שש שנים אחרי השקת הדור האחרון, חוזר אלינו הקרוסאובר הפופולרי והנמכר ביותר בארץ, קיה ספורטאז', בדור חמישי חדש, שנראה ללא ספק, הכי טוב מאז השקתו, אי־אז בשנות ה־90. הדור הרביעי העלה את הרף מהרבה בחינות והיווה הפריצה הגדולה של הדגם ושיא המכירות שלו בישראל בזכות חבילה אטרקטיבית של עיצוב, אבזור ומחיר שובר שוק. בגלל הספורטאז', מכוניות סדאן והאצ'בק משפחתיות נדחקו החוצה, וקרוסאוברים משפחתיים גבוהים במחירים דומים למכוניות משפחתיות של פעם תפסו את מקומן. המגמה הזו השפיעה על כל תחום הרכב בארץ ובעולם. קטגוריות רכבי המנהלים, משפחתיות ועכשיו גם מכוניות סופר־מיני קטנות, מוחלפות בקרוסאוברים, רכבי פנאי גדולים, בינוניים וקטנים (ע"ע טויוטה אייגו X).

טרם הגעת הספורטאז' 2022 לישראל הציפיות היו בשמיים: הראשונה, למחיר אטרקטיבי כפי שהיה בעבר; והשנייה לגרסה היברידית והיברידית נטענת בחשמל (PHEV) בנוסף לגרסת הבנזין. משתי הבחינות הללו נרשמה אכזבה קלה. המחירים פחות עממיים ונגישים לישראלים חובבי קרוסאוברים משפחתיים - בין 170 ל־195 אלף שקלים, בארבע רמות גימור שונות. לגבי גרסאות ירוקות היברידיות - נראה אותן רק בהמשך השנה.

בשורה התחתונה, הספורטאז' בדור החמישי היא מכונית אחרת - מתקדמת ובטיחותית יותר, יפה יותר בזכות עיצוב מושקע מבחוץ ומבפנים ובעלת אבזור נוחות מעולמות הפרימיום. כמובן, ברור מה אבזור פרימיום עושה למחיר. נסעתי במכונית צפונה לקיסריה והתרשמתי שהיא טובה בהרבה מקודמתה, הספורטאז' דור 4.

רכב המבחן היה ברמת הגימור הגבוהה מבין הארבע, הכוללת בורר הילוכים בצורת חוגה Shift By Wire, ריפודי עור בשילוב זמש בהירים ונאים, אוורור מושבים קדמיים, זיכרון למושב הנהג, דלת תא מטען חשמלית, כולל פתיחה ללא מגע (נפתחת כשעומדים מולה במשך שלוש שניות עם המפתח ביד), תאורה קדמית Matrix Led אדפטיבית, שמסייעת בנסיעה בחשיכה ומתאימה את עצמה כך שהנהגים ממול לא יסונוורו.
מסכי לוח המחוונים והמולטימדיה, שניהם בגודל 12.3 אינץ', נראים כמו מסך אחד ארוך.

מערכת המולטימדיה מקורית, בעלת מסך מגע, דוברת עברית וכוללת ווייז מובנה, עם קישוריות Android Auto ו־Apple CarPlay, מצלמה אחורית מקורית ומערכת שמע טובה. היא מוצבת לצד לוח המחוונים הרחב, בעל התצוגה הדיגיטלית המפורטת והשימושית. מסך המולטימדיה מעוצב באופן כזה שלא מגיעה אליו שמש ישירה ומסנוורת שתפריע לראות את התצוגה. מתחת מוצב פאנל דיגיטלי, הכולל תצוגה משתנה, מתגי תפעול בקרת אקלים דיגיטלית מפוצלת, או אם תרצו, לחצני תפעול של מערכת המולטימדיה. התצוגה משתנה בלחיצה, ויש אפשרות לקבע את התצוגה הרצויה כקבועה.  

ציון גבוה מגיע גם להנדסת האנוש בזכות קונסולה מרכזית ארגונומית שהוצבה במיקום נוח לתפעול הנהג והנוסע לצדו, עם תאי אחסון, מקום לשתי כוסות ומשטח טעינה לסמארטפון. רק מיקום מתג מעצור היד לא ברור - משמאל להגה למטה.

במרווח הפנים יש תוספת של מספר סנטימטרים בכל כיוון, המאפשרת ישיבה נוחה ומרווחת למשפחה בת ארבע־חמש נפשות. הישיבה הגבוהה אפשרה לי שדה ראייה אופטימלי לכל כיוון. הנוסעים מאחור לא נשארים מקופחים וזוכים לפתחי אוורור ומשענת יד מרכזית עם מקום לכוסות או בקבוקים צרים למדי.

