שוק הרכב בישראל נמצא בעיצומו של גל התייקרות - צפוי, יש לומר, בעקבות משבר השבבים, הגומי, ההובלה ושאר תחלואים שהביאה עלינו הקורונה. אחרי ששנה שלמה מכוניות חדשות איחרו לבוא או לא באו בכלל, שוק הרכב מיד שנייה “התפוצץ" לטובה, לטובת המוכרים שזיהו את הנהירה של הישראלים אחרי רכבים משומשים ומכרו אותם בלי בושה מעל ומעבר למחירון. וזה נמשך גם היום - מכוניות מבוקשות ופופולריות נמכרות ונחטפות, ואפשר להבחין בבירור ב"שאריות", דגמים שאף אחד לא רוצה לקנות.

חברות הליסינג והיבואנים חוגגים. בעצם, כל מי שיש לו רכב למכור היום - חוגג. העלייה במחירי כלי הרכב החדשים, יותר ממאה דגמים שונים שמחיריהם זינקו באלף עד עשרות אלפי שקלים, היא סימן שמשהו רע עובר על התעשייה. בינואר הקרוב תגיע עליית המחירים השנתית המסורתית, שתחול גם על כלי רכב היברידיים והיברידיים נטענים. צבעו של המס הירוק דוהה.

לפני שנה הושקה מכונית המנהלים המוכרת והפופולרית של יונדאי, סונטה, בגרסה חדשה, עם מערכת הנעה היברידית (שילוב של מנוע בנזין לצד מנוע חשמלי), תיבת שישה הילוכים אוטומטית, הספק כולל של 192 כ"ס וצריכת דלק של 16־17 קילומטר לליטר. המחיר התחיל ב־181,900 שקלים לרמת האבזור הבסיסית. מלבד ההנעה ההיברידית, לדגם יתרונות בולטים בבטיחות, באבזור, בבידוד הרעשים ובנוחות הנסיעה. הגרסה ההיברידית של סונטה זכתה להיות רכב המנהלים הנמכר ביותר, עם 2,109 מסירות ב־2021. נתון מצוין לרכב בקטגוריה ההולכת ונעלמת (סגמנט רכבי המנהלים).

שנחזור למשבר העולמי? מה אמרנו? מי שיש לו כלי רכב למכור, מוכר. ועוד יונדאי, מדגם סונטה? איפה חותמים? אז הנה, כלמוביל עושה מהלך חכם ומתחילה לשווק גרסה נוספת לרב־המכר שלה, יונדאי סונטה החדשה בדור הרביעי - עם מנוע “טורבו". בזמן שהגרסה ההיברידית מתקרבת למחיר של 220 אלף שקלים, סונטה טורבו גם מאיצה לכם את הביצועים וגם נמכרת ב־188 אלף שקלים.

ההבדל בין הגרסאות מהותי למדי: השבכה בחזית סונטה טורבו שונה, מעוצבת באופן ספורטיבי יותר, כך גם עיצוב חישוקי הסגסוגת (ג'אנטים). הגג שחור בתוך הרכב, הרמקולים המיוחסים של BOSE שקיימים בגרסה ההיברידית, אינם כלולים במפרט, וכמובן שהמנוע ותיבת ההילוכים פה שונים.

יונדאי סונטה טורבו (צילום: יח''צ)
יונדאי סונטה טורבו (צילום: יח''צ)

לסונטה טורבו מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר (1,600 סמ"ק), מוגדש חדש, T-GDI SmartStream, עם הספק של 180 כ"ס, 27 קג"מ בין 1,500 ל־4,500 סל"ד, ופליטת מזהמים נמוכה, העומדת בתקן יורו 6 המחמיר. בזכות מערכת ההנעה הזו, והפחתה במשקל הרכב, סונטה טורבו מאיצה מהמקום ל־100 קמ"ש ב־8.6 שניות (0.6 שניות פחות מאשר בהיברידית), וגם מסוגלת להגיע למהירות מרבית של 210 קמ"ש. תיבת ההילוכים בסונטה טורבו היא אוטומטית פלנטרית, בעלת שמונה יחסי העברה, שעובדת טוב, ואם בא לכם להרגיש יותר בשליטה בנהיגה ובהחלפת ההילוכים, תוכלו להעביר הילוכים באופן ידני, בעזרת מנופי העברת ההילוכים מאחורי ההגה. תיהנו מהם, לפני שהם ייעלמו או יהפכו למנופי שליטה על רמת הרגנרציה ברכב החשמלי שתרכשו בהמשך.

אם חסר משהו בסונטה ההיברידית, שהיא מכונית מנהלים טובה, זו הדינמיות, האצות ותאוצות מהירות ומהנות. גרסת הטורבו מאפשרת ליהנות מהאצות חזקות, במיוחד אם בוחרים במצב הנהיגה הספורטיבי. תגובת המנוע הופכת להיות חדה וחריפה, ובמילים אחרות ממש כיפית. לזכות מערכת ה־Drive Mode, לבחירת מצבי נהיגה, ייאמר, היא ממש אפקטיבית. אם תבחרו במצב נהיגה אקו, חסכוני, נתון צריכת הדלק ישתפר, ואם תרצו לחוש בתגובות ספורטיביות, פשוט לחצו על הכפתור הנכון. באורח פלא הצלחתי להגיע לנתון צריכת דלק של 11 קילומטר לליטר, כולל לחיצות לא מתונות על הגז. זה יפה, וזה קרוב להצהרת היצרן, שאמר שהצריכה הממוצעת היא 13.1 קילומטר לליטר.

