איזה רכב רובנו רוצים לעצמנו? - קרוסאובר! ג'יפ גבוה, מעוצב, מסובב ראשים, שמתאים לנסיעה יומיומית לעבודה ולסידורים, וגם חזק ונוח מספיק לנסיעות ארוכות בסופי שבוע. מה עוד חשוב לנו? שנוכל לרכוש אותו. שעלותו תהיה נוחה לכיס שלנו. ובשביל זה אנחנו מוכנים להתפשר על פרמטר פה ופרמטר שם, רק כדי שנוכל לרכוש את רכב חלומותינו.

בשנים האחרונות, קטגוריית רכבי הפנאי, הקטנים, B-SUV, והבינוניים C-SUV, הקטגוריה הנמכרת ביותר בארץ, עם נתח שוק של 30%+, צומחת וצומחת, ומדיחה קטגוריות חזקות כמו קטגוריית המשפחתיות (זוכרים מי הייתה מלכת הכביש של תחילת שנות ה־2000? מכונית משפחתית - מאזדה 3). הקרוסאוברים גם משכיחים מלבבותינו את מכוניות המיני הקטנות, שכבשו את לב הישראלים עד לפני מספר שנים (יונדאי i10 וקיה פיקנטו תחת כל עץ רענן). ומי זוכר את קטגוריית ה"מנהלים", שהפכה פחות ופחות רלוונטית, וקיימת בעיקר ובזכות שתי מתמודדות מעניינות, סופרב את סונטה.

יש רק בעיה אחת: הקרוסאוברים המשפחתיים, דוגמת טוסון, ובעיקר ספורטאז' - הקרוסאובר שכבש את הקטגוריה ופרץ את תקרת הזכוכית לקהל מאוד רחב, בזכות תמחור מצוין, שהנגיש את הרכב - כבר לא ממש נגישים. המסים עלו, אופנות השתנו, מהפכה חשמלית סערה, ומגיפה פרצה ועשתה שמות. קרוסאובר משפחתי חדש בגודל בינוני ב־140 אלף שקלים כבר לא תמצאו. זה יותר בכיוון של 155־160 אלף שקלים. לא פלא שהעניינים מתחילים להתחמם בגזרת הקרוסאוברים הקטנים. המראה, מראה של ג'יפון, המחירים ההתחלתיים נמוכים ומפתים, והפשרה היא באיכות החומרים, ההרכבה ומרווח הפנים.

טויוטה, באיחור אופנתי, או שמא בתזמון מחושב, משיקה קרוסאובר קטן וחדש, טויוטה יאריס קרוס, שנוחת היישר לתוך הקטגוריה המתפתחת של הקרוסאוברים הקטנים והעירוניים. יאריס קרוס, שנראה קצת כמו ראב 4 קטן מאחור ומהצד, וכמו טויוטה יאריס מלפנים (הצד הפחות יפה שלו לדעתי), מבוסס על הרכב העירוני הקטן והמוצלח טויוטה יאריס, בעל הפלטפורמה המודולרית החדשה של טויוטה (TNGA). ליאריס קרוס שתי גרסאות הנעה, האחת בעלת מנוע 1.5 ליטר עם הספק של 125 כ"ס, והגרסה השנייה מגיעה עם יחידת הנעה היברידית, שכוללת את אותו מנוע בנזין, ובנוסף, מנוע חשמלי לצדו, וביחד הם מספקים 116 כ"ס. ספוילר קטן, צריכת הדלק שהתקבלה בנסיעה בגרסה ההיברידית הנבחנת היא 18.6 קילומטר לליטר, ואם תרצו, תוכלו להגיע גם לנתון צריכת הדלק המוצהר של טויוטה, 22 קילומטר לליטר. אפשר להגיד שיש שתי כותרות, או גולות כותרת למכונית החדשה הזו, טויוטה יאריס קרוס: האחת, זו מכונית פנאי שטח קטנה, בטיחותית וראויה; השנייה, יש לה מערכת היברידית טובה מאוד.

