טיגואן אולספייס 2 ליטר טורבו בנזין מגיע במעטפת מוכרת של רכבי הפנאי של פולקסווגן בכלל וטיגואן בפרט. בחזית - השבכה הקדמית המוכרת, שכעת כוללת גם פס לד, ובמרכזה סמל ה־VW המוכר. מאחור - יחידות תאורה שעיצובן מוכר לנו משאר דגמי היצרן. ומהצד - טיגואן ארוך יותר ב־22 סנטימטרים, מה שמאפשר התקנת מושב אחורי עבור זוג נוסעים נוסף.

למבחן הדרכים קיבלנו את הגרסה המאובזרת, אלגנס פרימיום, שעיקר התוספות בה - פרט למנוע, המתלים האדפטיביים וההנעה הכפולה שעליהן - הן מושבי העור, כאשר זוג המושבים הקדמיים הם בעלי כוונון חשמלי וכוללים חימום ואוורור, חישוקי 19 אינץ' (במקום 18 אינץ') וכן וו גרירה נשלף.

הטיגואן, מהיותו רכב פנאי, הוא גבוה, והכניסה אליו נוחה הודות למושב נהג הנע אחורה וקדימה בעת כיבוי והתנעה. מבט ממושב הנהג חושף סביבה מוכרת וידידותית למשתמש, כמקובל בפולקסווגן. העיצוב מאופק וכולל פסי קישוט דמויי עץ בדלתות ובדשבורד מול מושב הנוסע ותאורת אווירה בעלת מגוון צבעים הניתנים לבחירה. לוח המחוונים מוקרן וכולל אפשרויות תצוגה משתנות, כולל תצוגת מפה. בקרת האקלים בעלת שליטה נפרדת (פקדי טאץ') וכוללת שליטה על שלושה אזורים. לרשות הנהג והנוסע שני חיבורי Type C ושקע 12 וולט. איכות החומרים מעל הברך טובה, הדלתות כוללות דיפונים רכים וכך גם משענת היד שבין המושבים הנעה מעלה־מטה־קדימה־אחורה ומכסה על תא אחסון. תא אחסון קטן נוסף הותקן משמאל להגה, ובדלתות הותקנו כיסי אחסון גדולים ושימושיים.

מערכת המולטימדיה מציגה תפעול אינטואיטיבי וכוללת מסך מגע בגודל 8 אינץ', שמסביבו לחצני מגע לניווט מהיר בין התפריטים השונים. מעליה, מראה אלקטרוכרומטית (מתכהה אוטומטית) ובתקרת הרכב גג שמש פנורמי שנפתח בחציו הקדמי (בתוספת תשלום). הישיבה נוחה הודות למושבים קדמיים בעלי תמיכה מתכווננת לגב התחתון. עוד מוצעת לנהג תצוגה עילית לא נוחה לשימוש בשל הקרנה על זגוגית נפרדת ולא על השמשה הקדמית.

מעבר למושב המרכזי מציג לנו מרחב נוח ונעים לשהייה: מרווחי רגליים וראש מצוינים, בקרת אקלים עם שליטה נפרדת על הטמפרטורה, שקע טעינה, שקע 12 וולט, פתחי מיזוג, כיסים בגב המושבים הקדמיים (גדולים וקטנים), תאורה אישית לכל נוסע, משענת בין המושבים עם מחזיקי כוסות, תאורת אווירה ודיפון רך למרפק בדלת.

לעומת זאת, הכניסה אל המושב האחורי, כצפוי ברכב פנאי בעל שבעה מושבים, אינה נוחה למבוגרים, ומרווח הרגליים תלוי בחסדי יושבי המושב המרכזי, שיכולים לנוע קדימה ואחורה. אין אבזור לזוג הנוסעים מאחור, והמושב מיועד בעיקר לילדים.

כששורת המושבים האחורית אינה מקופלת, תא המטען הוא בעל נפח מצומצם - 230 ליטר בלבד. קיפול שורת המושבים יניב נפח מכובד במיוחד של 700 ליטר. הוא כולל שקע 12 וולט, ווי עיגון, וו תלייה ותא אחסון בכל צד, והוא נפתח ונסגר באופן חשמלי. מתחת לרצפתו תמצאו גלגל חלופי דק.

