בחודש שעבר נחתה בארץ אחת המכוניות החשמליות המרשימות שהושקו פה ובכלל. מכונית סלון יוקרתית ומפוארת (חמישה מקומות ישיבה), ספורטיבית למראה ולתחושה, עם עיצוב קופה, אותו גג משתפל אחורה, ומערכת הנעה חשמלית חייתית - אודי אי טרון GT (גראן טוריסימו).

המראה שלה עוצר נשימה, אאודי הצליחה לשבור את השיא של עצמה בעיצוב המרהיב. זה מתחיל בממדים המסיביים של הרכב, חמישה מטרים אורך, כמעט 2.2 מטרים רוחב, מרכב נמוך, קווים אווירודינמיים יפהפיים ויחידות תאורה ייחודיות למראה. החלק האחורי של האי טרון GT כולל ספוילר אווירודינמי, שמתכוונן באופן חשמלי, יחידת תאורה רוחבית, מקצה לקצה, עם נורות לד ותאורה דינמית. גג הרכב הוא בעצם סאן־רוף פנורמי, גג זכוכית מושחר, שממנו הנהג/ת והנוסעים בתוך הרכב יכולים לצפות בשמיים.

מלפנים, מכסה “מנוע" מוארך שתחתיו אין כל מנוע, אלא תא אחסון קטן בגודל 85 ליטר. בחזית, שבכה מעוצבת עם סמל אאודי מושחר במרכז ופנסים מלוכסנים ומעוטרים בצדדים. יש כונסי אוויר, גימורים ואבזור בטיחות שמשרת את מערכות הבטיחות המתקדמות ברכב. ויש חישוקי 19 אינץ' בצבע אפור פלטינה וכסף, בעלי חמש זרועות, קאליפרים שחורים, וסביבם צמיגים רחבים במיוחד. אם המראה החיצוני הזכיר לכם רכב חשמלי אחר, לא טעיתם, האי טרון GT החשמלית חולקת את אותה פלטפורמה חשמלית ייעודית עם פורשה טייקאן החשמלית, שעליה כתבתי סקירה לפני זמן מה ב"מלכת הכביש".

כל ההקדמה הזו היא בעיקר תזכורת לעצמי שנהגתי במכונית המפוארת הזו, שעליה הזלתי ריר במשך שעה במסיבת העיתונאים בחודש שעבר. שם היא הוצבה על הבמה, כמו אחרונת דוגמניות הצמרת, מצולמת ומתועדת בשלל סרטונים ותמונות. חלומם הרטוב של מאות האנשים שהיו באולם במהלך היום. חלום רטוב גם שלי, ואני תמיד מופתעת מעצמי, כמה קל להתרגל למכוניות פאר/ספורט, בשווי מיליון שקלים, פלוס־מינוס. להתניע, לנהוג בהן כרגיל, ואז להחזיר אותן לסוכנות, כאילו זה לא הדבר הכי מרגש שיש.

זה הרבה בזכותה. האי טרון GT היא אולי מכונית גדולה וכבדה ומרשימה ביותר, אך הנהיגה בה נוחה ואינטואיטיבית מאוד. התמרון איתה קל, גם בכבישים בינעירוניים וגם בעירוניים. התחושה היא כל כך טובה, עד שלרגע קלטתי את עצמי אוחזת ביד אחת את ההגה, ורגל שמאל קצת עולה מעלה. כמו בישיבה בסלון “כזה" בכיף. ההגה שלה קשיח, ואין מצב נהיגה שמרכך אותו. לנוכח העוצמה של מערכת ההנעה והמהירויות שאפשר לפתח איתה, טוב שכך.