יש גם חסרונות כשפונים לקטגוריה הזו של רכבי הפנאי הקטנים: המחירים שלהם נמוכים יחסית ונגישים גם בשל שימוש בחומרים זולים יותר. ניכר שאיכות ההרכבה נמוכה יותר, ובתא הנהג והנוסעים כמעט לא תמצאו אבזור נוחות מפנק. הרבה־הרבה פחות. ביאריס קרוס תמצאו עזרים בסיסיים למדי, אך שימושיים, כמו ממשק אפל קאר פליי או אוטו אנדרואיד (שיקוף אפליקציות נבחרות מהמכשיר הנייד שלכם במסך המולטימדיה, מסך מגע 8 אינץ' צבעוני), ריפודים נאים, דיבורית, מצלמה אחורית, חיבור USB ומערכת שמע טובה מספיק. מתחת לכפתורי השליטה במיזוג תמצאו שורת “כניסות" ומתגים חסומה בכיסויים פלסטיים, עדות לאבזור נוחות שלא הוטמע ברכב. צריך לזכור שכל מתג כזה יכול היה להקפיץ את מחיר הרכב למחוזות ה"לא כדאי לרכישה". מבחוץ, פנסי לד מלפנים ופנסים משולבי לד מאחור, חישוקי 16 אינץ' ומראות מתקפלות אוטומטית.

עוד שימוש מצאתי בתא אחסון פתוח מתחת למסך המולטימדיה, מכשיר הנייד הלא קטן שלי הונח בו במלואו. פחות שימושי הוא תא הכפפות הקטן, ותא אחסון תחת משענת היד לנהג, שטוח וקטן מדי.

טויוטה יאריס קרוס (צילום: יח''צ)
טויוטה יאריס קרוס (צילום: יח''צ)

לחיצה על מתג ההתנעה מעירה בשקט את הקרוסאובר הקטן והאופנתי הזה. לוח המחוונים בגודל 7 אינץ' צבעוני ומתאים לאווירה הצנועה בפנים הרכב, אך המידע בו מספק. כרכב היברידי, תצוגת המידע בו על נתוני הנסיעה ה"ירוקים" בולטת: בכל פעם שמנוע החשמל מתערב ונכנס לפעולה, נבחין באותיות EV בירוק בולט מופיעות על הצג, ונתון אחוז השימוש במנוע החשמלי בנסיעה מתעדכן. הגעתי עד לכ־80% שימוש במנוע החשמלי במשך מבחן הדרכים. נתון מעודד ברכב היברידי, שיכול לעלות, ככל שהנסיעה שלכם תהיה רגועה יותר ובסביבה עירונית. שני מתגים שחשוב להכיר ביאריס קרוס, האחד מהם קיים רק בגרסה ההיברידית - כפתור EV, המאלץ את הרכב לנסוע רק על חשמל, ולזמן קצרצר, במידה שנצברה מספיק אנרגיה חשמלית במערכת. כפתור נוסף, שקיים בשתי הגרסאות, שולט על מצבי הנהיגה, ותוכלו לבחור בנסיעה זריזה יותר ותגובות מנוע מהירות יותר, עם בחירת מצב “ספורט", או לחסוך עוד בדלק, עם בחירה במצב הנהיגה “אקו".

במהלך הנסיעה ולמרבה ההפתעה, לא הרגשתי שהיה חסר לי כוח. השתדלתי לשמור על לחיצות מתונות על דוושת הגז כדי לתת למנוע החשמלי להיכנס לעבודה כמה שיותר, והוא נכנס לפעולה די הרבה, עד 80 קמ"ש בערך, ולמשך שניות ארוכות בכל פעם. הוא יכול להניע את הרכב גם ב־100 קמ"ש, במישור ובירידה, ורק כשהרגל מרפרפת על הדוושה ולא דורשת הרבה כוח בהאצות. כשיש צורך ביותר אנרגיה, מנוע הבנזין מתערב, ונשמע. רעשי מאמץ המנוע נוכחים רק בעליות ובהאצות חזקות. עוד ממאפייני הקרוסאוברים הקטנים באשר הם, מעל 120 קמ"ש המשקל הקל של הרכב מורגש, אם בגלל רוח חזקה שמנשבת מהצד ואם בשל רכב כבד שחוצה, ועם המהירות הגבוהה, ההגה קל יותר, אך האחיזה הטובה של הרכב בכביש נשמרת. אם ברוח עסקינן, רעשי דרך ורוח יישמעו בנסיעה בינעירונית, לא משהו חריג, או רחשים שלא שמעתי בנסיעה ברכב הסופר־מיני האהוב שבבעלותי.

