית, בדור הקודם, 1.3 ליטר טורבו המשודכת לתיבת הילוכים כפולת מצמדים, נמכרה ב־146,990 שקל.

הגרסה הידנית של ניסאן קשקאי בישראל התחילה לפני ארבע שנים במחיר נפלא ואטרקטיבי מאוד, 129,990 שקל. גרסה ידנית לקשקאי החדש 2021 לא תוצע, לפחות לא בקרוב. ולמי ששאל את עצמו אם תגיע גרסת דיזל חדשה (קשקאי הקודם נמכר בגרסת דיזל 1.6 ליטר ב־153,990 שקל), לא קרא או התעדכן בעיתונות הרכב בשנתיים או בשלוש השנים האחרונות: הדיזל “נושם" את נשימותיו האחרונות בימים אלה, בדמות מנועי דיזל “ירוקים", יחסית, במעט דגמים שעתידים להיכחד.

גם עצם היותו של קשקאי החדש "היברידי לייט" העלתה ביקורת. טכנולוגיה היברידית כמו "מיילד הייבריד" או "לייט הייבריד", שלא מניעה כמעט או בכלל את הרכב בעזרת חשמל במכוניות חדשות, זה הכי 2019. ואף על פי כן, קשקאי בדור השלישי מוצע עם מנוע הבנזין המוכר מהדור הקודם, בנפח 1.3 ליטר, בעל מגדש טורבו. מנוע זריז וטוב, שפועם בלא מעט דגמים, עם הספק של 156 כ"ס ב־5,500 סל"ד, מומנט מרבי של 27.5 בין 1,800 ל־3,750 סל"ד, האצה מהמקום ל־100 קמ"ש אורכת 9.2 שניות (זריז יותר כעת), ואליו משודכת תיבת הילוכים אוטומטית CVT (רציפה). למנוע סיוע קל של מערכת היברידית (12 וולט). מערכת ליתיום־יון, שהיצרן מעיד כי היא תורמת לשיפור בצריכת הדלק, וכן לסיוע בהפעלת המערכות החשמליות ברכב במהירות נמוכה. עוד מעידה ניסאן, שהסיבה שנעשה שימוש רק במערכת היברידית "לייט", היא חיסכון במשקל הרכב ובעלויות.

ואכן, ניסאן עשתה הרבה כדי להשיל 60 ק"ג ממשקל קשקאי החדש, בשימוש בחומרים קלים יותר, כמו אלומיניום במכסה המנוע, דלת תא המטען, הדלתות ועוד. הרכב זכה לפלטפורמה חדשה ומתקדמת, פלטפורמת Alliance CMF. בזכות אותה פלטפורמה ניתן היה למקם את רצפת הרכב נמוך יותר, כך שהמידות של קשקאי יגדלו. תא המטען גדל בכ־74 ליטר, ליותר מ־500 ליטר נפח טעינה, עם פתח טעינה נמוך יותר, לטעינת חפצים נוחה יותר. בנוסף, תא המטען הפך "מודולרי", ויכול להתחלק לשני תאים, או לתא עמוק יותר, עם הוצאת שני משטחים/חוצצים קלי משקל החוצה.

זהו קרוסאובר משפחתי עוד יותר פונקציונלי בדור החדש. גם המושב האחורי צמח, ונוסעים בוגרים מאחור יזכו לעוד מרווח לברכיים ולראש, גם כשחלון שמש פנורמי גדול נמצא מעל ראשיהם (יש כיסוי לחלון, אל דאגה). עוד שימושיות למשפחה באה לידי ביטוי בזווית רחבה מאוד של פתיחת הדלתות, מה שמקל על הכנסת מושבי בטיחות פנימה לתא הנוסעים.

