"היום ברור יותר מתמיד שעמדות טעינה מהירות הן המפתח להפוך את ישראל למדינה מתקדמת בתחום השימוש ברכבים חשמליים, שהם חסכוניים וירוקים לסביבה", אומר ל"מעריב" רונן אהרון, מנכ"ל ABB ישראל, המציעה פתרונות טעינה וחשמול למכוניות חשמליות, אוטובוסים חשמליים והיברידיים, טנדרים, משאיות, ספינות ומסילות ברזל.

אהרון מסביר כי עמדות טעינה מהירות הן הפתרון הנכון לישראל, וזאת בשל כמה גורמים, שהמשותף להם הוא היעדר תשתיות וההתפתחות הטכנולוגית של רכבים חשמליים: "צריך לזכור שקרוב ל־70% מאוכלוסיית ישראל מתגוררים בבתי דירות, והנגשת שקעי טעינה לדיירים תיקח שנים בגלל מחסור ביכולת אספקת החשמל למבנה והסדרת הנושא בין הדיירים.

"החסם השני הוא במחסור עצום בחניות ציבוריות בערים", הוא מוסיף. "פריסת עמדות טעינה מהירות תהיה קלה יותר אם הממשלה והרשויות הציבוריות ידאגו לקדם אותן באופן נחוש, מתוך תובנה שזה הפתרון הנכון. כמו כן, נדרשת עזרה מצד חברת החשמל לנושא. תכנון מקדים של תשתיות חשמל במבני מגורים ומבני ציבור יאפשר חיבור כמעט מיידי של תשתית טעינה וימנע יצירת תשתית לא בטיחותית, עיכובים והוצאות כספיות רבות.

עמדה להטענת רכב חשמלי (צילום: שרית דיאמנט, פלאש 90)
עמדה להטענת רכב חשמלי (צילום: שרית דיאמנט, פלאש 90)

אהרון מסביר כי הפיתוחים הטכנולוגיים בשנים האחרונות באים לידי ביטוי בפיתוח עמדות טעינה חשמלית מהירות יותר ויותר. חברת ABB הודיעה לאחרונה על השקה של המטען (One box solution) המהיר בעולם, עם תפוקה מקסימלית של 360 קילוואט, אשר יאפשר טעינה של כל מכונית חשמלית בפחות מ־15 דקות. "התקדמות נוספת היא ביכולת של עמדה להטעין מספר רכבים במקביל", הוא מוסיף. "נכון להיום, קיימות בשוק עמדות לטעינת שני רכבים במקביל. עמדת ה־Terra360 של ABB תאפשר טעינה של ארבעה רכבים במקביל".

לדברי אהרון, ההערכות מדברות על יותר מ־250 אלף עמדות טעינה ציבוריות הפרוסות ברחבי האיחוד האירופי, כשהמדינות המובילות הן הולנד, צרפת וגרמניה. בארה"ב יש כיום כ־43 אלף עמדות טעינה ציבוריות. ובישראל, נכון ליולי 2021, יש 963 עמדות טעינה ציבוריות. "בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה נמסרו בישראל כ־7,800 כלי רכב חשמליים חדשים", הוא מדגיש. "זו עלייה של כ־528% לעומת התקופה המקבילה אשתקד - וישראל חייבת להתאים את עצמה לעולם ולהיערך בהתאם".

לדברי מנכ"ל ABB ישראל, אחד היתרונות הגדולים בשימוש ברכב חשמלי נוגע להתמודדות עם משבר האקלים: "מעבר לכלי רכב חשמליים יצמצם את פליטת הגזים המזהמים ואת זיהום האוויר, בעיקר באזורים עירוניים צפופים, ויסייע למעבר לכלכלת אקלים ניטרלית. בנוסף, הנעה חשמלית מאפשרת לנצל את משאבי הגז של ישראל ותורמת להפחתת התלות האנרגטית במקורות חיצוניים. כמו כן, הירידה בביקוש לבנזין ולסולר לתחבורה תקטין את התלות של המדינה ביבוא נפט".