מרווח הפנים ביאריס קרוס יתאים גם למשפחות קטנות, שבהן עד שני ילדים. המושב האחורי יכול להכיל שני מושבי בטיחות או שני בוסטרים. אם הנהג והנוסע לצדו גבוהים או גדולים, מרווח הברכיים של הנוסעים מאחור יקטן משמעותית. נהגים או נהגות שגובהם עד 1.65 מטר, ומבנה גופם רזה עד ממוצע, יוכלו להסיע גם אנשים בוגרים מאחור. תא המטען בנפח 397 ליטר, ובעיקר בשל צורת האמבטיה שלו, נוח לטעינת עגלה או מזוודה, או שקיות סופר. ואם אין נוסעים מאחור, תוכלו לקפל את המושב האחורי, ולקבל שטח טעינה של 1,097 ליטר. בתא המטען שטיח גומי במקום בד, זה יעיל מאוד, לא רק ברכב שטח.

ביאריס קרוס מגוון מערכות בטיחות אוטונומיות, TOYOTA SAFTEY SENSE 2.5, בהן מערכת שמירה על מרכז הנתיב, בלימת חירום אוטונומית, זיהוי תמרורים, התרעה על עייפות הנהג ותזכורת למניעת שכחת ילדים במושב האחורי בעת כיבוי הרכב. בסך הכל יש ברכב שמונה כריות אוויר, שתיים מהן בין המושבים הקדמיים. זה חשוב.

בשורה התחתונה: העתיד הולך לכיוון הרכב החשמלי, האוטונומי והתחבורה האישית. בדרך לתחבורה אישית אנחנו נבחין אט־אט בצמיחה של הקטגוריות הקטנות. קטנות כמו יאריס קרוס, שבוודאי גם נראה בגרסה חשמלית. אז אם חשקה נפשכם בקרוסאובר קטן, שנראה טוב ועושה את העבודה ביומיום, בעיקר בעיר, ואתם מוכנים לשלם על זה במרווח הפנים ובאבזור נוחות, טויוטה יאריס קרוס תענה על הצורך שלכם. בגרסת הבנזין מחירה מתחיל ב־119,900 שקלים, ובגרסה ההיברידית, הנכונה יותר לתקופתנו, מחירה מתחיל ב־134,900 שקלים.

חדשות ועדכונים

לובינסקי משיקה את רכב הקרוסאובר הקטן החדש, בדור חדש, אופל מוקה. המוקה משווקת בשתי גרסאות הנעה, בנזין (1.2 טורבו עם 130 כ"ס, החל מ–132,990 שקלים) וגרסה חשמלית מלאה (הספק של 136 כ"ס, וסוללת 50 קוט"ש המאפשרת טווח נסיעה של עד 338 קילומטר על פי היצרן, ב־158,990 שקלים). באותה חגיגה, אופל הבינלאומית משנה את פניה ומודיעה על מיתוג מחדש לקהל צעיר וייחודי. ההשקה החגיגית התקיימה באולם קונספט דיגיטלי חדש, שבו תוצג אופל מוקה בלבד, תובל 5, תל אביב. 

כלמוביל משיקה את יונדאי אלנטרה “הייבריד" החדשה. רכב משפחתי עם מידות של מכונית מנהלים ומערכת הנעה היברידית, הכוללת מנוע בנזין GDI בנפח 1.6 ליטר ומנוע חשמלי עם הספק משולב של 139 כ"ס ומומנט משולב של 27 קג"מ. לאלנטרה מערך מקיף של מערכות בטיחות אקטיביות, מערכות עזר והתרעה לנהג המבוססות על מצלמה, רדאר וחיישנים היקפיים ואבזור נוחות מגוון. יונדאי אלנטרה Hybrid משווקת בשתי רמות גימור, Premium, ב–147,900 שקלים, ורמת גימור Supreme, ב–149,900 שקלים.

השקה נוספת של כלמוביל, הפעם של מותג מיצובישי, המשווק גרסה מעודכנת לקרוסאובר המשפחתי המעוצב, מיצובישי אקליפס קרוס. מתיחת הפנים כוללת עיצוב עדכני ומידות מרווחות יותר, וגם תוספות אבזור נוחות ובטיחות מתקדם. אקליפס קרוס משווק בשש רמות גימור, החל מ–154,900 שקלים.

מיצובישי אקליפס קרוס (צילום: יצרן)
מיצובישי אקליפס קרוס (צילום: יצרן)