אני בוחנת את קשקאי החדש ברמת אבזור "טקנה" הגבוהה, שבה יש לוח מחוונים דיגיטלי חדש בגודל 12.3 אינץ' (מסוג TFT), המציג גם מפת ניווט, בין הגדרות הבטיחות, השמע ומידע על רכב. זה לא שיא הטכנולוגיה, אבל טכנולוגיה מתקדמת יותר מהדור השני. משהו בגוני התצוגה בלוח - אדום, לבן, אפור ושחור, והממשק היחסית פשוט, מפחית מהיוקרה שלו. כמו מערכת המולטימדיה, הנאה, שלה מתגים גדולים ונוחים לתפעול, מסך מגע בגודל 9 אינץ' וקישוריות מלאה ל־Android Auto ול־Apple CarPlay, כך גם לוח המחוונים "דובר העברית". שניהם מובנים מאוד ונוחים להגדרה ותפעול, וזה הרבה. זה בעיקר ישמח הרבה נהגים שישתמשו במערכות הללו בקלות. מערכת המולטימדיה המתורגמת לעברית אף תקריא לכם בעברית א־לה "גוגל טרנסלייט" הודעות שתקבלו לנייד. זה נפלא ומעלה חיוך.

עוד אבזור ראוי לציון ברכב הוא פד טעינה נוח ויעיל (ברמת אבזור "טקנה" בלבד), פד רחב שבו ניתן להניח את הנייד באופן שהנהג/ת יכולים לראות את התצוגה בנייד, ולהיעזר באפליקציית ווייז שלהם בנוחות בדרך, כך ששום תא אחסון לא יפריע. יש נורית חיווי שמאירה כשהנייד נטען, והיא הופכת ירוקה כשהטעינה הושלמה. נו, אלה הדברים הקטנים שעושים את חוויית השימוש להרבה יותר טובה. ברמת "טקנה" יש גם צג עילי עם תצוגה חדשה בגודל 10.8 אינץ', המקרינה מידע על השמשה הקדמית וכן מאפשרת לנהג לא להסיט את המבט מהכביש. מי שהתצוגה לא מועילה לו יכול לכבות אותה בלחיצת כפתור, בשורת הכפתורים משמאל להגה. בקרת האקלים טובה ונוחה לתפעול, עם מיזוג חזק ויעיל, ופתחי אוורור לנוסעים מאחור תמצאו ברמת האבזור הגבוהה בלבד.

מבחינת אבזור הבטיחות: בקשקאי החדש מערכות בטיחות מתקדמות, כמו מערכת התרעה על תנועה חוצה מאחור, זיהוי רכב ב"שטח מת", מערכת סטייה מנתיב אקטיבית ומערכת "בקרה והתערבות", המפעילה רטט בזמן סטייה של הרכב מהנתיב, אך לא הורגש שזו מחזירה את הרכב חזרה לנתיב. יש מערכת בלימת חירום אוטונומית עם התרעה לפני התנגשות, הכוללת זיהוי הולכי רגל, מצלמות היקפיות 360 מעלות (ברמת גימור "טקנה"), בקרת שיוט אדפטיבית מ־30 קמ"ש, זיהוי תמרורים, התרעה על עייפות הנהג, וגם שבע כריות אוויר. כרית אוויר "חדשה" וחיונית נמצאת בין הנהג לבין הנוסע לצדו. חלק ממערכות הבטיחות ניתנות לכיבוי.

פנים הרכב נראה מודרני ומאיר פנים, בזכות שילוב הצבע הבהיר במושבים ובתא הנהג עם משטחים כהים מעוצבים, דמויי עץ. במבט ראשון ההגה נראה גדול מדי, אולי כדי לא לפגוע/לכסות את תצוגת לוח המחוונים? כל עוד זה לא הפריע לי בנהיגה, לא הייתה לי איתו בעיה. מושב הנהג נוח, והישיבה בו גבוהה, כמו שאני אוהבת. יש כיוון חשמלי, שזו תמיד נקודת בונוס. להפתעתי, מה שכן הפריע לי היה משענת היד לנהג, שלא זזה קדימה ואחורה, ולא התאימה לממדים הדי סטנדרטיים שלי. הצלחתי להניח עליה את המרפק, ובקושי. אז תמיכה ליד ימין שלי לא הייתה בנסיעה.