האבזור בסונטה, בשתי הגרסאות, מגוון, חדשני ומתקדם. חדשני, בזכות מערכת הבטיחות הסופר־חיונית,  BVM - המציגה על גבי לוח המחוונים הדיגיטלי (בגודל 12.25 אינץ'), מול הנהג/ת, את התנועה בזמן אמת מהשטחים המתים בצדי הרכב. היא תופעל בכל פעם שתאותתו. המצלמות ההיקפיות ברכב תצגנה לכם תמונה חיה של הנתיב שאליו אתם רוצים לעבור. עוד חדשנות ברכב תקבלו בדמות ארבע מצלמות היקפיות המספקות תצוגת 360 מעלות מסביב לרכב, לטובת חניה קלה ונוחה יותר, ויש גם אפשרות לחניה אוטומטית, כמו ביונדאי איוניק 5 - הרכב יכול לזוז באופן אוטונומי אחורה וקדימה, ולחנות בעצמו. מילה אחרונה על מערכות הבטיחות ברכב, כי יש הרבה. תיקון הסטייה מנתיב הוא מצוין, כמו בכל רכב חדש מקונצרן יונדאי שבו נהגתי בחמש השנים האחרונות, מאז הוטמעו מערכות הבטיחות המתקדמות הללו במכוניות המשפחתיות העממיות של כולנו, כסטנדרט.

תא הנוסעים יפה ואלגנטי, כמו בגרסה ההיברידית, מרווח הפנים מרשים, ובידוד הרעשים בנסיעה טוב מאוד, במיוחד מבית המנוע ובידוד רעשי הרוח. יש משטח טעינה אלחוטי לנייד שעובד טוב, ומושבים נוחים, ולרכב מתלים טובים, המשככים היטב את המהמורות בדרך, וכל מה שאני יכולה לחשוב עליו הוא “מתי תוחלף מערכת המולטימדיה המיושנת הזו בדגמי יונדאי?". היא כל כך לא קשורה, כל כך לא ברמה של הסונטה, שגם המסגרת היפה שעוטפת אותה, בצבע שחור מבריק, לא מצליחה לחפות על פשטותה. היא בעלת מסך מגע קטן, בגודל 8 אינץ', מובנת ונוחה להפעלה, ועם קישוריות לאפל קאר פליי/אוטו אנדרואיד, אבל היא מתאימה לדגמי יונדאי i10 או i20. ממש לא לרכב המנהלים הזה.  

בשורה התחתונה: לא ברור אם זו הייתה בחירת היבואן בלבד, או גם רצון של הלקוחות, אבל הנה, באמצע משבר ומהפכה גם יחד, מהפכת כלי הרכב החשמליים, לא פחות, מגיעה פתאום גרסת טורבו של דגם שנמכר היטב בישראל. המנוע בו מנוע בנזין, דינמי, כמו בטוסון החדש, והמחיר, בהתחשב במחירי כלי הרכב כיום, אטרקטיבי למדי, רכב מנהלים מאובזר ובטיחותי, ובגרסה הדינמית שלו, ב־188 אלף שקלים.

חדשות ואירועים

חטיבת אאודי, מבית צ'מפיון מוטורס, החלה בשיווק דגמי ה־ e tronהחדשים, דגמים חשמליים 100%. אחד מהם, רכב קומפקטי אורבני בתצורת SUV, אאודי Q4 e־tron, מצויד במנוע חשמלי בעל הספק של 150 קילוואט (204 כ"ס), טווח נסיעה מוצהר מרבי של 521 קילומטר (WLTP), וסוללה בקיבולת 77 קוט"ש. Q4 e־tron יוצע בשתי גרסאות מרכב, קלאסית וספורט־בק, החל מ־290 אלף שקלים. באותה השקה ישראלית נחשפו ספינות הדגל החשמליות של מותג אאודי, e־tron GT ו־RS e־tron GT. רכבי גראן טוריסמו מעוצבים באופן מרהיב ובעלי ביצועים ספורטיביים, בעלי פלטפורמה חשמלית ייעודית. ל־e־tronהספק מנוע של 350 קילוואט (469 כ"ס) במחיר 765  אלף שקלים, ול־RS e־tron GT הספק של 440 קילוואט (590 כ"ס). ומחירו יתחיל ב־1,165,000 שקלים.

אאודי e-tron GT (צילום: יח''צ)
אאודי e-tron GT (צילום: יח''צ)

חטיבת סיאט, גם היא מבית צ'מפיון מוטורס, מתחילה בשיווק דגמי הסיאט איביזה וארונה החדשים (מתיחת פנים). השתיים זוכות לעדכון עיצוב חיצוני, לתא נוסעים דיגיטלי ולאבזור בטיחות משודרג. סיאט איביזה תוצע בישראל עם שתי גרסאות מנוע, 1.0 ליטר TSI אוטומטית, בשלוש רמות גימור וגרסת מנוע 1.5 ליטר TSI ברמת גימור FR, החל מ־96,900 שקל. סיאט ארונה תוצע עם שתי גרסאות מנוע: גרסת 1.0 ליטר TSI בהספק של 110 כ"ס ובשתי רמות גימור, Style ו־FR, וגרסת 1.5 ליטר TSI עם הספק של 150 כ"ס. החל מ־116,900 שקלים.