הנסיעה ברובה הייתה על מי מנוחות. המכונית הזו מאיצה חזק (במצב קומפורט או ספורט), היא יציבה, ממש “נטועה" בכביש, נמוכה ובעלת צמיגים רחבים, ולכן רעשי דרך מהכביש יישמעו בנסיעה. יש מתלי אוויר אדפטיביים, שבעזרתם גם ניתן להגביה מעט את הרכב, לא למטרות נוחות בנסיעה, כמו לוודא שהרכב הנמוך למדי לא ייפגע מבאמפים בדרך וכדומה.

אי טרון GT מצוידת במערכת הנעה קוואטרו, מנוע חשמלי מלא עם הספק של 469 כוחות סוס (350 קילוואט), מומנט מרבי של 64.3 קג"מ, תיבת הילוכים אוטומטית בעלת שני הילוכים, תאוצה של 4.4 שניות מאפס ל־100 קמ"ש, וב"מצב בוסט", ב־4.1 שניות, ועם מהירות מרבית המוגבלת ל־245 קמ"ש. בארץ הושקה גם גרסה ספורטיבית יותר עם טווח סוללה רחב יותר - RS אי טרון GT, עם 590 כ"ס, האצה מהמקום ב־3.3 שניות, במחיר שמתחיל ב־1,165,000 שקלים, אך היא עדיין איננה כאן, ובינינו, למי יש כוח להגיד את השם הארוך שלה בכל פעם? קריצה קריצה.

הטווח החשמלי הריאלי של האי טרון GT הוא 429 קילומטר (המוצהר 488 קילומטר), וזה נתון לא רע בכלל. ליומיום, הטווח הזה הוא מספיק לגמרי, ויאפשר לכם, אם לא מדובר בשעות של עומס ופקקים, ליהנות מהתאוצות המהנות עד מאוד של הרכב. אך אם אתם מתכננים נסיעה ארוכה, לדרום או לצפון, ולא רוצים לעצור לטעינה בחזור, תצטרכו לוותר על נסיעה ספורטיבית ו"משוחררת", מרובה בלחיצות והאצות, שתכלה לכם את הטווח בכל לחיצה חזקה, ולנסוע ברוגע, ורצוי גם במצב נהיגה חסכוני, שגם יגביל את מהירות הנסיעה שלכם עד ל־140 קמ"ש. הסוללה באי טרון היא מסוג ליתיום־יון, והקיבולת שלה היא 83.7 קילוואט שעה. טעינה מהירה מ־20% ל־80% תארך כ־20 דקות, וטעינה של 10 דקות בלבד יכולה להוסיף לכם עד 100 קילומטר טווח חשמלי.

אאודי אי טרון GT (צילום: יצרן)
אאודי אי טרון GT (צילום: יצרן)

בתוך הרכב תא נהג ונוסעים מפעים במיוחד. הדבר הבולט ביותר הוא המושבים האדומים בשילוב עור (ואני בכלל לא בעד שימוש בעור, בלשון המעטה), עם תפירה מיוחדת המכונה “חלת דבש". מלפנים, מושבי הספורט לא רק נראים טוב, אלא גם נוחים ו"אוחזים". כל סביבת הנהג אלגנטית ומרשימה מאוד, עם לוח מחוונים דיגיטלי - אאודי Virtual Cockpit בגודל 12.3 אינץ', הכולל ממשק MMI Touch, שבו מספר תצוגות לבחירה, עם אופציה לתצוגת מפה מפורטת, ממש מול עיני הנהג/ת.

יש תצוגה עילית המוקרנת על השמשה, ובמרכז מערכת מולטימדיה עם מסך בגודל 10.1 אינץ', עם ממשק תפעול מוכר ואינטואיטיבי. לא צריך יותר ולא פחות. המולטימדיה כוללת מערכת שמע טובה עם עשרה רמקולים וחיבור לסמארטפונים, לטובת קישוריות מלאה ותפעול הטלפון שלכם מהמסך.