ההאצה הראשונה הזכירה לי לפתע את הרנו קפצ'ור החדש, שקפץ קפיצה אדירה בדור החדש שלו. את המנוע הזה קל מאוד לזהות, הוא קטן וחזק, והמומנט שלו מיידי. בקשקאי המנוע הזה נותן תחושה טובה יותר, עם האצות חזקות, אך מיושבות, ואת נהימות המנוע שומעים רק אם ממש לוחצים. בנסיעה בינעירונית, קשקאי שומר על סל"ד נמוך (2,000) שמסייע לצריכת דלק טובה יותר. ב־2,500 סל"ד תזכו למומנט מצוין, ותוכלו להאיץ בהנאה, לעקוף במידת הצורך, ולהרגיש כמה יעילה יחידת ההנעה שלו. המתלים של קשקאי טובים ומשככים היטב את המהמורות בדרך, איטום רעשי הדרך מבתי הגלגלים פחות טוב. בנסיעה כמעט לא נשמעו רעשי רוח או מנוע. בעיקולים חדים בכבישים הופתעתי להרגיש כמה קשקאי אוחז בכביש, וכמה הוא יציב ונוח. וחייבים לומר מילה טובה על תיבת ההילוכים, שעבדה בצורה חלקה וטובה.

השורה התחתונה: ניסאן קשקאי 2021 היא מכונית פנאי טובה יותר. מרווחת ושימושית יותר, מעוצבת ובטיחותית יותר, זריזה ומהנה יותר לנהיגה, ויש בה טכנולוגיה עדכנית ומערכות נגישות למשתמש/ת. המחיר שלה הפך פחות נגיש, מה שהופך אותה למכונית פחות נגישה, ופחות כל־ישראלית בהגדרה (מכונית פנאי נחמדה למשפחה, בסביבות 145 אלף שקל). מה גם שרק ברמת הגימור הגבוהה, במחיר של 180 אלף שקל, קשקאי ממש פונקציונלית ואטרקטיבית. אין לכם הסכום הזה ואתם מתעקשים על הרכב? האופציה העדיפה והמיידית במקרה הזה היא לבדוק כדאיות של עסקת טרייד אין, או להמתין כמה חודשים טובים, עד שיגיעו לארץ עוד רכבי קשקאי חדשים, וייפתחו הזדמנויות לרכישת הרכב בהנחות חבר וכדומה, עסקאות 0 קילומטר, או קנייה מיד שנייה, אחרי ירידת ערך של שנה. 

חדשות ואירועים

יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה לישראל, משיקה את יאריס קרוס, רכב הפנאי הקומפקטי הראשון של טויוטה בסגמנט ה־B-SUV. התכשיט יוצע עם מנוע בנזין בהספק של 125 כ"ס, ובגרסה היברידית “ירוקה" יותר (דירוג זיהום 2 מול 4), עם הספק משולב של 116 כ"ס. הרכב עוד לא נחת רשמית בישראל, אז עד שזה יקרה, בסוף ספטמבר, נפתחה מכירה מוקדמת להזמנות אונליין באתר ייעודי. המחיר מתחיל ב־119,900 שקל ומסתיים ב־136,900 שקל לגרסת מנוע היברידית ברמת האבזור הגבוהה URBAN.

כלמוביל, יבואנית מרצדס לישראל משיקה את הדור החדש השישי, של המרצדס C CLASS (בתמונה משמאל). עם עיצוב חדש, מרווח פנים גדול יותר, טכנולוגיה עוד יותר מתקדמת הלקוחה מהדגם היוקרתי והמרהיב של הקונצרן, מרצדס S CLASS, כמו מסך מולטימדיה גדול הפונה מעט אל הנהג, מערכת MBUX המכילה יכולות בינה מלאכותית, ויש גם גרסת מנוע פלאג אין הייבריד נטענת בחשמל, עם טווח נסיעה מוצהר של עד 100 ק"מ על חשמל. המחיר, החל מ־329,900 שקל. מרצדס C300e פלאג אין הייבריד (PHEV) החל מ־399,900 שקל.

מרצדס C CLASS (צילום: יח''צ)
מרצדס C CLASS (צילום: יח''צ)