זה אחד ממבחני הדרכים המפתיעים שהיו לי בשנים האחרונות: מותג רכב שלא הייתה לי סימפטיה גדולה כלפיו הצליח להפתיע אותי. דגם הקרוסאובר של סוזוקי, ששווק בדור חדש בסוף 2021, מגיע אלינו כעת תחת השם סוזוקי S קרוס.

בדור החדש נכנסה מערכת הנעה חדשה לקרביים של הקרוסאובר הפופולרי של סוזוקי, הכוללת מנוע בנפח 1.4 ליטר עם טורבו קטן שגורם להבדל גדול בביצועים (129 כ"ס, ומומנט של 24 קג"מ), ולו צורף מנוע קטן (שעובד בעזרת סוללת ליתיום–יון במתח של 48 וולט), שמשמש כצלע ההיברידית ביחידה.

“מיילד הייבריד", רכב היברידי מתון, עובד אחרת מרכב היברידי מלא. בעוד ברכב היברידי יש מנוע בנזין ומנוע חשמלי לצדו ושניהם עובדים בעוצמות גבוהות, ולכן ניתן להרגיש חיסכון משמעותי בצריכת דלק, ברכב “היברידי מתון" מותקן מנוע חשמלי זעיר המחובר למנוע הבנזין. המנוע הזעיר אינו חזק מספיק כדי לשנע את המכונית בכוחות עצמו ולכן הוא משמש כמנוע עזר למנוע הבנזין להאצת הרכב, בעיקר בעיר, מה שבפועל מביא לחיסכון קל מאוד בצריכת הדלק.

טעינת הסוללות המניעות את המנוע החשמלי מתבצעת באמצעות בלימת הרכב, הנקראת בלימה רגנרטיבית, והופכת למעשה אנרגיית תנועה (קינטית) לאנרגיה חשמלית האצורה בסוללות הרכב. חיבור המנוע החשמלי למנוע הבנזין מאפשר התנעה באמצעות המנוע החשמלי לטובת מערכת Start Stop הפועלת באופן חלק ונעים יותר.

ואכן, הנסיעה בסוזוקי S קרוס נעימה וזורמת באופן מפתיע. הטורים הנמוכים נשמרים, יש מומנט בריא וטוב גם ב־2,200 סל"ד, מה שמאפשר צריכת דלק שפויה. לחיצה קצרה על השיפטרים מאחורי ההגה מביאה לירידת הילוך מהירה, קפיצה ל־3,500־4,000 סל"ד, והרכב מאיץ יפה קדימה, ללא קושי או רעשי מנוע מוגזמים. מנפלאות מנוע הטורבו.

רעשי דרך מוגזמים לא נשמעו. רעשי המנוע סבירים, רעשי רוח בכבישים מהירים חדרו, אבל בקטנה, ורעשי דרך “קלים" מהכביש ליוו אותי בתא הנוסעים במהלך הנסיעה. זה לא היה ככה ולא נשמע ככה לפני כן. הקפיצה בבידוד הרעשים ובאיכות וחוויית הנסיעה בסוזוקי מפתיעה מאוד לטובה ומציבה את סוזוקי הרבה יותר גבוה בקטגוריה, מבחינת אבזור בטיחות, איכות תא הנהג וחוויית הנסיעה.

הנסיעה שלווה למדי, מבודדת רעשים, ללא קרקושים, כשהמנוע ותיבת ההילוכים (טיפטרוניק, שישה הילוכים), עובדים היטב יחד. זהו רכב לנסיעות קצרות או ארוכות, למשפחה בת ארבע־חמש נפשות, שיישבו בנוחות ובאופן מרווח בזכות ממדי הגובה המכובדים.

לצד יחידת ההנעה החדשה, המוצלחת והמעט יותר חסכונית (12 קילומטר לליטר בנסיעה משולבת), נוספו לרכב מערכות בטיחות חדשות ומערכת מולטימדיה שמשווה לתא הנהג מראה מודרני ונעים לשהייה.

סוזוקי S קרוס. (צילום: יצרן)
סוזוקי S קרוס. (צילום: יצרן)

מבחוץ, זוכה ה־S קרוס לעיצוב מתקדם ונאה: האחוריים פחוסים משהו, עם פנסים גדולים הנפרשים לצדדים, והפרופורציות נאות. הוא אכן זכה למבטים ולסיבובי ראשים, גם בזכות הצבע האדום–בורדו הבולט והבוהק. מאחור ומהצד הוא מזכיר את המתחרה שלו ממיצובישי. דבר נוסף שמשותף לשני המותגים הוא שגם כעת, כשמחירי המכוניות קפצו למחוזות מבעיתים, המחירים של שניהם בארץ עדיין מבהילים פחות.

מערכת המולטימדיה המקורית של ה־S קרוס החדש כוללת מסך מגע בגודל 7 או 9 אינץ', תלוי ברמת הגימור, קישוריות מלאה ל־Apple CarPlay ו־Android Auto, מידע כמו צריכת דלק, טווח נסיעה, מצב טעינת הסוללה, תצוגת מצלמה אחורית, תצוגת 360 מעלות (בדגמי GLXV) וחיישני חניה קדמיים ואחוריים מקוריים.

במסגרת אבזור הנוחות והבטיחות יש בקרת שיוט אדפטיבית שעובדת כבר מאפס וחוזרת לעבוד אחרי עצירה. מתחת למסך המולטימדיה יש בקרת אקלים דיגיטלית דו־אזורית, עם פתחי אוורור מעוצבים מלפנים וללא פתחי אוורור ליושבים מאחור. אם רשימת אבזור הנוחות והבטיחות של דגם זה (ציון 6 מתוך 8 בדירוג הבטיחות הישראלי) תיכנס לכל דגמי סוזוקי בארץ, זה יעשה רק טוב לכלי הרכב וללקוחות.

כמה נקודות חלשות יותר: הייתי שמחה ליותר חיות, צבע ועניין בתאי הנהג והנוסעים, למולטימדיה יותר מתקדמת, ללוח מחוונים יותר מודרני ולהתראות פחות עצבניות.

סוזוקי S קרוס עונה על כל הצרכים של הנהג, ותו לא. אפשר לסמן וי בכל פרמטר, אבל בשורה התחתונה הוא מקבל ציון ממוצע. לא רכב שתגידו לו לא אם הייתם מקבלים אותו מהעבודה, למשל, אבל גם לא בטוח שהייתם בוחרים בו כרכב הפרטי מול לא מעט מתחרים טובים בקטגוריה ותחרות קשה וצפופה.

יש שתי גרסאות הנעה, 4X2 ו־4X4, ושתי רמות אבזור, GLXV ו־GLX, החל מ־140 אלף שקלים ועד 160 אלף שקלים.