קיה ספורטאז' (צילום: יצרן)
קיה ספורטאז' (צילום: יצרן)

ספורטאז' החדשה משווקת עם מנועי טורבו בנזין ודיזל: מנוע 1.6 ליטר T־GDI ארבעה צילינדרים, בעל הספק של 180 כ"ס, ומנוע דיזל "נקי", בנפח 1.6 ליטר, עם הספק של 136 כ"ס. שני המנועים משודכים לתיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים (7DCT) בעלת שבעה הילוכים. נתוני פתיחה טובים, מלבד העובדה שמדובר במנועים שקצת עבר זמנם. בנסיעה בגרסת הבנזין נרשמה צריכת דלק טובה יותר. אם בעבר עם אופי נהיגה לא מתון צריכת הדלק הממוצעת הייתה 9.5־10 קילומטרים לליטר, הממוצע עלה לכ־14 קילומטרים לליטר, ובנהיגה מתונה אפשר לחסוך יותר.

ניתן לבחור מצבי נהיגה כמו מצב "אקו" חסכוני ומצב "ספורט". לא מצאתי בשניהם צורך. הייתי שמחה ליותר מומנט בהאצות ובתאוצות, להרגיש דחיפה יותר משמעותית ומהנה קדימה בלחיצה על דוושת המהירות. מצד שני, המנועים והתיבה מכוונים לאזן בין ההאצות שאני מבקשת לבין צריכה טובה ופליטת מזהמים מוגבלת.

מבחינת בטיחות, ברכב מוטמעת מערכת DriveWise. מערכת סיוע למניעת התנגשות מלפנים, המסייעת גם למנוע התנגשויות עם מכוניות המגיעות ממול בעת פנייה שמאלה בצמתים; שמירה ותיקון סטייה מנתיב; מערכת המתריעה על רכב בשטח מת, שגם מסייעת באופן אקטיבי במניעת התנגשות, גם בנסיעה לאחור (עד מהירות 8 קמ"ש); מערכת לשליטה באורות גבוהים בחשיכה, למניעת סנוור מכוניות המגיעות ממול.
רוב דגמיה של קיה עממיים, טובים ונגישים לצרכן הישראלי. מי שהספורטאז' החדשה כבר אינה בהישג ידו כבעבר, יכול לנסות להסתפק באחותה - קיה סלטוס. 

חדשות ואירועים

מאיר חברה למכוניות מודיעה על תחילת שיווק בישראל של הדגם החשמלי השני של וולוו בישראל, SUV קופה - וולוו C40 Recharge, המוצע בשתי גרסאות הנעה: הראשונה כוללת שני מנועים חשמליים וסוללה בקיבולת של 78 קילוואט עם טווח מוצהר של עד 420 קילומטר (310 אלף שקלים), וגרסה נוספת בעלת מנוע יחיד וסוללה של 69 קילו־וואט עם טווח מוצהר של עד 434 קילומטר (280 אלף שקלים).

לקסוס חושפת את הרכב החשמלי החדש שלה בהופעה בינלאומית - לקסוס RZ 450e. הרכב הייעודי החשמלי הראשון של המותג, בעל פלטפורמה ייעודית לרכב חשמלי (BEV), עם הנעה כפולה, הספק כולל של 313 כ"ס וטווח חשמלי מוצהר על ידי היצרן של כ־400 קילומטר. לישראל הדגם החשמלי יגיע בסוף 2022.

 חברת המזרח משיקה בישראל את רכב הפנאי־פרימיום יגואר F-PACE בגרסת PHEV (היברידי נטען בחשמל) כשלב בדרך להגשמת החזון של יגואר כיצרן כלי רכב חשמליים בלבד, החל מ־542 אלף שקלים. יגואר הכריזו כי יהפכו למותג חשמלי עד 2025. יצרנית יגואר, לנדרובר, שואפת להשיג פליטת פחמן אפסית לאורך כל הפעילות שלה עד שנת 2039.

מותג חשמלי חדש נולד: VinFast, יצרנית רכב מווייטנאם. היבואנית שתשווק את דגמי המותג היא חברת B־EV Motors, שהוקמה על ידי ניב אורון וברק כהן, ותיקים בתעשיית הרכב (יוצאי צ'מפיון מוטורס ודלק מוטורס). שני דגמים חשמליים ראשונים של המותג צפויים לנחות בארץ עוד השנה - 8VF ו־9VF (בצילומים למטה).

וינפאסט (צילום: יצרן)
וינפאסט (צילום: יצרן)