עוד במרכז, בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים שונים, עם חימום ואוורור למושבים הקדמיים, שגם הם מתכווננים חשמלית. גם המראות החיצוניות בצדי האי טרון מתכווננות חשמלית וכוללות חימום. התבאסתי והופתעתי מכך שהטעינה האלחוטית לנייד לא שמישה. הטכנולוגיה כן קיימת ברכב.

מימין למושב הנהג מתגים להפעלת מצלמת ה־360, חימום להגה, וכיבוי מסך המולטימדיה ועוד, יש מצבי נהיגה לבחירה - מצב חסכוני, מצב לנוחות מרבית, מצב ספורט, שנותן לכם יותר כוח מיידי, ומצב אינדיבידואלי, שבו תוכלו לבחור בין היתר את מידת קשיחות המתלים ודינמיות המנוע החשמלי. מצב ה"קומפורט" הנוח מתאים ליומיום, וגם לא יגזול יותר מדי מהטווח, בנסיעה שגרתית.

מילה על הבלימה הרגנרטיבית באאודי אי טרון: יש זוג פדלים מאחורי ההגה, שבעזרתם ניתן לשלוט על הבלימה בנסיעה, וגם לייצר אנרגיה נוספת בהאטות, אך הבלימה הרגנרטיבית כמעט אינה מורגשת, ואינה בולמת את הרכב בצורה שמאפשרת “נהיגה עם פדל אחד", ובהתאם, לא נראה שמתקיים אחזור אנרגיה לסוללה - ייצור אנרגיה מעצם הבלימות.

דירוג הבטיחות הישראלי של האי טרון GT הוא 6, וכולל מערכות בטיחות מתקדמות חשובות, כמו ניטור מרחק מלפנים, בקרת סטייה מנתיב, זיהוי הולכי רגל, בלימה אוטונומית במקרה חירום, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד. לא בנמצא: בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור (במקרה חירום), התרעה על עייפות הנהג, זיהוי תמרורי נהיגה ומערכת למניעת שכחת ילדים. ואם דיברנו על ילדים, יש מקום להסיע ילדים מאחור, שלושה במספר. אבל זה תלוי במידות הנהג והנוסע מלפנים. על אף עיצוב הקופה, מרווח הראש מאחור לא בלתי שימושי. הצלחתי להכניס מושב בטיחות ענקי מאחור. עוד שימושי הוא תא המטען הרחב והשטוח בנפח 405 ליטר. היי שלום, אאודי אי טרון GT. כבר מתגעגעת. החל מ־765 אלף שקלים. 

חדשות ואירועים

יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה בישראל, חוגגת 30 שנות פעילות בארץ. מאז 11 בנובמבר 1991 עלו על כבישי ישראל למעלה מחצי מיליון רכבי טויוטה, מתוכם כ־150 אלף דגמים היברידיים־חשמליים כמו הראב4, C-HR ועוד. ו־52% הם מהדגם הפופולרי והנמכר ביותר בישראל, טויוטה קורולה. את השנה הנוכחית צופה טויוטה לסיים עם מסירות של עוד כ־15,700 רכבי קורולה, ולהגיע עד לקורולה ה־300 אלף בארץ.

סמלת, יבואנית רכבי ראם בישראל, משיקה את Night Edition Ram ומציעה למכירה עשרות בודדות מהגרסה החדשה. גרסת ה־Night Edition היא רמת הגימור החדשה של ראם 2500, ומאופיינת בהתאמות עיצוביות חדשות. הדגם החדש כולל מסגרת גריל, פגושים וידיות צד בצבע הרכב, חישוקים בצבע שחור, מדרגות מקוריות שחורות, גריל קדמי מושחר, פנסים קדמיים ואחוריים מושחרים, מראות צד מושחרות וסמלים חיצוניים בכיתוב שחור. בתוך הרכב תקרה שחורה וגימורים שחורים. Ram Night Edition החדש החל מ־277,990 שקלים.

 Ram Night Edition (צילום: יצרן)
Ram Night Edition (צילום: יצרן)