הגרסה הנבחנת היא כאמור הגרסה הבכירה המשווקת בישראל, הכוללת מנוע בנזין בנפח 2 ליטר (לעומת 1.5 בגרסת הכניסה), המפיק באמצעות מגדש טורבו 190 כ"ס ב־4,200 סל"ד ו־36.2 קג"מ מכובדים בכל הטווח שבין 1,500 ל־4,100 סל"ד. המנוע מחובר לכל ארבעת הגלגלים באמצעות תיבה כפולת מצמדים (DSG) בעלת שבעה יחסי העברה. יחידת הכוח הזו מספקת ביצועים נאים לא רק על הנייר אלא גם על הכביש: 0־100 קמ"ש ב־7.7 שניות בדרך למהירות מרבית של 213 קמ"ש. נוחות הנסיעה טובה הודות למתלים אדפטיביים, שבמצב נהיגה "ספורט" מרסנים את תנועות המרכב (על חשבון נוחות הנסיעה) ומספקים ביטחון רב מאחורי ההגה. חסרים באופן תמוה פקדי העברת הילוכים מאחורי ההגה שמופיעים בדגמים זולים יותר של היצרן, כך ששליטה על תיבת ההילוכים מתבצעת רק באמצעות בורר ההילוכים.

בסוף השבוע שבו בחנו את הטיגואן אולספייס ירדו לא מעט גשמים, וכתוצאה מכך הכבישים היו רטובים וחלקים. ההנעה הכפולה הורידה את כוח המנוע באופן יעיל לכביש, ולא נרשם איבוד אחיזה משמעותי, גם בפניות הדוקות תחת עומס. למרות זאת, נציין כי הטיגואן אינו מיועד לשטח טכני. מצבי נהיגה של שטח ושלג ניתנים לבחירה לטובת העברת כוח יעילה יותר, אך אל תצפו להגיע למקומות שהדרך אליהם מאתגרת.

צריכת הדלק במבחן עמדה על כ־9 קילומטרים לליטר. הטיגואן אוהב דלק, בעיקר בשל חסרונה של מערכת היברידית, הנעה כפולה ומשקל עצמי לא נמוך של 1.9 טונות.

לטובת שמירה על בטיחות הנוסעים הותקנו בטיגואן שלל מערכות בטיחות ובהן בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על רכב בשטח מת על גבי המראות, בלימה אוטונומית בנסיעה לפנים ולאחור, חיישני חנייה 360 מעלות, מצלמה לתמרוני חנייה 360 מעלות, חיווי לחץ אוויר נפרד לכל גלגל, תיקון סטייה מנתיב, תאורת לד, 8 כריות אוויר, מערכת להתרעת עייפות הנהג ועוד.

פולקסווגן נכנסת לשוק רכבי הפנאי שהם בעלי שבעה מושבים ומציגה רכב עם המון יתרונות ומעט מאוד חסרונות. יתרון נוסף שלא הזכרנו הוא המחיר - החל מ־185 אלף שקלים (230 אלף שקלים לגרסה הנבחנת), שמספק תמורה טובה במיוחד ביחס למתחרים. 
 
חדשות ואירועים

יצרנית הרכב האיטלקית, אלפא רומיאו, השיקה בחשיפה בינלאומית השבוע את הרכב החדש שלה - אלפא רומיאו טונאלה (בצילום למטה), קרוסאובר היברידי ומתקדם. בעת עיצוב הטונאלה, הקפידו האיטלקים לשמור על מורשת אלפא רומיאו זה 111 שנים, ולשלב חוויית נהיגה וחדשנות טכנולוגית ברמות הגבוהות ביותר. כל גרסאות הטונאלה מצוידות בהנעה היברידית, ממערכת היברידית מסוג MILD HYBRID ועד היברידית נטענת בחשמל - PHEV בדגם החזק ביותר שלה. קבוצת סמלת, יבואנית אלפא רומיאו, תחל לייבא את הרכב לארץ בתחילת הרבעון השלישי של שנת 2022.

אלפא רומיאו טונאלה (צילום: אלפא רומאו)
אלפא רומיאו טונאלה (צילום: אלפא רומאו)

סקייוול (SKYWELL), מותג הרכב החשמלי מקבוצת כדורי, מכרה 500 כלי רכב מדגם ET5, רכב הפנאי, בפחות מחודשיים. 100 מהם מסרה בחודש ינואר האחרון. כמו כן, פתחה הקבוצה את מרכז חוויית הלקוח של SKYWELL בישראל, מתחם הממוקם בראשון לציון ונבנה בהשקעה כספית של מיליוני שקלים, מתוך ראייה ארוכת טווח לביסוס המותג בארץ. קבוצת כדורי עוסקת בתחום הרכב משנת 1948, ובין היתר מייבאת ומשווקת חלקי חילוף לרכב ומנהלת צי רכב בהיקף של אלפי רכבים.